וול סטריט | ניתוח

"מגזרי הבריאות, ההייטק והחברות הגדולות ימשיכו לשגשג"

בלאקרוק: "ניצחון דמוקרטי ללא שליטה בסנאט יחזק את מגמות השוק" • רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות: "הפד ירד מתישהו מקדמת הבמה, ולא בטוח אם יאריך את צעדי החירום שנקט"

ג'ו ביידן / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
ג'ו ביידן / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

כמה ימים סוערים עברו על המשקיעים בארה"ב, עם הודעת הפד ביום חמישי, דוח התעסוקה ביום שישי וההכרזה על בחירת ג'ו ביידן לנשיא אתמול.

"ניצחון דמוקרטי ללא שליטה בסנאט יחזק את מגמות השוק כמו רדיפה אחר מניות צמיחה להשגת תשואה גבוהה בתיקי ההשקעות. כפי הנראה זה מה שהולך לקרות כעת, לפחות עד לחודש ינואר (אז ייערכו בחירות לשני מועמדים לסנאט במדינת ג'ורג'יה). 
ממשל דמוקרטי עם שליטה של הרפובליקנים בסנאט צפויה לצמצם משמעותית את היכולת של ביידן להעביר תוכנית תמיכה פיסקלית גדולה, ולהוביל לעלייה בתשואות האג"ח ולעליית האינפלציה. ביידן ככל הנראה ישים דגש על נושאי קיימות ושינויי רגולציה, וינקוט במדיניות סחר אשר תסייע לצמיחה בשווקים מתעוררים". כך מציינים כלכלני ענקית ההשקעות בלאקרוק, בסקירה שפרסמו בסוף השבוע.

עוד מציינים שם כי "מדיניות פיסקלית מרחיבה היא חשובה ביותר להתמודדות עם ההשפעות השליליות של מגפת הקורונה. תחת ממשל ביידן נראה שמגזרי שירותי הבריאות, ההייטק והחברות הגדולות ימשיכו לשגשג". 

לארי פינק , יו"ר ומנכ"ל בלאקרוק העולמית, אמר בכנס וירטואלי שערכה החברה ביום חמישי האחרון כי "מדיניות מוניטרית הייתה הכלי הנפוץ ביותר ליציבות הכלכלות הגלובליות בשל סיועה לשווקים ולגורמים המשתתפים בשווקים. למרות זאת, מדיניות מוניטרית היא כלי מאוד לא שוויוני מפני שהוא מועיל לאנשים שיש בבעלותם נכסים פיננסיים. הסתמכות היתר על מדיניות מוניטרית הגדילה את אי השוויון".  

בלאקרוק (BlackRock), חברת ניהול הנכסים הפיננסים הגדולה בעולם, מנהלת כיום נכסים בשווי של כ-7.8 טריליון דולר. 

פינק התייחס גם להשפעת משבר הקורונה על ההתנהלות היומיומית של בלאקרוק העולמית ואמר כי "אני מאמין שלא נחזור לעולם לעבודה מלאה מהמשרד. אני מאמין שברגע שיהיה פתרון מלא לקורונה, רק 60% או 70% יהיו במשרד ונבצע סבבים של 30%-40% מהעובדים שיעבדו מהבית. לעובד לוקח שעה להגיע לעבודה וחזרה בממוצע מדי בוקר ומדי ערב. דמיינו את החיים כשיש שעתיים עודפות מפני שלא צריכים לנסוע הלוך ושוב למשרד. איכות החיים תעלה דרמטית ואולי הפרודקטיביות במשרד גם תעלה כי יש לנו איזון טוב יותר של עבודה ובית. זו אחת הברכות של הקורונה - הבנה שאפשר לעשות דברים אחרת".

בנוגע לישראל הוא ציין כי "למרות הקשיים של ישראל כעת, היא מהווה יעד נהדר להשקעות ארוכות טווח. כיום, ישראל לא שונה מכל כלכלה אחרת בהקשר של משבר הקורונה. אנו רואים הזדמנות גדולה בהון האינטלקטואלי בישראל, ביזמות, בפינטק ופיתוח טכנולוגיות המים והסייבר - ישראל מובילה בזה. השקעה בישראל מהווה הזדמנות חזקה לכל משקיע".

מזרחי טפחות: "הממשל צריך להעביר במהירות את הסיוע הפיסקלי הנחוץ"

"הודעת הפד לכאורה לא חידשה דבר בתוכן, בגובה הריבית ובכלים השונים, אך המסר העיקרי שלה עלה להערכתי דווקא בדברים שאמר היו"ר פאוול. כל עוד הציבור האמריקאי שעבר הרבה - כלכלית, תעסוקתית וחברתית - בתקופה האחרונה, לא יחוש ביטחון ביכולתו לשוב לשגרה ולביטחון, אי הוודאות תימשך ולכן יהיה צורך בתמיכה רחבה בכלכלה", כותב הבוקר רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, בתגובה לאירועים האחרונים בארה"ב.

במצב דברים זה, כותב מנחם, צריך להיות שינוי. "ה-Fed ירד מתישהו מקדמת הבמה, ולא בטוח אם יאריך את צעדי החירום שנקט. הממשלה צריכה להיכנס שוב לתמונה, וכעת כשביידן נבחר - להעביר במהירות את הסיוע הפיסקלי הנחוץ. בסופו של דבר, סיוע פיסקלי ובתחום בריאות הציבור נחוצים מאוד ועל הממשל החדש לספק זאת.
הפד גם רומז כי כל עוד האינפלציה נמוכה הוא יכול להמשיך עם ההרחבה המוניטרית, ואף להסכין עם אינפלציה גבוהה מהיעד של 2%, אך גם כאן לא מדובר בהרחבה בלתי מוגבלת בזמן והזרוע הפיסקלית צריכה לנצל את חלון הזמן".

כאמור, ביום שישי פורסם דוח התעסוקה לחודש אוקטובר, לפיו כלכלת ארה"ב הוסיפה 638 אלף משרות בחודש אוקטובר, כ-100 אלף משרות יותר ממה שצפו הכלכלנים והאנליסטים. בתוך כך שיעור האטבלה בארה"ב צנח ל-6.9% בלבד.

"הדוח היה מרשים ביותר, תוך שיפור של התעסוקה בכל חלקי המשק והמגזר העסקי.
שיעור האבטלה ירד הרבה מעבר לציפיות והדבר מרשים במיוחד לאור העלייה בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה האזרחי. נראה כי שוק העבודה הושפע לטובה מהיציאה המהירה מגל התחלואה הראשון וניצל היטב את הדינאמיות הרבה המאפיינת אותו.
עם זאת, אתגריו של השוק עוד לפניו, שכן טרם שב לרמות האבטלה הנמוכות שקדמו לפרוץ הנגיף ועדיין לא החזיר את היקף המועסקים שצנח בחודשים מרץ ואפריל ב-22 מיליון", כותב מנחם.

כמו כן, הוא מוסיף, "ארה"ב נכנס לגל תחלואה שני והשאלה האם הירידות החדות שהיו בחודשים מרץ ואפריל תחזורנה על עצמן".

על בחירתו של ביידן לנשיא אומר מנחם כי "שני הדוחות נותנים לג'ו ביידן, הנשיא הנבחר, נקודת פתיחה טובה, אך גם מדגישים את שלושת האתגרים הקריטיים הניצבים מולו ולא יעניקו לו 100 ימים של חסד: צורך בקבלת החלטות מהירה - הרחבה פיסקאלית בטווח המיידי; יכולת להתמודד עם גל התחלואה השני בכלים שירסנו פחות את הפעילות העסקית; והצורך להמתין עד ינואר שביידן ייכנס לבית הלבן די בעייתי הפעם".

"סביר להניח כי הנשיא הנבחר יצטרך לפעול עוד לפני כן ושאלת שיתוף הפעולה עם הממשל היוצא מעולם לא הייתה חשובה יותר - דווקא בעת שהיא גם מעולם לא הייתה מקוטבת יותר. מידת הצלחתו של ביידן להתמודד עם שלושת האתגרים הללו תשפיע מאוד על התנהלות השווקים הפיננסיים בשבועות הקרובים".