מאבק השליטה בדסק"ש על קו הגמר: אלשטיין ונחמיאס מציעים סכום דומה

מגה אור, של צחי נחמיאס, ואלשטיין מציעים כל אחד לרכוש 82% מהמניות תמורת סכום של כ-1.11 מיליארד שקל • בתחילת השבוע הבא צפויים כונסי הנכסים של המניות לבחור בהצעה המועדפת, לאחר שינסו להשיג שיפור בהצעות • ככל הידוע מגה אור אינה מתכוונת לשפר את הצעתה

אדוארדו אלשטיין / צילום: כפיר זיו
אדוארדו אלשטיין / צילום: כפיר זיו

איש העסקים אדוארדו אלשטיין העלה ביום ד' את הצעתו לרכישת מניות השליטה בחברת דיסקונט השקעות (דסק"ש) והכריז כי הצעתו עדיפה על הצעת המתחרה - קבוצת המשקיעים בראשות חברת הנדל"ן מגה אור של צחי נחמיאס. עם זאת, מבט מעמיק יותר מגלה כי אלשטיין בעיקר השווה את הצעת מגה אור, וכי למעשה שתי ההצעות דומות בהיקפן.

מהודעת עדכון על קבלת הצעות לרכישת המניות, שהגישו במשותף עוה"ד רענן קליר ואלון בנימיני, המשמשים ככונסי הנכסים למניות השליטה בדסק"ש (כ-70%), ועו"ד אופיר נאור המכהן כנאמן אי.די.בי, הציע אלשטיין לרכוש את מניות השליטה תמורת 1.028 מיליארד שקל.

בנוסף מציע אלשטיין, שרק לאחרונה איבד את השליטה בקבוצת אי.די.בי-דסק"ש (לאחר שהשקיע בה כ-3 מיליארד שקל שירדו לטמיון) להעניק לנאמן אי.די.בי אופציה (PUT) למכור לו עוד כ-12% ממניות דסק"ש בעוד שנתיים תמורת 85 מיליון שקל. כך שבסך הכול מציע אלשטיין סכום של 1.113 מיליארד שקל עבור כ-82% ממניות דסק"ש, והוא העמיד להבטחת העסקה ערבות בנקאית של 154.3 מיליון שקל.

בנוסף, הציע אלשטיין לשלם עוד 70 מיליון שקל לסילוק החוב שלו לקופת אי.די.בי בתמורה לוויתור על תביעות כנגדו, ואף העניק לנאמן אי.די.בי אופציה למכור בעוד שנתיים את חברת אי.די.בי תיירות (שמחזיקה בבעלות על ישראייר) בתמורה לסכום של 90 מיליון שקל. הצעתו של אלשטיין כוללת גם קבלת אופציית רכש (CALL) שתקנה לו את האפשרות לרכוש את שלד אי.די.בי פתוח תמורת 10 מיליון שקל.

מול הצעתו של אלשטיין עומדת הצעתה של קבוצת המשקיעים בראשות מגה אור, שכוללת סכום של 950 מיליון שקל עבור כ-70% ממניות דסק"ש (מניות השליטה) ועוד 164.5 מיליון שקל עבור עוד כ-12% ממניות דסק"ש (המניות הנוספות). כך, שבסך הכול הציעה הקבוצה תשלום מזומן מיידי של 1.114 מיליארד שקל עבור כ-82% ממניות דסק"ש.

להבטחת הצעתה הרחיבה אתמול מגה אור את הערבות הבנקאית שהעמידה לטובת העסקה לכדי 142.5 מיליון שקל. יש לציין כי מגה אור העניקה למחזיקי האג"ח את האפשרות לבחור בקבלת מניות על פני מזומן, ובלבד שהקבוצה בראשותה תרכוש לפחות 35% ממניות דסק"ש.

מסיבה זו הודיעה מגה אור כי במסגרת העסקה היא עצמה תרכוש 29.9% ממניות דסק"ש ואילו בית ההשקעות ווליו בייס (בשליטת ויקטור שמריך ועידו נויברגר) ירכוש 5.1% ממניות החברה. שאר שמות חברי הקבוצה לא נחשפו, אולם לדברי מקורבים לנושא מימון הרכישה סגור, וזאת גם ללא חברת הנדל"ן ביג שוויתרה על הצטרפותה בשל חשש מקשיים משפטיים (עקב טענות על שליטה משותפת שאינה מדווחת של ביג ושל מגה אור בחברת אפי נכסים).

בהודעת העדכון לביהמ"ש כותבים הכונסים והנאמן כי התקבלה הצעה שלישית מטעמו של משה סבח המייצג את קבוצת SABACH - MILLERS. ההצעה מציעה לרכוש (כמקשה אחת) את מניות אי.די.בי פתוח ואת מניות השליטה בדסק"ש בסכום של 2.1 מיליארד שקל, אולם לדברי הכונסים והנאמן להצעה לא צורפה ערבות בנקאית או בטוחה אחרת.

הכונסים והנאמן מנסים להשיג שיפורים

ביום ד' בערב הסתיים באופן רשמי שלב הגשת הצעות לרכישת מניות דסק"ש, אולם הכונסים והנאמן ממשיכים לשמור על קשר עם שני המציעים המובילים (אלשטיין ומגה אור), במטרה לנסות ולהשיג שיפור בהצעותיהם בימים הקרובים. בתחילת השבוע הבא אמורים הכונסים והנאמן לבחור את ההצעה המועדפת לדעתם ולהגישה לאישור ביהמ"ש.

יש לציין כי כאשר כונסים מוכרים נכסים כדוגמת מניות, הם אינם צריכים את אישור הנושים אלא רק את אישורו של ביהמ"ש לעסקה הנבחרת. לכונסים קיימת האפשרות לכנס אסיפות נושים לצורך התייעצות בנושא במידת הצורך, אולם הם אינם מחויבים לכך.

לפי שעה, מדובר כאמור בהצעות דומות, בהנחת שצורת ההסתכלות של בעלי התפקיד היא על כל ה-82% ממניות דסק"ש כמקשה אחת וזאת כדי למנוע פגיעה בחלק מהנושים. כך שהבחירה בהן תיעשה על פי פרמטרים נוספים כדוגמת מיידיות התשלומים, ודאות השלמת העסקה, היכולות הפיננסיות של המציע ואולי אף דעת הנושים או נציגיהם, כאמור.

על פי הערכות בשוק, קבוצת מגה אור אינה מתכוונת לשפר עוד את הצעתה, מאחר שלדעת חברי הקבוצה מדובר בהצעה ראויה והוגנת, המעניקה הן תמורה גבוהה ומיידית במזומן והן אפשרות לקבלת מניות ולהשתתפות בתשואות עתידיות כתוצאה מהצלחת ההשקעה. כך, שהרבה תלוי כרגע באלשטיין עצמו וביכולתו להגדיל עוד את הצעתו, לאחר שכבר העלה אותה אתמול באופן משמעותי.

דסק"ש היא חברת החזקות ששולט בחברת הנדל"ן נכסים ובניין, בחברת התקשורת סלקום, בחברת החקלאות מהדרין, בחברת ההשקעות בטכנולוגיה אלרון, וכן בבית ההשקעות אפסילון. בשש שנות שליטתו של אלשטיין בדסק"ש, איבדה מנייתה כמחצית מערכה (במונחי תשואה מתואמת דיבידנדים).

ב-25 בספטמבר איבד אלשטיין את השליטה בעקבות מינוי נאמן לאי.די.בי וכונסי נכסים למניות השליטה בדסק"ש, ובתגובה רשמה מניית דסק"ש זינוק חודשי של כ-85%. בשבועיים האחרונים התממשה המניה בכ-15% על רקע האפשרות כי אלשטיין יחזור בקרוב לשליטה בקבוצה.

יש לציין כי מעוניין להמשיך ולהחזיק בדסק"ש כולה, בשעה שלצחי נחמיאס, בעל השליטה במגה אור, תוכניות שונות לחלוטין. בכוונת נחמיאס להשאיר בדסק"ש רק את פעילות הנדל"ן (נכסים ובניין ומהדרין) ולמכור את יתרת נכסיה.

לפי תוכנית זו, הכספים שיתקבלו ממכירת הנכסים, בצירוף כ-1.9 מיליארד שקל שכבר נמצאים בקופת דסק"ש, אמורים לשמש על פי תוכניתו לפירעון חובותיה של דסק"ש, שהיקפם כ-3.6 מיליארד שקל. לאחר מכן ניתן יהיה למחוק את דסק"ש מהמסחר ולהגדיל את חשיפתה של מגה אור לחברת נכסים ובניין ולנכסיה המרכזיים, ובראשם 29.9% ממניות גב ים, שאליה נכנס לאחרונה משקיע חדש - איש העסקים אהרון פרנקל.