ביידן בנאום הניצחון: "הגיע הזמן לרפא את אמריקה"

שעות לאחר ההכרזה על ניצחונו נשא המנצח בבחירות לנשיאות ארה"ב ג'ו ביידן נאום ניצחון • הושיט גם ענף זית לתומכי טראמפ: "אני מבין את האכזבה שלכם הלילה, גם אני הפסדתי כמה פעמים, אבל כעת בואו ניתן זה לזה הזדמנות" • טראמפ עדיין מסרב להכיר בתוצאות הבחירות

ג'ו ביידן ואשתו ג'יל בנאום הניצחון לאחר שנבחר לנשיא ארה"ב / צילום: AP
ג'ו ביידן ואשתו ג'יל בנאום הניצחון לאחר שנבחר לנשיא ארה"ב / צילום: AP

הנשיא-הנבחר ג'ו ביידן קרא הלילה לשים קץ ל"עידן הקודר של דמוניזציה באמריקה", והבטיח לאחד אומה שסועה מאד שסובלת ממגפת הקורונה, מתסיסה על רקע גזעי וממיתון כלכלי.

"אני מתחייב להיות נשיא שלא מנסה לפלג, אלא לאחד, שלא רואה מדינות אדומות וכחולות, אלא רק מאוחדות", אמר ביידן בעצרת שהתקיימה בעיר מגוריו וולמינגטון במדינת דלאוור.

תומכי ג'ו ביידן בניו יורק ברגע ההכרזה על זכייתו במרוץ לנשיאות ארה"ב / צילום: AP
 תומכי ג'ו ביידן בניו יורק ברגע ההכרזה על זכייתו במרוץ לנשיאות ארה"ב / צילום: AP

הוא דיבר לאומה כמה שעות אחרי שסוכנות הידיעות AP הכריזה שהוא צבר את 270 האלקטורים שנחווצים כדי להדיח את הנשיא טראמפ. הפערים לטובת ביידן בספירה בפנסילבניה הקנו לו את 20 האלקטורים הנחוצים לו לחצות את רף 270 האלקטורים ולנצח בבחירות. ביידן ניצח גם במדינת נבדה על 6 האקלטורים שלה, מה שמעלה את ספירת האלקטורים של הדמוקרטית ל-290. אם הוא אכן ינצח גם במדינת ג'ורגיה, כפי שמסתמן, הוא יגיע ל-306 אלקטורים - הרבה מעבר ל-270 הדרושים כדי לזכות בבחירות לנשיאות. 306 הוא גם מספר האלקטורים בהם טראמפ זכה בבחירות הקודמות, ב-2016, אותם הוא הגדיר בזמנו כ"ניצחון סוחף".

טראמפ לא הודה בתבוסתו, ואתמול מסר בהודעה שהקמפיין שלו ימשיך בערעורים משפטיים בכמה מדינות. מנהיגים רפובליקנים שמרו לרוב על שתיקה מול ניצחונו של ביידן, אך הברכות זרמו ממנהיגים זרים.

 

הניצחון הדמוקרטי הפך גם את הסנטורית קמלה האריס מקליפורניה לאישה הראשונה שנבחרה אי פעם לסגנית נשיא. היא היתה השחורה הראשונה, והראשונה ממוצא הודי, שמונתה לכהונה זו, ותהיה האישה הראשונה במקום השני לנשיאות.

בוחרי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: AP
 בוחרי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: AP

האריס דיברה אמש בווילמינגטון על ההיסטוריה הזו. "אהיה אולי האשה הראשונה בתפקיד זה, אך לא אהיה האחרונה", היא אמרה לקול תשואות הקהל, שכלל גם צעירות מנופפות בדגלים.

נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס בנאום הניצחון לאחר שנבחר לנשיא ארה"ב / צילום: AP
 נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס בנאום הניצחון לאחר שנבחר לנשיא ארה"ב / צילום: AP

כמה מחוקקים מהימין דחו את הצהרת הניצחון הקצרה של ביידן, ואילו רפובליקנים אחרים מהאגף המרכזי יותר, שיגרו איחולים. "זה הזמן להתאחד", צייץ בטוויטר ציר בית הנבחרים וויל הרד מטקסס, שפורש מתפקידו. "אמריקה דיברה, ואנחנו חייבים לכבד את החלטתה".

מנהיג הרוב הרפובליקני בסנט מיץ' מקונל (קנטקי) ומנהג המיעוט הרפובליקני בביית הנבחרים קווין מקארתי (קליפורניה) - מנהיגי המפלגה בקונגרס - לא הגיבו אמש.

בדבריו בווילמינגטון קרא ביידן לשתי המפלגות לאמץ פשרות אחרי שנים של מבוי סתום. "הסירוב של דמוקרטים ורפובליקנים לשתף פעולה לא נובע מכוח מסתורי שהוא מעבר לשליטתנו", אמר ביידן. "זו החלטה שלקחנו. אם אנחנו יכולים להחליט לא לשתף פעולה, נוכל להחליט לשתף פעולה".

הוא הושיט גם ענף זית לתומכי טראמפ ואמר שזהו הזמן "להוריד את הטמפרטורה". "אני מבין את האכזבה שלכם הלילה, גם אני הפסדתי כמה פעמים, אבל כעת בואו ניתן זה לזה הזדמנות", הוא אמר.

ספירת הקולות של AP נשארה ראשונית לפני אישור על ידי המדינות. חבר האלקטורים יצביע בדצמבר, והתוצאות הסופיות יוכרזו בקונגרס בינואר. ביידן זכה בהבטחת ניצחון במדינות שבהן זכתה הילארי קלינטון ב-2016, בתוספת מישיגן, וויסקונסין ופנסליבניה, שהצביעו לפני ארבע שנים לטראמפ.

הקמפיין של טראמפ הגיש תביעות נגד הליך ספירת הקולות בכמה מדינות, אם כי לא ברור אם תביעה כלשהי, גם אם תזכה, תשנה משמעותית את התוצאה במדינה או מדינות כלשהן. הקמפיין שלו קורא גם לספירת קולות חוזרת בוויסקונסין.

"ג'ו ביידן לא אושר כמנצח בשום מדינה, ובוודאי לא ברשימת המדינות שבהן התוצאות צמודות מאד, שהולכות לספירה מחודשת אוטומטית, או מדינות שבהן לקמפיין שלנו יש ערעורים משפטיים תקפים ולגיטימיים שעשויים לקבוע את המנצח הסופי", הודיע הנשיא לאחר שהגיע למשטח הגולף שלו ליד וושינגטון בשבת.