פרופ' איתמר גרוטו התפטר מתפקיד המשנה למנכ"ל משרד הבריאות

גרוטו כיהן 13 שנים בתפקיד • במכתב הפרישה כתב לעובדי משרד הבריאות כי "סבור שיש משמעות לערך הרוטציה ולהזרמת דם חדש לתוך המערכות הציבוריות"

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, הודיע היום לשר הבריאות יולי אדלשטיין ולמנכ"ל פרופ׳ חזי לוי, על כוונתו לסיים את תפקידו לאחר 13 שנים כמשנה למנכ"ל וכראש שירותי בריאות הציבור ולאחר 31 שנים בשירות הציבורי ובתום טיפול בקורונה בשנה האחרונה.

במכתב הפרישה שלו, כתב גרוטו לעובדי המשרד: "בתום שנה קשה ותובענית במיוחד בה שירתתי בחזית המאבק בקורונה ופעלתי ללא לאות למען בריאות הציבור - ביקשתי לסיים את תפקידי. אני סבור שיש משמעות לערך הרוטציה ולהזרמת דם חדש לתוך המערכות הציבוריות".

בגיל 18, החל גרוטו את דרכו בעתודה האקדמית של צה"ל. לאורך השנים, התמחה בבריאות הציבור. בין היתר, בתפקידו כמשנה למנכ"ל משרד הבריאות וראש שירותי בריאות הציבור, הוביל במשרד הבריאות פרויקטים דוגמת חיזוק ושיפור הפיקוח על המזון, שדרוג סל החיסונים, תכנית "אפשרי בריא" לקידום אורח חיים פעיל ובריא, ומאבק במפעלים מזהמים.

"יחד, הצלחנו להגיע להישגים מהותיים בתחומים כמו הקנביס הרפואי, התפתחות הילד, גנטיקה רפואית, הפיקוח על מזון מן החי ומיזם Healthcare Israel: מיזם העוסק ביצוא הפוטנציאל הישראלי המתקדם בתחום הבריאות", כתב גרוטו לעובדים. "וכמובן - עוד הרבה לפני נגיף הקורונה, נלחמנו יחד בכמה וכמה מגפות קשות ומסוכנות - כמו מגפת הסארס (2003), שפעת העופות (2006), שפעת החזירים (2009), הפוליו (2013) ומחלת האבולה (2014) - ויכולנו להן. כל מה שעשיתי - לעולם לא עשיתי לבד".

עוד הוסיף גרוטו: "בכל הימים, החודשים והשנים בהן פעלתי לטובת הציבור ובריאותו, ובמיוחד בימים סוערים אלה, בהם מתמודדת מדינת ישראל יחד עם האנושות כולה עם הנגיף הקשה שתקף את העולם כולו - הקדשתי את מירב המאמצים שלי ועשיתי כל מה שביכולתי, וקצת יותר - כדי לחבר ולקשר. לחבר ולקשר, לטובת בריאותו ורווחתו של הציבור, בין גורמים שונים בממסד הישראלי ובמערכות השונות שלו; לחבר ולקשר בין דעות שונות בעולם הרפואה, שהוא עולם של מדע, אבל אף פעם לא היה ולא יהיה מדע מדויק. לאורך כל השנים האלה, לאורך כל הפעילויות האלה, ידענו הסכמות ודרכים משותפות, ידענו מחלוקות וחילוקי דעות, אבל מעל כל אלה עמד הרצון המשותף והעצום של כולם - להתמודד ולהתגבר על כל הקשיים שבדרך".

על חודשי המאבק בקורונה, רמז גרוטו כי שיבשו את היחסים בצמרת משרד הבריאות ואמר: "בשנה האחרונה, הדינמיקה המורכבת של מגפת הקורונה הקשתה עלינו בדרכנו זו, אך אני מאמין ויודע כי בכל שלב ושלב עשו גורמי המקצוע את המירב והמיטב. עוד ארוכה הדרך ולא פשוטה, אך אני בטוח שביחד, מבפנים ומבחוץ, נמצא את התשובות והפתרונות, ונלמד לגבור גם על הנגיף הזה, בדיוק כמו שהתגברנו על קודמיו".

גרוטו יעזוב את תפקידו לאחר שיאותר מחליף כבורו, ולאחר תהליך חפיפה כמקובל.

שר הבריאות אדלשטיין הודה לגרוטו: "מלבד העובדה שמדובר באיש מקצוע מהמעלה הראשונה, פרופ' גרוטו הוא אדם עם לב ענק שנכון לסייע לכל אדם במצוקתו. פרופ' גרוטו היה נכס גדול למשרד במשך שנים רבות ואזרחי ישראל חבים לו רבות".

המנכ"ל שוחח עם פרופ' איתמר גרוטו, והודה לו מאוד על תרומתו רבת השנים הן בתחום המקצועי והן בתחומים וארגונים רבים במערכת הבריאות. נזקפת לו זכות גדולה על כל עבודתו רבת השנים במערך בריאות הציבור, הן בצה"ל הן באקדמיה וכמובן במשרד הבריאות. המנכ"ל איחל לו הצלחה רבה והמשך תרומה לציבור.