איך ניתן למנוע את ההצפה הקטסטרופלית הבאה

כמו בכול שנה, גם השנה מיד עם בואו של הגשם הראשון החלו הצפות בערי ישראל • אלא שההצפות הן לא גזרות גורל ועם טיפול נכון הן יכולות להימנע

שיבושי תנועה בעקבות ההצפות בנהריה / צילום: לסקר את יעקב
שיבושי תנועה בעקבות ההצפות בנהריה / צילום: לסקר את יעקב

מוטי בן שבת ז"ל, טבע למוות ברחוב הגעתון בנהרייה בינואר 2020 כשניסה לחלץ משפחה שהמכונית שלה הוצפה במים הגואים. יש מי שנוח לו לסמן את האירוע כאסון טבע, אבל זה לא המצב. במשך שנים עיריית נהרייה ורשות הניקוז חסמו, היטו ועיוותו את תוואי הנחל ואף אישרו הקמת קניון במרכזו ונטלו ממנו את האפשרות לנקז את המים. התוצאה הייתה הצפה ששיתקה את העיר, גרמה לנזקים כלכליים כבדים וגבתה חיי אדם.

האיוולת הזו לא אופיינית רק לנהרייה. אנחנו רואים מחזות דומים כמעט בכל חורף גם בתל אביב, חדרה, אשקלון, אשדוד, הרצלייה וערים רבות נוספות, שגם בהן שכחו שבכל חורף יורד גשם וכתוצאה מכך רחובות הערים מוצפות.

המסקנה העגומה היא שהערים שלנו לא בנויות לגשם והן אינן יודעות כיצד להתמודד עם הנגר העירוני - מי גשם שאינם מחלחלים לקרקע, מצטברים ברחובות, גורמים להצפות, לפגיעה עצומה ברכוש ולזיהום הנחלים והים בפסולת, שמנים ודלקים.

הדברים אמורים במיוחד עם הגשם הראשון בחורף ששוטף את הרחובות ונושא איתו לנחלים ולים כמויות אדירות של פסולת, שמנים, דלקים וגללי בעלי חיים שהצטברו בעונת בקיץ. החדשות הרעות באמת הן ששינויי האקלים, שגורם למטחי גשם כבדים שלאחריהם ימים יבשים רבים, יגרום לכך שנחווה "גשם ראשון" מספר פעמים בשנה.

חוסר תיאום בין הרשויות מגביר את הבעיה

כדי לטפל בנגר יש צורך בשילוב כוחות ממשלתי, עירוני וציבורי. הטיפול צריך להתחיל עוד בשלב התכנון של כבישים ושל שכונות מגורים. בישראל קיימים מספר גופים שאמורים לספק נתונים למתכננים כמו השירות המטאורולוגי וההידרולוגי והתחנה לחקר הסחף במשרד החקלאות.

חוסר תיאום בין הגורמים גורמים לטעויות תכנוניות קשות שמגבירות את ההצפות. לא רק זאת. המדינה לא לוקחת בחשבון את נושא הטיפול בנגר במתן היתרי בנייה לשכונות חדשות ולא מתמרצת קבלנים להטמיע פתרונות חלחול וניקוז חדשניים.

עיריות צריכות לעודד הקמת גינות קולטות גשם ולשמור מספיק מקום לפארקים וגינות לחלחול מים, למנוע חיבור מרזבים למערכת הביוב ולקנוס את העבריינים, לסלול כבישים ומדרכות מחומרים החדירים למים ועוד. לא פחות חשוב, הרשויות חייבות לבצע ניקוי נרחב של העיר מבדלי סיגריות, גללי כלבים ופסולת פלסטיק לפני הגשם הראשון ולהתקין מלכודות פסולת על פתחי הנקזים העירוניים, כדי למנוע את הגעתה לים.

גם אנחנו, הציבור, יכולים לתרום את חלקנו. להתקין מרזבים המזרימים מים לגינה ולא למערכת התיעול העירונית, להקצות שטחי חלחול בגינה הפרטית, להעדיף רכישת דירה הממוקמת בשכונה המטפלת באופן עצמי בנגר וגם למנוע את זיהום המרחב העירוני בפסולת גללי בעלי חיים ובדלי סיגריות. ללא כל אלה נמשיך לשלם מחיר גבוה בנזקים ובחיי אדם. 

הכותבת היא מנהלת קמפיינים בעמותת צלול