בעקבות עתירה של סלקום: מכרז חוזר לאספקת "טלפונים כשרים"

משרד החינוך ניסה להסתמך על מכרז מוקדם מ-2016 בו זכו פרטנר ופלאפון • ביהמ"ש קיבל זאת באופן חלקי, החריג "טלפונים כשרים" מההסכם והורה כי ייערך לגביהם מכרז נפרד

בעקבות עתירה של סלקום, בית המשפט המחוזי בירושלים הורה על קיום מכרז חדש לאספקת טלפונים כשרים וביטל הזמנה של עשרות מיליוני שקלים מפרטנר ומפלאפון לאספקת טלפונים כשרים המיועדים ללמידה מרחוק, בשל העובדה שמשרד החינוך הסתמך על מכרז שנכתב בשנת 2016. בית המשפט התיר למשרד החינוך להמשיך ולרכוש משתי החברות שירותים נלווים כגון תוכניות סלולר, מודמים ועוד. 

מדובר במכרז של משרד החינוך בו זכו בשנת 2016 החברות פרטנר ופלאפון, ושיועד בעיקרו לאספקת ציוד ושירותי תקשורת לעובדי מדינה. עקב מגפת הקורונה פנו משרד החינוך ומינהל הרכש לפלאפון ולפרטנר וביקשו, בהסתמך על המכרז הנ"ל, לספק מודמים סלולריים, חבילות תקשורת וכן עשרות אלפי טלפונים כשרים (עשרות אלפי מכשירים לכל חברה), בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, לתלמידים במערכת החינוך, לטובת למידה מרחוק. 

כאשר חברת סלקום רצתה להשתתף בפרויקט אספקת הציוד לבתי הספר - שהפך למשימה לאומית של ממש בשל משבר הקורונה והלמידה מרחוק - נחסמה בפניה אפשרות לגשת למכרז, בטענה כי משרד החינוך נסמך בביצוע ההזמנות על המכרז בו זכו פלאפון ופרטנר בשנת 2016, תקופה בה הלמידה מרחוק הייתה מושג חדש יחסית.

חברת סלקום עתרה לבית המשפט המחוזי, באמצעות עורכי הדין אורן רוט, נעם שוחט וגיא זיו-שלום ממשרד יגאל ארנון ושות'. בעתירה טענה החברה כי המדינה אינה יכולה להסתמך על המכרז המקורי שנכתב בתקופה אחרת ובמציאות אחרת, וכראיה לכך - כיום נדרשות החברות הזוכות לספק כמויות ציוד שונות לחלוטין ממה שדובר עליו במכרז המקורי, ומה גם שהמכרז המקורי היה מיועד בעיקר לעובדי מדינה ולשימוש ארגוני של משרדי הממשלה, ולא לתלמידים אשר ידם אינם משגת על-מנת לסייע להם בלמידה מרחוק בתקופת הקורונה. לכן, טענה סלקום, הדבר אינו יכול להוות בסיס להזמנות האמורות.

בית המשפט קיבל את העתירה באופן חלקי, ביטל את החלטת ועדת המכרזים של משרד החינוך לבצע את ההזמנה של הטלפונים הכשרים וחייב את המדינה, את פרטנר ואת פלאפון בהוצאות המשפט של סלקום.