מתי אפל פיי תגיע לישראל והאם תוכלו לשלם עם האייפון בכל קיוסק?

הארנק הדיגיטלי של אפל עומד להיות מושק בארץ בקרוב לאחר שחברות כרטיסי האשראי חתמו על הסכם מול האפליקציה • מה זה בכלל ארנק דיגיטלי, איך הוא עובד, ומה הקשר לטכנולוגיית EMV? "גלובס" עושה סדר

אפל פיי / צילום: שאטרסטוק
אפל פיי / צילום: שאטרסטוק

הארנק האלקטרוני של אפל, אפל פיי, עומד להיות מושק בישראל בקרוב: הצפי המדובר הוא סוף 2020 או תחילת 2021. אתמול הודיעה ישראכרט לבורסה שחתמה על הסכם מול אפל כך שהאפליקציה תוכל לשרת את בעלי הכרטיסים שלה, שהם כמחצית מכלל כרטיסי האשראי בשוק. גם חברות כרטיסי האשראי מקס וכאל חתמו על הסכמים מול החברה וערוכות טכנולוגית לכך שבעלי הכרטיסים יוכלו לשלם דרך אפל פיי. מהי, בעצם, אפליקציית אפל פיי והאם ואיזו בשורה צרכנית היא מביאה לכאן? "גלובס" עונה על כמה שאלות בוערות.

מה זה ארנק דיגיטלי?

אפליקציית אפל פיי היא ארנק דיגיטלי. כיום לכל חברות כרטיסי האשראי בישראל יש ארנקים דיגיטלים, שמבוססים על אפליקציות שהמשתמשים מורידים לטלפון הנייד. מי שהזין את פרטי כרטיס האשראי שלו לאפליקציה יכול פשוט לשלם באמצעות הטלפון הנייד מול המסופון - כל מה שהוא צריך לעשות כדי שזה יקרה הוא לפתוח את הטלפון ולהצמיד אותו למסופון בבית העסק.

כדי שבית העסק יוכל לאפשר את זה, הוא צריך להיות מחובר לטכנולוגיית אבטחה מתקדמת לכרטיסי אשראי שנקראת EMV, ולאפשר לשבב NFC שקיים כיום בכל סמארטפון ליצור קשר עם המסופון. טכנולוגיית EMV זו התשתית שמאפשרת לשבב NFC לפעול. הארנק האלקטרוני של אפל פיי (כמו גם למשל של גוגל פיי), עובד על אותו העיקרון.

במה נבדלת אפל פיי?

ברגע שהאפליקציה תושק בישראל, אפשר יהיה להזין לתוכה כל כרטיס אשראי שהוא, ובכל מקום שבו יש בית עסק עם EMV, אפשר יהיה לשלם עם הטלפון בלבד, בלי צורך בכרטיס אשראי. מה שמייחד את אפל פיי הוא שזו האפליקציה היחידה שבעלי אייפונים יכולים לעשות בה שימוש, מהסיבה שמערכת ההפעלה של אפל, iOS, היא מערכת סגורה, ולכן אי אפשר להוריד לאייפון אפליקציית תשלומים שאינה אפל פיי.

סמארטפונים שמערכת ההפעלה שלהם היא אנדרואיד, שהם מרבית הסמארטפונים, פתוחים לכל אפליקציית תשלומים. גוגל פיי, עלי פיי וגם anypay של ישראכרט ואחרות. במילים אחרות, הדרך היחידה שבה בעלי אייפון יוכלו לשלם באמצעותו בבתי עסק, היא באמצעות אפל פיי.

מה הקשר לטכנולוגיית EMV והאם היא נמצאת בכל בית עסק?

כדי שארנק דיגיטלי יוכל לעבוד בבתי עסק - קיוסקים, חנויות, סופרמרקטים וכן הלאה - הוא זקוק לטכנולוגיית EMV - European Mastercard Visa. זוהי טכנולוגיה לאבטחת עסקאות המבוצעות בכרטיסי אשראי באמצעות שבב שקיים בכרטיס עצמו וקוד סודי, והיא עדיין לא קיימת בכל בתי העסק בישראל. היכולת לבצע עסקאות ללא מגע, מה שמכונה contactless, בין אם דרך כרטיס האשראי עצמו ובין אם באמצעות הטלפון, כרוכה בתשתית ה- EMV. מדוע? כי היא מאפשרת לשבב ה-NFC שקיים בטלפון להתחבר למסופון בבית העסק וכך לשלם. התשלום באופן הזה, באמצעות הטלפון, מאובטח יותר בהשוואה לתשלום שנעשה "ללא מגע" דרך הנחת כרטיס אשראי על גבי המסופון.

יש כבר עשרות אלפי בתי עסק בישראל שעובדים עם טכנולוגיית EMV, ועד סוף החודש  רשתות בעלות מחזור של 100 מיליון שקל ומעלה יהיו חייבות להטמיע אצלן את ה-EMV. כבר עכשיו כל בית עסק חדש חייב לעבוד עם הטכנולוגיה. עד סוף יולי 2022 הטכנולוגיה תחויב בכל בתי העסק, ללא החרגות. מכיוון שהפרישה של ה-EMV מתרחבת והולכת כעת, וגם תחייב את כולם בסופו של דבר, חברות כרטיסי אשראי השיקו בחודשים האחרונים את הארנקים הדיגיטליים שלהן.