דיווח על מכירת בית מגורים הסתיים בהליך פלילי

עורך דין שדיווח על עסקה הורשע בעבירה של מעשה מרמה במטרה להתחמק מתשלום מס ובעבירה של עזרה לאחר להתחמק מתשלום מס

אולם בית משפט / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק
אולם בית משפט / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

דיווח למשרדי מיסוי מקרקעין על עסקאות מכר או רכישה של דירת מגורים הוא מעשה שבשגרה בקרב עורכי הדין. אולם, מתברר כי גם דיווח לכאורה טכני עלול להידרדר להליך פלילי כנגד עורך הדין והלקוח.

נסיבות המקרה: הנאשם הוא עורך דין בעל ותק של למעלה מ-20 שנה ועיקר עיסוקו בתחום המסחרי ובתחום הנדל"ן. לאורך השנים טיפל הנאשם בענייניה המשפטיים של חמותו הגב' קופל, לרבות בשתי עסקאות מקרקעין. העסקה הראשונה נחתמה בתאריך 14.10.2010, אז מכרה דירת מגורים בחולון ב־1.83 מיליון שקל. עו"ד דן טיפל במכירת הדירה, מילא עבורה את הדיווח לרשויות המס והגיש בשמה בקשה לפטור ממס שבח. העסקה השנייה נחתמה כעבור שנה ושמונה חודשים, ובה מכרה הגב' קופל את בית מגוריה בסביון, תמורת 6.75 מיליון שקל . גם בעסקה דיווח בשמה על העסקה לרשויות המס.

הדיווח הראשוני על מכירת הבית בסביון, ב-17.06.2012, נעשה על גבי טופס מס שבח מס' 7000 שצבעו ורוד. טופס זה שימש להצהרה על דירת מגורים בפטור ממס שבח, מבלי שהנכס כולל זכויות בנייה בלתי מנוצלות. על הטופס חתמה גב' קופל, והמערער אימת את חתימתה לאחר שהזהירה כי עליה להצהיר אמת. בדיעבד התברר כי הטופס הכיל שתי אמרות כוזבות: האחת, שלא נמכרה דירת מגורים על ידה בפטור ממס שבח בארבע השנים שקדמו למכירת הבית בסביון; והשנייה, שהנכס בסביון אינו כולל זכויות בנייה.

ביום 25.06.2012 הודיע משרד מיסוי מקרקעין כי יש להגיש את הדיווח למס שבח על גבי טופס 7002 שצבעו כחול, וכעבור כחודש הגיש עורך הדין את הטופס הכחול שבו שוב דיווח על העסקה כפטורה ממס שבח. אלא שגב' קופל לא הייתה זכאית לפטור ממס שבח במכירת בית המגורים בסביון שכן טרם חלפו ארבע שנים ממועד מכירת הדירה בחולון, ולכן נגד עורך הדין הוגש כתב אישום.

בית משפט השלום: עורך הדין טען כי מדובר בטעות בתום לב וכי לא הייתה לו כוונה להתחמק מתשלום מס. לדבריו הוא שכח מן המכירה בחולון בשל לחץ נפשי.
בית משפט השלום סבר כי אין מדובר בטעות בתום לב ולא האמין שעורך הדין לא זכר את מכירת הדירה בחולון בפטור. עוד התברר כי ילדיו של המערער קיבלו כספים מתוך המכירה וכי קיבל חוות דעת שמאית למכירה לגבי זכויות הבנייה הנוספות. לפיכך הורשע עורך הדין בעבירה של מעשה מרמה במטרה להתחמק מתשלום מס ובעבירה של עזרה לאחר להתחמק מתשלום מס ונגזרו עליו שישה חודשי מאסר לריצוי בעבודות שירות וקנס כספי.

המחוזי: המחוזי דחה לאחרונה את הערעור שהגיש עו"ד דן וציין כי מילוי הטפסים אינו אקט טכני בלבד וכי נתונים על אודות מכירת דירת מגורים מזכה בפטור והיעדר זכויות בנייה נוספות הם לב ליבו של הדיווח לרשויות המס. לפיכך, טעות בשני הנתונים ובשני הטפסים אינה סבירה ואינה עולה בקנה אחד עם מעשיו ומחשבתו של עורך דין, העוסק בתחום המקרקעין.

עוד ציין בית המשפט את חובת הנאמנות המוגברת החלה על עורך דין מול רשות המס. אציין כי חובת נאמנות זו מושתת בין היתר על העובדה כי דיווח על מכירה של דירת מגורים ללא זכויות בנייה במקרים רבים אינה נבדקת על ידי מנהל מיסוי מקרקעין. לכן לנכונות ההצהרה ולאימות ההצהרה על ידי עורך הדין חשיבות עליונה. 

ע"פ 8934-02-19

הכותב יוצא רשות המסים ובעל משרד העוסק בדיני מסים