הגירעון זינק באוקטובר ל-10.1%; ירידה משמעותית בהכנסות המדינה

מדובר בעלייה של כאחוז בהשוואה לספטמבר • הגירעון המצטבר מתחילת השנה עומד על 122.7 מיליארד שקל • בהכנסות המדינה חל קיטון נומינלי של 10%

שר האוצר ישראל כ"ץ וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"
שר האוצר ישראל כ"ץ וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"

הגירעון הממשלתי באוקטובר זינק לרמה דו-ספרתית ועומד על 10.1% - כך עולה מנתוני משרד האוצר שפורסמו היום. מדובר בעלייה של כאחוז בהשוואה לספטמבר. הגירעון המצטבר מתחילת השנה (ינואר-אוקטובר) הוא 122.7 מיליארד שקל. לשם השוואה, בתקופה המקבילה אשתקד הסכום עמד על 37.8 מיליארד שקל.

באוצר ציינו כי "החל מחודש מרץ החלו להתבטא ההשפעות של משבר הקורונה על המשק הישראלי ועל הפעילות התקציבית. משבר הקורונה משפיע באופן משמעותי הן בצד ההוצאות והן בצד ההכנסות, השפעה המתבטאת בעלייה בהוצאות הממשלה ומנגד בירידה בהכנסות ממסים, ובכך שהביטוח הלאומי אינו מפקיד עודף הכנסות על הוצאות שנוצר מפעילותו עד לסוף חודש אוקטובר, על מנת לשמור יתרות לחודשים הבאים בהם צפוי המוסד לסיים בגירעון תזרימי. כנגזרת מההשפעות אלו גדל הגירעון למימון".

ומה באשר לצד ההכנסות? גם שם נרשמה ירידה משמעותית. מתחילת 2020 ועד אוקטובר הכנסות המדינה הסתכמו ב-258.4 מיליארד שקל, קיטון נומינלי של 10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. סך גביית המסים מתחילת שנת 2020 הסתכמה ב-254.4 מיליארד שקל, קיטון נומינלי של 2.8%- לעומת התקופה המקבילה אשתקד.