1,695 יחידות דיור במקום 246, ו-47,000 מ"ר תעסוקה ומסחר במרכז המתחדש של לוד

שטח התוכנית 75 דונם, והיא ממוקמת בין הרחובות דוד המלך מדרום, רבי טרפון מצפון, הנשיא ממזרח ואלי כהן ממערב • התוכנית מציעה התחדשות עירונית באמצעות פינוי 246 יח"ד קיימות לטובת 1,695 יח"ד משולבות עם מסחר, תעסוקה ומבני ציבור במבנים בני 10-25 קומות ומגדל בגובה 35 קומות

המרכז המתחדש של לוד / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלים
המרכז המתחדש של לוד / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלים

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז, החליטה בשבוע שעבר להפקיד תוכנית להתחדשות עירונית בכיכר קומנדו (מתחם התחנה) בלוד. שטח התוכנית 75 דונם, והיא ממוקמת בין הרחובות דוד המלך מדרום, רבי טרפון מצפון, הנשיא ממזרח ואלי כהן ממערב. התוכנית מציעה התחדשות עירונית באמצעות פינוי 246 יח''ד קיימות לטובת 1,695 יח''ד משולבות עם מסחר, תעסוקה ומבני ציבור במבנים בני 10-25 קומות ומגדל בגובה 35 קומות. התוכנית הוגשה על ידי עיריית לוד בשיתוף עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית.

אדר' אלי דרמן, האחראי על תיכנון התוכנית המופקדת, מתאר אותה כדרמטית, לא פחות: "מנהל ההנדסה של העיר הגדיר אותה כעיר מרובת מוקדים. כלומר, בכל שכונה, שבה יש אלפי יח"ד, יש מרכז סמי עירוני. תוכנית מתחם התחנה בונה מחדש את מרכז העיר הוותיק של לוד. כאן נמצא בית המשפט המחוזי וזו גם הכניסה הראשית לעיר, דרך שדרות דוד המלך. למעשה, מתחם התחנה צריך לדעת לקשר את עצמו עם המרכזים שניבנים בעיר וגם להיות מרכז עצמאי".

בשטח כיכר קומנדו קיים היום מבנה העירייה שאמור לעבור בקרוב למבנה חדש בעיר העתיקה, מבנה מגורים המחובר לבניין העירייה עם שטחי מסחר, וכיכר עירונית. כמו כן, כלולים בשטח התוכנית שלושה מבני מגורים הנמצאים בין הרחובות דוד המלך והנרי הרץ, וחניון ציבורי בבעלות העירייה. התוכנית החדשה כוללת כ-174,000 מ''ר למגורים, 47,000 מ''ר לתעסוקה ומסחר ו-13,500 מ''ר למבני ציבור. הוועדה המחוזית קבעה כי בחלק מתחום התוכנית תותר המרת עד 8,000 מ''ר למלונאות מהשימושים לתעסוקה ומגורים.

המרכז המתחדש של לוד / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלים
 המרכז המתחדש של לוד / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלים

אדר' אלי דרמן מבקש לחדד את ערך הקישוריות שהתוכנית מביאה איתה: "בלוד יש הרבה רחובות ללא מוצא, או שלא מתחברים אחד עם השני. התוכנית החדשה מציעה קישוריות שמייצרת חיבור בין מזרח העיר ומערבה. נפתח פה פתח שאליו מתנקזות הרבה מאד תנועות של הולכי רגל ורכבים, שגם יודע לקשר אותם עם המטרו העתידי והרכבת".

ראש העיר לוד, עו"ד יאיר רביבו: "זהו צעד נוסף במסגרת הפיכתה של העיר לוד למרכז מגורים, תעסוקה ותחבורה ראשי במרכז הארץ. אנחנו משקיעים גם בשיפור איכות חיי התושבים הוותיקים וגם בהבאת התחדשות לעיר, שמהווה נקודת ישוב רציפה למעלה מ 5,000 שנה. מרגש אותי במיוחד שכיכר קומנדו שהיתה מוקד הבילוי המרכזי בילדותי משנה את פניה. נמשיך בע"ה לפתח את העיר, להביא אוכלוסיה חזקה ותעסוקה יציבה וארוכת טווח".

יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן, ציין כי "העיר לוד מהמובילות בתחום ההתחדשות העירונית ומתוקצבת ע"י הרשות בכ-20 מלש"ח וזאת הודות לפועלו ונחישותו של ראש העיר יאיר רביבו שעובד עם הרשות בשיתוף פעולה מלא. אישור תוכנית "כיכר התחנה" מהווה בשורה של ממש לעיר לוד ולתושביה בחיבור בין העיר העתיקה המתחדשת לבין הפרויקטים המבוצעים במערב העיר תוך שימור על ציר המסילה ההיסטורי כציר ירוק, אשר תבטיח עתיד טוב יותר לעיר לוד".

מתכנן מחוז מרכז במינהל התכנון, גיא קפלן, הדגיש את החשיבות העירונית של התוכנית במרכז העיר לוד ואת תרומתה הצפויה לרווחת האוכלוסייה בפרויקט בפרט ולתושבי העיר לוד בכלל. התוכנית מנצלת את מיקומה בסמיכות לתחנת מטרו מתוכננת ומציעה העצמת זכויות הבנייה לתעסוקה ומסחר וכן שמה דגש על הולכי הרגל באמצעות שבילים ירוקים ושטחים פתוחים.