כשבית הספר מתנהל בתוך הבית – ההורים הופכים להיות מורים

מציאות בה מאז משבר הקורונה בית הספר מתנהל בתוך הבית הפרטי וההורים נדרשים להיות גם המורים דורשת מההורים מעורבות גדולה הרבה יותר, דבר שמצריך במקרים רבים הדרכה והכשרה מתאימה

שיעור מקוון / צילום: דני זקן, גלובס
שיעור מקוון / צילום: דני זקן, גלובס

ההורים היום ניצבים בפני אתגר שהתחיל לפני מספר שנים שבו הם מוצאים עצמם מעורבים הרבה יותר בתהליך הלמידה של הילדים ולמעשה מאז משבר הקורונה בית הספר מתנהל בתוך הבית הפרטי וההורים נדרשים להיות גם המורים. מציאות זו דורשת מההורים מעורבות גדולה הרבה יותר, דבר שמצריך במקרים רבים הדרכה והכשרה מתאימה. כאן בא לידי ביטוי המעמד הסוציו-אקונומי של כל הורה והורה.

במחקר שביצעתי יחד עם נועה תמיר, דוקטורנטית מאוניברסיטת תל-אביב, מצאנו שלאימהות במעמד הגבוה יש את היכולת הכלכלית והידע בכדי להשקיע בקידום הלמידה של ילדיהם ולעיתים גם את הניסיון בהוראה בכדי לסייע לילדיהם להתמודד עם תהליכי למידה.

מתחילת הסגר הראשון, האימהות, היו פעילות בארגון הלמידה של ילדיהם, באיתור חומרי לימוד רלוונטיים ובהוראה בפעילה של חומרי לימוד חדשים, בעיקר מעבר לנלמד בבית הספר. לעומתן האימהות מהמעמד הנמוך יותר, נתקלו בקושי לקיים שגרת לימודים בבית, וביכולת לסייע לילדיהם להתמודד עם חומר הלימודים של בית הספר. עבור אימהות אלה, תמיכת מורי בית הספר הוא משמעותי ביותר. במקום שמורות היו קשובות לקושי שלהן לסייע לילדים וללמד אותם, האימהות יכלו לתמוך בילדיהם. אם כי לא הייתה למידה מעבר למה שבית הספר דרש. במצבים אחרים, כשהתמיכה מבית הספר הייתה פחות נוכחת, האימהות חשו מצוקה גדולה יותר וחשש שהילדים שלהם למעשה לא לומדים. מצוקה זו נלוות לא פעם עם לחצים כלכליים, שקבוצה זו חשופה להם. עבור ילדים מהקבוצות הפחות מבוססות, בית הספר הוא הכרחי לקידומם והצלחתם העתידית. לאורך זמן, למידה מרחוק, הרחק מהמסגרת הבית ספרית, הוא מצב שללא ספק יש בו בכדי להעצים את הפערים בין הילדים גדלים.

המציאות הנוכחית שבה ההורים נדרשים למיומנויות פדגוגיות מחייבת את בית הספר בכלל ואת המורים בפרט להיות זמינים קיים עם ההורים שיח כמעט יום יומי כדי לסייע להורים ללמד את ילדיהם. המורים חייבים להיות רגישים הרבה יותר למצוקות וליכולות ההורים מהמעמד הנמוך ולעשות כל מאמץ רב כדי לסייע ולהקנות להורים כלים פדגוגיים כלים כדי שיוכלו ללמד את ילדיהם, אחרת הילדים נשארים הרחק מאחור.

ההמלצה שלנו היא שבבית הספר יוקם מערך של תמיכה של צוות בית הספר זמין אשר יוכל להדריך את הורים כיצד לסייע ללמידה של הילדים וייתן מענה, במהלך היום לשאלות של ילדים והורים. הדבר דורש הערכות מתאימה של בית הספר, בהתאם לצרכי האוכלוסייה שהוא משרת והמשאבים שעומדים לרשותו. מצב זה דורש שלמנהלים, ומנהלות, כפרופסיונאליים, יהיה מרחב רחב לשיקול דעת.

באשר למחיר אותו עלולים לשלם תלמידי כיתות ה'-י"ב בשל העיכוב בחזרתם לבתי הספר אני חושבת שמוקדם מדי להסיק מסקנות, אבל בהחלט סביר להניח שהפגיעה עלולה להיות לא רק מבחינה לימודית אלא גם מבחינה חברתית וערכית. "את הפערים בהיקף חומר הלימודים ניתן יהיה להשלים בעתיד, תוך ביצוע התאמות, אבל מאחר ובית הספר הוא הרבה מעבר ללמידה, צריך יהיה לחשוב על דרכים לצמצום הפגיעה מבחינה חברתית. 

הכותבת היא מומחית לסוציולוגיה בחינוך מבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב