הקורונה הביאה הזדמנות לחזק את הברית בין ישראל והתפוצות

חיזוק מותג הזהות הציונית בתפוצות יסייע לקשר בין הבית הלאומי והעם היהודי להתעצם ולבטא ממד מתחדש לתנועה שהובילה להקמת המדינה • כמו כן, תהליך זה יוכל לסייע בחבירה מחדש תוך כדי גישור בין ואל קבוצות גיל שונות רעיונית ורגשית תוך העצמת תחושת השייכות לעם הגלובלי מרובה הזהויות

דגל ישראל / צילום: שאטרסטוק
דגל ישראל / צילום: שאטרסטוק

נגיף הקורונה הגיח אל חיינו מהדלת האחורית בחודש מרץ האחרון כהפתעה שעודנה מכתיבה את סדר היום בפני כל בני האדם ומועד סיומו אינו ידוע. המגפה העמידה מדינות רבות בעולם בפני קשיים בסוגיות דומות ומציפה שאלות רבות כיצד צולחים אותו באופן מיטבי. בשל ההתמקדות בנושאי הבריאות והכלכלה במתן פתרונות אשר דורשים מענה מידי, תשומת הלב על אופן המשכיות הברית בין מדינת ישראל והתפוצות נדחקת הצידה.

המודעות לקשר בין ישראל והעם היהודי פועמת בקרב הציבור והמציאות הדוהרת מחדדת בפנינו את השאלה כיצד הנהגת המדינה יכולה למקסם את המשבר ולהפכו להזדמנות פז של קירוב לבבות על ידי נקיטת עמדה מאחדת שדרכה יהיה ניתן להעמיק קשר חשוב זה.

מדינת ישראל למודת שינויים כדבר שבשגרה מיום הקמתה בשל התהוותה המתמשכת עד ימינו. כעת עיקר עיסוקה העיקרי זהה למדינות העולם אך בשל היותה הבית הלאומי של העם היהודי, נושא הגדרת הזהות הוא קבוע ואיננו עומד על סדר היום.

העם היהודי מחוץ לישראל משתייך אל קבוצות המיעוט, וככאלו עליהן להסתגל לשינויים אחרים בתקופה זו בנוסף לתחומי הבריאות, הכלכלה, החינוך היהודי העצמאי, שאלת עמידות החוסן הקהילתי בחברה בהן חיות, וגם עם סוגית ההגדרה העצמית אשר מועצמת תחת זכוכית המגדלת של "פוליטיקת הזהויות".

תחום זה הוא תהליך חברתי המבקש לקדם יצירת סדר חדש בקרב קבוצות אוכלוסייה שונות, כאלה היכולות לבחור ואף לשאת מספר זהויות. בשל קצב התרחישים המואצים, ניתנת להנהגה אפשרות לדייק את מסלולה מחדש ולקדם את נושא הזהות הציונית כמותג, ככלי המקדם ומאחה את יחסיה עם התפוצות וכמקור לקירבה ושותפות עמוקה.

חיזוק מותג הזהות הציונית בתפוצות, יסייע לקשר בין הבית הלאומי והעם היהודי להתעצם ולבטא ממד מתחדש לתנועה שהובילה להקמת המדינה. כמו כן, תהליך זה יוכל לסייע בחבירה מחדש תוך כדי גישור בין ואל קבוצות גיל שונות רעיונית ורגשית תוך העצמת תחושת השייכות לעם הגלובלי מרובה הזהויות.

מאחר וזהות ציונית מעצם הגדרתה איננה קניינה הבלעדי של הזרמים המבטאים זהות יהודית, כל אחד מהם יכול על פי בחירה לאפיין עצמו גם בה ובכך יעמיק את החיבור אל מהותו ושורשיו עם מדינת ישראל, כזה אשר יכול להתקיים בד-בבד ללא צרימה באשר לקבוצת השתייכותו המקומית.

באם מדיניות המנהיגות הנוכחית תבחר ליצור תהליך זה של חיזוק מיתוג הציונות, תוכל זו לזכות במערכות יחסים טובות יותר עם מנהיגי הקהילות היהודיות בעולם ובכך לסייע בהקטנת פערי התקשורת ואי ההסכמה. הושטת יד בקידום ההצהרה על המטרות המשותפות והערבות ההדדית בדגש על הרקע ההיסטורי, תחזק את הברית בין ישראל לעם היהודי למען המשכיותו. 

הכותבת יזמת ומנהלת פרויקטים במרכז לחקר מדיניות מזה"ת. עוסקת ביחסי ישראל, התפוצות והמגזר השלישי. חברה ב"קואליציית העמיות" רשת מקצועית של מנהיגים ישראליים שפועלים לחיזוק הקשר של החברה הישראלית עם העם היהודי