ארקיע | בלעדי

משפחת נקש הגישה הצעה למיזוג של ארקיע עם ישראייר

השווי של ישראייר בהצעה, שהוגשה לנאמן שמינה בית המשפט, מוערך בכ-140 מיליון שקל • לפי ההצעה, שתי החברות ימוזגו לתוך חברה ציבורית קיימת או לתוך חברה פרטית שתוקם לשם כך • המיזוג עם ישראייר עשוי להיות קרש הצלה למתחרה שמתמודדת עם חובות כבדים

מטוס של ארקיע / צילום: דני שדה
מטוס של ארקיע / צילום: דני שדה

לקראת מיזוג ישראייר-ארקיע? משפחת נקש, המחזיקה ב-70% מחברת ארקיע (30% נוספים מחזיקים העובדים), מציעה למזג את ישראייר עם ארקיע והציגה הצעה לנאמן שמינה בית המשפט, עוה"ד אופיר נאור. השווי של ישראייר לצורך המיזוג מוערך בכ-140 מיליון שקל. המועד להצעת הצעות לרכישת ישראייר מסתיים היום.

מהות העסקה המוצעת היא שישראייר וארקיע ימוזגו לתוך חברה ציבורית קיימת או לחלופין לתוך חברה פרטית חדשה שתוקם לשם כך. לאחר המיזוג ישראייר וארקיע תהיינה חברות בנות של חברת המטרה ובעלי המניות של ישראייר וארקיע יקבלו מניות בחברת המטרה. מניותיה של חברת המטרה תהיינה רשומות למסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב. שווי המניות של חברת המטרה אשר יוקצו לבעלי המניות של ישראייר (מחזיקי אג"ח ט') יעמוד על 130 מיליון שקל (לפי המחיר למניה של מחיר חברת המטרה במועד השלמת המיזוג) בעוד שווי המניות של חברת המטרה אשר יוקצו לבעלי המניות של ארקיע יעמוד על השווי שיקבע בהערכת שווי, שתוכן לצורך כך ותתבסס על פרמטרים השוואתיים דומים לישראייר אבל בכל מקרה לא פחות מ-90 מיליון שקל (לפי המחיר למניה של מחיר חברת המטרה במועד השלמת המיזוג).

במסגרת עסקת המיזוג תמחל חברת המטרה על כל סכום מעל 10 מיליון שקל מזכותה של ישראייר לקבלת החזר מאי.די.בי פיתוח החבה לישראייר 5 מיליון דולר, כך שאי.די.בי תשיב לישראייר סך של כ-3 מיליון דולר. עוד מוצע כי שנה לאחר מועד ההשלמה, תגיש המציעה הצעת רכש לציבור לרכישת מניות של חברת המטרה, בהיקף כספי של 15 מיליון שקל, כאשר מחיר המניה בהצעת הרכש יעמוד על סך של 115% ממחיר המניה על-פיו ימוזגו ישראייר וארקיע לתוך חברת המטרה (כלומר, בתוספת פרמיה של 15%).

המיזוג יביא להקטנה של עלויות הניהול

בארקיע מדגישים כי המיזוג בין ארקיע וישראייר יביא להקטנה משמעותית בעלויות הניהול והתחזוקה ובהוצאות הקבועות. המיזוג מטבעו יכלול גם ויתור על מאות עובדים משתי החברות במידה והוא יבשיל. בארקיע מאמינים שהחיסון המתקרב לקורונה והחזרה לשגרה יחסית יביאו עימם צמיחה בענף התעופה תוך דגש על נופש ליעדים קרובים. לשם הדוגמה בארקיע מדווחים כי תוך יממה מאז הושקו הטיסות לאיי סיישל עם ההכרזה על ישראל כירוקה, נמכרו מאות מושבים, גם השקת הטיסות לדובאי המתוכננות לסוף דצמבר, הביאו לפי ארקיע לביקוש גדול של מזמינים.

"המיזוג בין ישראייר לארקיע - ייצור גוף חזק, דינמי, בעל צי מטוסים גדול, צוותים מצוינים באוויר ובקרקע, מארג שיווקי מצטיין ואיתנות פיננסית שיהפכו את החברה הממוזגת (ישראייר וארקיע) לשחקן חזק וכוח עולה למול התחרות הצפויה והקיימת ,ענף התיירות העממית יצא ראשון ממשבר הקורונה בעולם התעופה ואנחנו נהיה שם בחברה חזקה ועובדים מצויינים", אמר יו"ר ארקיע גדי טפר.

קבוצת נקש מציינת בהצעתה כי הצעת המיזוג תהווה עבור מחזיקי אג"ח ט' של אי.די.בי פיתוח "פתרון מקורי ונועז, בעל פוטנציאל צמיחה משמעותי, שעדיף על פני כל אלטרנטיבה אחרת. משפחת נקש סבורה שזו העת לשילוב ידיים כולל בין בעלי השליטה בארקיע ובישראייר, החוסכים באמצעות מחזיקי האג"ח, העובדים והטיסים, המדינה והציבור כולו להקמת חברת תעופה מבוססת ובריאה שתקדם את ענף התיירות בישראל".

את קבוצת נקש ליוו בכל הליך הכנת ההצעה למיזוג עורכי הדין רונן קנטור וד"ר שלמה נס ממשרד עוה"ד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות' ואילן ניר מפורטופינו השקעות.

ארקיע מקווה שישראייר תמשוך אותה למעלה

בחודש מרץ 2020 התראיין ל"גלובס" אבי חורמרו, ששימש בשעתו יו"ר ארקיע והמשמש כנציג משפחת נקש בישראל. כבר אז לא הסתיר חורמרו את השאיפה למזג את ישראייר וארקיע, כשהוא לא פסל את האפשרות למזג גם את אל על לקבוצת תעופה אחת.

עבור ארקיע, שצברה חובות בשנים האחרונות, מדובר במהלך מעניין. ארקיע נקלעה למשבר עוד לפי הקורונה, ראשית עם סגירת שדה דב והצניחה בטיסות לאילת עם העתקת הפעילות לנתב"ג, ושנית כשהיא לא התמודדה היטב עם התחרות שנפתחה בקווים לאירופה, דגש על חברות לואו קוסט. בשונה מישראייר, שבנתה חבילות מבוססות מחיר ליעדים קרובים, ארקיע פספסה את התחרות והשיקה קווים ליעדים שהניבו לה הפסדים: תאילנד והודו, אותם היא סגרה מהר מהמתכונן.

מנכ"ל ארקיע ירון אמזלג הודיע לאחרונה על עזיבה, חמישה חודשים אחרי שנכנס לתפקיד בתזמון מאתגר. ארקיע לא תמהר למנות מנכ"ל אחר כשהיא רואה בחזונה את האפשרות שהמנכ"ל הדומיננטי של ישראייר, אורי סירקיס, ינהל את החברה המאוחדת.

סירקיס לאורך תקופת הקורונה נקט בשיטה של הפעלת טיסות על פני הדממת החברה כשישראייר הייתה החברה הישראלית היחידה למשל בקווים לאילת וליעדים באירופה. את חודש אוקטובר אף סיכמה ישראייר כחברה הראשונה בהיקף הפעילות בנתב"ג עם יותר מ-31 אלף נוסעים מתוך תנועה של 220 אלף נוסעים שחלפו בנתב"ג.

עבור ארקיע מיזוג עם ישראייר יוכל למשוך אותה למעלה. לארקיע יש את מטוסי האיירבוס ניאו חדשים שיוכלו לשמש את החברה הממוזגת בטיסות ליעדים רחוקים יותר, והיא תוכל לשמר את הפעילות לאילת במקביל. האתגרים שיעמדו בפני החברה הממוזגת יתמקדו לא רק בתנאי השוק אלא גם בכוח האדם. אצל ארקיע המצב מאתגר יותר משום שהעובדים מחזיקים ב-30% מהחברה ביחד עם האחים נקש, המחזיקים כאמור בשאר המניות. כיום לשתי החברות יש כ-900 עובדים - חברה ממוזגת תיפרד ממאות עובדים בכל הסגמנטים.

ב-2018 פסלה רשות ההגבלים את בקשת המיזוג של ישראייר ואל על בהחלטה שנויה במחלוקת שהלכה נגד המגמה העולמית של מיזוגים בענף התעופה ועם נימוק קלוש למדי לפגישה בתחרות בקווים באילת. קשה לראות מצב שבו הרשות לא תאפשר מיזוג כעת שהוא בבחינת צו השעה ועשוי להיות גלגל ההצלה לחברות התעופה.