מרכזי הקניות חזרו לפעילות: "אלפי שוטרים פשטו על המתחמים וחילקו מאות קנסות לחנויות פתוחות"

חנויות הרחוב שבו לפעילות לאחר כמעט חודשיים, והן לא לבד • במהלך שנוי במחלוקת, גם מרכזי הקניות הפתוחים חזרו לפעול • ברשויות האכיפה דרשו מהם לסגור, ועכשיו הכדור מתגלגל לבג"ץ

תור לחנות Bגוד במרכז ביג בפרדס חנה / צילום: שלומי יוסף, גלובס
תור לחנות Bגוד במרכז ביג בפרדס חנה / צילום: שלומי יוסף, גלובס

חנויות הרחוב חזרו לפעילות אחרי קרוב לחודשיים של סגר במסגרת הנחיות הממשלה, והן לא היחידות. לצידן גם מרכזי קניות פתוחים (פאוור סנטרס) פתחו חנויות, וזאת לטענתם לפי פרשנות שמאפשרת להם לחזור לפעול או מתוך החלטה להתעלם מההנחיות. ביניהם נפתחו מרכזי קניות של קבוצת הנדל"ן המניב ביג (למעט בעיר אשדוד), קבוצת מליסרון עם מרכז ביל"ו, מתחמי G של קבוצת גזית גלוב בכפר סבא וראשון לציון, ומרכזי קניות נוספים ברחבי הארץ.

במשטרה לא קיבלו את הפרשנות של אותם מרכזי קניות, והגיעו בפריסה רחבה למקומות בהם התרחשו הפרות. ברשתות הקמעונאות תיארו מציאות שבה "אלפי שוטרים פשטו בבוקר על המתחמים וחילקו מאות קנסות לחנויות של רשתות פתוחות במרכזי הקניות". עוד טענו ברשתות כי מדובר בכמות יוצאת דופן של כוחות, שכללו בין היתר גם יחידות המלוות בכלבי משטרה.

בחלק מן החנויות שנפתחו - גם אלה שנפתחו בהתאם לתקנות - נרשמו תורים חריגים של עשרות לקוחות שממתינים בכניסה לחנות, בחלקם גם לאורך מאות מטרים, לחנויות הרחוב. ברשתות האופנה וההנעלה הביעו מורת רוח על מה שהם מכנים כ"אכיפה בררנית".

חלק מבעלי העסקים החליטו להקדים את ההקלות, וניתן היה למצוא לאורך כל השבוע החולף מאות חנויות פתוחות, גם ברחובות מרכזיים כמו דיזנגוף ואבן גבירול בת"א, וגם במרכזי מסחריים כמו נמל ת"א.

תור בכניסה לשילב ראשון לציון / צילום: תמונה פרטית
 תור בכניסה לשילב ראשון לציון / צילום: תמונה פרטית

נוסח התקנות שהוביל למריבה

לפי לשון ההודעה של משרדי ראש הממשלה והבריאות, התקנות מאפשרות את פתיחת החנויות, "למעט חנויות המצויות בקניון מקורה או בקניון שאינו מקורה הכולל מעל 20 חנויות ובתי עסק". על פי התקנות, מותרת תפוסה של עד ארבעה לקוחות בלבד בחנות. משרדי הממשלה והבריאות הצהירו כי הפרה של התקנות להלן תוגדר כעבירה פלילית.

מנתוני משטרת ישראל עולה כי בסוף השבוע החולף (5-7 בנובמבר) נרשמו ע"י המשטרה 3,832 דוחות בגין ההפרות השונות, מתוכם 171 דו"חות בגין הפרות שונות של בתי עסק וכן 98 דוחות בגין שהייה במקום ציבורי או עסקי שפעילותו נאסרה. בנוסף השוטרים ערכו ביקורים וביקורות אחר יישום ההנחיות ב-5,670 בתי עסק. עשרות בתי עסק נקנסו בגין ההפרות, ניתנו 227 אזהרות, ב-103 מקרים בוצע דילול קהל, ו-12 בתי עסק נסגרו בתום שימועים שנערכו.

בסוף השבוע האחרון דיווחנו כי קבוצת ביג פנתה ליועמ"ש לממשלה אביחי מנדלבליט בטענה כי התקנות החדשות של הממשלה בנוגע לפתיחת חנויות רחוב, כוללות גם אותה. במכתב ששלחה ליועמ"ש טענה הקבוצה כי במרכזי ביג החנויות עונות להגדרה חנויות רחוב והודיעה כי בכוונתה לפתוח אותן בהתאם לתיקון בתקנות.

"למען הסר ספק, נבהיר כי מרכזי ביג לא הוגדרו מעולם כקניון, ואינם נכנסים תחת הגדרת רישוי של קניון", כתבה ביג. עוד היא כתבה, כי לאור העובדה שמרכזי ביג אינם קניון, אין מנוס מהמסקנה שהמילים "קניון מקורה" אינן מתייחסות אליהם. ביג אף עתרה לבג"ץ בסוגיה, בטענה לאפליה בהחלטת קבינט הקורונה שמתירה פתיחת חנויות רחוב, אך לא מרכזים פתוחים.

כאמור, גם בקבוצת הנדל"ן המניב מליסרון נותנים פרשנות להנחיות שמתירה להם לטענתם לפתוח חלק מהפעילות, כשמנכ"ל מתחם בילו סנטר הצהיר כי הוא יפתח את החנויות. מנכ"ל המתחם מנחם מעודי כתב בסוף השבוע בעמוד הפייסבוק שלו: "חוזרים לשגרה ביום ראשון הקרוב. בואו לשופינג במרחב הפתוח. מחכים לכם".

גם הקרב על הצעצועים מגיע לבג"ץ

במקביל, אמור להתקיים השבוע דיון בבג"ץ בעתירה שהגישו רשתות הצעצועים עידן 2000 וכפר השעשועים, נגד הממשלה בטענה לאפליה בוטה ופגיעה קשה, בלתי סבירה ובלתי מידתיות בזכויותיהן בשל ההגבלות שהטילה בניסיון לצמצם את התפשטות וירוס הקורונה ומבקשות צו ביניים. העתירה עוסקת בשאלה האם חנויות שנותרו פתוחות בתקופת הסגר, על מנת למכור מוצרים חיוניים לציבור, רשאיות למכור מוצרים שאינם מוגדרים כחיוניים כגון צעצועים ופנאי.

בשבוע שעבר דיווחנו כי בעלי חנויות בצרפת מחו על כך שהסופרמרקטים הגדולים יכולים להמשיך ולמכור ספרים, מוצרי קוסמטיקה ובגדים, בעוד החנויות הקטנות מחויבות לסגור את עסקיהן. על רקע זה, הודיעה צרפת כי תגדיר מהם "מוצרים חיוניים", וכי הסופרמרקטים יצטרכו לכסות או להסיר מהמדפים מוצרים שלא יהיו כלולים בהגדרה הזו. גם במדינות נוספות, דוגמת שוויץ, ניתן היה לראות כבר בסגר הראשון מדפים מכוסים שמגבילים רכישה של מוצרים שאינם "חיוניים". 

ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל פועלת לאכוף את ההגבלות השונות לרבות הגבלות המסחר שהוטלו ע"י הדרג המדיני ונקבעו בתקנות במגוון כוחות ואמצעים. תגבור הכוחות נעשה באמצעות מגוון רחב של יחידות משטרתיות בין היתר גם ביחידת הכלבנים. נוהגי כלבי שיטור שהם שוטרים בעלי סמכויות שיטור לכל דבר ועניין, בפעילות ביטחון שוטף ואכיפה, מתבצע בהתאם לצורך ולהגדלת מצבת כוח האדם המשטרתי הפועל לאכיפת התקנות ושמירת בריאות הציבור".