יוצאי מאגמה וג'מיני חושפים קרן של 110 מיליון דולר

קרן ההון סיכון 10D, בהובלת המשקיעים המנוסים יהל זילקה, רתם אלדר ואיתי רנד, השלימה סגירה סופית במאי האחרון • זילקה: "אנחנו מנסים לשים את האגו בעדיפות נמוכה ולשים את היזם במרכז"

קרן ההון סיכון 10D הכריזה היום (ד') על גיוס קרן בגובה מעל 110 מיליון דולר. הקרן המדוברת החלה לפעול למעשה כבר לפני שנתיים, ביצעה השקעות ראשונות ב-2019 והשלימה סגירה סופית של הקרן במאי האחרון, אך עד כה פעלה יחסית מתחת לרדאר.

כחלק מחשיפת הפעילות כעת, מודיעה הקרן גם על שינוי שמה מ"אופק ונצ'רס", ששימש כשם זמני עד היום, ל-10D.

קרן 10D מתמקדת בהשקעות בסטארט-אפים בתחילת הדרך, בשלבי סיד וסבב A. הצ'ק הראשוני של הקרן לחברות עומד על 1-5 מיליון דולר, כאשר הקרן רוצה לשמור על השקעות המשך בחברות גם בסבבי ההשקעה הבאים. בסך הכל מתכוונת 10D להשקיע בכ-15 חברות במסגרת הקרן הנוכחית, כאשר שש השקעות ראשוניות כבר בוצעו על ידה עד כה.

ב-10D מגדירים כי העניין המרכזי שלהם הוא להשקיע בחברות הפועלות בשווקים מסורתיים שעוברים שינויים גדולים כמו תחומי הביטוח (אינשורטק), פיננסים (פינטק), בריאות דיגיטלית ותחומי תעשיה בסיסית. בתוך שווקים אלו רוצים בקרן לזהות את מובילות הקטגוריה, שפותרות בעיות אמיתיות בשוק.

מאחורי הקרן עומדים שלושה שותפים מנהלים עם רקורד עשיר בתחום. יהל זילקה נחשב לאחד ממשקיעי ההון סיכון הבולטים בישראל, שותף מייסד לשעבר בקרן ההון סיכון מאגמה, שנחשבת לאחת הקרנות המצליחות שפעלו בישראל. מאגמה נודעה בזכות השקעה מוצלחת בוויז (Waze), שנרכשה על ידי גוגל ב-2013 תמורת 1.2 מיליארד דולר. פעילות מאגמה הופסקה על רקע מחלוקות בין זילקה לשותף המייסד מודי רוזן.

לצד זילקה מכהן כשותף מנהל רתם אלדר, לשעבר שותף מקרן ג’מיני, אחת הקרנות הוותיקות בישראל שהפסיקה את פעילותה לפני מספר שנים. לשניהם מצטרף איתי רנד, שכיהן בצוות ההשקעות של 83North ושותף בפאונדרס גרופ (שהוקמה על ידי מייסדי NSO עמרי לביא ושלו חוליו).

ב-10D לא חושפים את המשקיעים מאחוריהם אך מציינים כי רובם הם פמילי אופיס של אנשי עסקים בכירים מארה"ב, אירופה ואסיה. אף שמדובר במשקיעים פיננסים המחפשים קודם כל תשואות, אנשי 10D מדגישים כי המשקיעים גם יוכלו לסייע לסטארט-אפים ישראלים בפתיחת דלתות.

אלדר אמר ל"גלובס" כי המאפיין הייחודי של 10D הוא עבודת צוות הדוקה בין השותפים המנהלים. "המודל המוכר בקרנות הון סיכון הוא שיש שותף אחד שמוביל את ההשקעה, אבל אצלנו כל הצוות עובד יחד בשיתוף פעולה. כולנו מכירים את היזמים וכולנו נותנים להם מהניסיון המגוון שלנו כצוות שלם". זילקה, אלדר ורנד מהווים יחד את ועדת ההשקעות בקרן ולדבריהם עד כה קיבלו את כל החלטות ההשקעה פה אחד.

לדברי זילקה, 10D מעמידה את היזם במרכז. "היזם הוא הכוכב ואנחנו משרתים ומעצימים אותו. זה הערך המוסף שאנחנו נותנים וזה מה שמייחד את צורת העבודה שלנו", אומר זילקה. "אנחנו משתדלים גם לשים את האגו שלנו בעדיפות נמוכה".

"שלושתנו עובדים על החברה יחד במטרה לקדם אותה ואין אגו ביננו ובין החברה", מוסיף רנד. "לפעמים אנחנו לא נשקיע בחברה טובה, פשוט כי לדעתנו אין לנו איך לעזור ליזם או כי הדינמיקה שלנו איתם אינה עובדת".

בין חברות הפורטפוליו של 10D כבר נמנות סיבו (Seebo), המפתחת טכנולוגיה לחיזוי ומניעה של בעיות תפוקה ואיכות במפעלי ייצור; חברת StuffThatWorks שמפתחת מאגר נתונים מבוסס חוכמת ההמונים למחלות כרוניות וחברת DayTwo המספקת המלצות תזונה מותאמות אישית.