הבוחרים בקליפורניה אישרו חוקי פרטיות נוספים באינטרנט

הצרכנים יוכלו לבקש במפורש מחברות אינטרנט למחוק נתונים אישיים, לא למכור אותם

פרטיות באינטרנט / צילום: שאטרסטוק
פרטיות באינטרנט / צילום: שאטרסטוק

הבוחרים בקליפורניה אישרו הצעה להידוק חוקי הפרטיות באינטרנט, וחיזקו בכך את חוק הפרטיות התקדימי שקליפורניה הכניסה לתוקף בשנה שעברה.

המדינה המאוכלסת ביותר בארה"ב הצביעה לטובת "הצעה 24", שתקים סוכנות של המדינה לאכיפת רגולציה של פרטיות באינטרנט, ותבטל כמה מהפרצות שנמצאו בחוק החדש. 56.1% מהבוחרים תמכו בהצעה.

בהתחשב בגודלה ובהשפעתה של קליפורניה, להצעה הזו יש פוטנציאל לקבוע תקן ארצי אם מדינות נוספות ילכו בעקבותיה. ההצעה התקבלה למרות שהביקורת עליה טענה שהיא חלשה מדי, ולא תורגש על ידי חברות האינטרנט.

פייסבוק, גוגל של אלפאבית ועוד חברות טק שהתנגדו תחילה לחוק החדש בקליפורניה, לא התנגדו בצורה פעילה להצעה 22.

"זה יהיה חוק ברירת המחדל של ארה"ב מפני שיש מעט עסקים בארה"ב שלא עושים עסקים בקליפורניה", אמר אלן פריאל, עורך דיין ומומחה לפרטיות במשרד בייקר אנד הוסטטלר, לפני הבחירות. "בחמש השנים הבאות ניראה יותר כמו אירופה במונחי רגולציה, ולעסקיים אמריקנים לא תהיה ברירה אלא לעלות על הרכבת הזו כי היא כבר יצאה מהתחנה".

כשהמחוקקים בקליפורניה העבירו את חוק הפרטיות ב-2018, הם הותירו הרבהה סימני שאלה בנושא אכיפת החקיקה, ונגד מה בדיוק היא מיועדת. האכיפה נשארה במידה רבה עניין לתובע הכללי של המדינה, שהודיע שהוא יכול לטפל רק בכמה מקרים בשנה. ההצעה החדשה מיועדת לתקן את הבעיה הזו על ידי הקמת סוכנות ייעודית להטלת קנסות על חברות שמפירות את החוק, וגם לתובעים עירוניים ומחוזים תהיה סמכות להטיל קנסות. הסוכנות תמומן ב-10 מיליון דולר בשלב ראשון.

החוק של קליפורניה קבע בעיקר את זכותם של צרכנים לבקש מעסקים כל מידע אישי שנאסף עליהם ולבקש שהוא יימחק ולא יימכר לצד שלישי. הוויכוח הגדול היה מהי מכירה של נתוני צרכנים, וההצעה החדשה קובעת במפורש התושבים יכולים לאסור העברת נתונים אישיים שלהם. היא גם מעניקה לצרכנים זכויות להגביל איך חברות משתמשות בנתונים רגישים כמו האתניות, הדת והמיקום של הצרכן.

אך נטל ההוכחה שנתוני הצרכנים מועברים לגורם אחר הוא עדיין על הצרכנים, ואין להם זכויות ישירות לתבוע את החברות על הפרות. "מכון החזית האלקטרונית", גוף שדולה חשוב למען פרטיו הצרכנים, מסר שהצעה 22 היא "תערובת של צעדים חלקיים קדימה ואחורה".

ההצעה תיכנס לתוקף רק ב-2023, כדי לאפר לחברות להסתגל למצב. פייסבוק וגוגל עסוקות כעת בבעיות מיידיות יותר, כולל הבחירות וחקירות ההגבלים העסקיים. משרד המשפטים האמריקני תבע באוקטובר את גוגל על התנהגות לא תחרותית לכאורה, ו-ועדת הסחר הפדרלית בודקת את מדיניות הרכישות של פייסבוק.

אליסטר מקטגרט, קרלן בנייה שיזם את הצעה 22, אמר שהיא קיבלה השראה מן הצעדים שננקטו בשנה האחרונה נגד פייסבוק וגוגל כדי להגביל את כוחן. הוא רואה בהצעה שהתקבלה שלשום על ידי הבוחרים צעד גדול קדימה.

"זה יהיה דבר חי ונושם כמו חוקים אחרים, והוא יעבור תיקונים לאורך כל חיינו", הוא אמר. "זה צריך להתפתח, וזה מה שיקרה עם הזמן כאשר החברה תשתנה".