פנאקסיה קיבלה אישור יבוא מוצריה לגרמניה; תלויה רק באישור היצוא

משרד הבריאות אישר בשבוע שעבר יצוא ראשון של מוצרי חברת שיח לאוסטרליה • בעקבות ההודעה עולה מניית החברה ב-12%

דדי סגל, מנכ"ל פנאקסיה / צילום: ענבל מרמרי
דדי סגל, מנכ"ל פנאקסיה / צילום: ענבל מרמרי

חברת פנאקסיה ישראל, העוסקת ביצור ושיווק מוצרי קנאביס, הודיעה כי קיבלה היתר ליבוא מוצריה לתוך גרמניה ולשיווקם במדינה. כעת תלוי המהלך רק באישור יצוא מישראל. בעקבות ההודעה עולה מניית החברה 12% ופנאקסיה נסחרת לפי שווי של כ-346 מיליון שקל.

לאחרונה הצטרפה פנאקסיה  לפיילוט שהוביל סגן שר הבריאות יואב קיש מהליכוד, לפיו חברות שתספקנה מספר מוצרים במחיר מופחת, תקבלנה קדימות ביצוא. על פי דבריו של קיש באותו המועד, אין חסמים משמעותיים העומדים בפני אישור היצוא לחברות שיהיו מעוניינות בכך ותוכלנה להגיש מוצרים העומדים בתקנים ורוכש פוטנציאלי בצד היבוא. פנאקסיה מסרה היום כי היא תגיש כעת את המסמכים למשרד הבריאות הישראלי ותמתין להכרעתו. על פי הערכותיה, התהליך יושלם והמשלוח הראשון יצא לגרמניה עוד לפני סוף 2020.

משרד הבריאות כבר אישר בשבוע שעבר את המשלוח הראשון במסגרת פיילוט זה: יצוא לאוסטרליה של תפרחות של חברת שיח, המעובדות גם הן במפעל פנאקסיה. המשלוח הראשון בעסקה זו צפוי גם הוא לצאת לאוסטרליה עד סוף השנה. כך, נראה כי אין חסם מבחינת משרד הבריאות למהלך, והיצוא אכן סוף סוף מתרחש.

המוצרים שמתכננת פנאקסיה ליצא אם וכאשר תקבל את כל ההיתרים, מבוססים גם הם על חומר גלם של חברת גידול הקנאביס שיח, אך בניגוד למוצרים המיועדים לאוסטרליה ומשווקים על ידי שיח במותג שלה, המוצרים המיועדים לגרמניה משווקים על ידי פנאקסיה במותג שלה.

כעת תוכלנה גם חברות גידול קנאביס אחרות המעבדות את הקנאביס שלהן, להגיש באמצעות פנאקסיה בקשה לאשר את המוצרים שלהן ליבוא לגרמניה על בסיס אותו אישור GMP (יצור תקין) שיש למפעל של החברה. להערכת פנאקסיה, מדובר בתהליך שיכול לארוך כחצי שנה. בתהליך כזה, שבו המוצרים עוברים דרך מפעל העיבוד, פנאקיסה הופכת גם לגורם המבקר של חממות גידול הקנאביס, ולכן אין צורך בהגעת צוות מיוחד מאירופה שיבקר את החממות.

המוצרים ישווקו באירופה תחת השם Panaxol-Naxiva , על ידי חברת Neuraxpharma , עמה כבר חתמה פנאקסיה על הסכם שיווק משותף. במקביל להמתנה לאישור היצוא מישראל, נערכת פנאקסיה ליצר את המוצרים הללו גם במפעל שלה במלטה, כחלופה זמנית במידה ואישור היצוא מישראל יתעכב.