בן משה, אריה פרידנזון ורמי לוי עלו לשלב הבא במכרז על ישראייר

נאמן חברת אי.די.בי, עו"ד אופיר נאור, מבקש להאיץ את המו"מ למכירת ישראייר עם בעלי השליטה של שלוש החברות שהגישו את ההצעות הגבוהות ביותר במסגרת המכרז שהסתיים אתמול

מטוס של ישראייר / צילום: סיון פרג'
מטוס של ישראייר / צילום: סיון פרג'

נאמן חברת אי.די.בי, עו"ד אופיר נאור, מבקש להאיץ את המשא-ומתן למכירת ישראייר עם בעלי השליטה של שלוש החברות שהגישו את ההצעות הגבוהות ביותר במסגרת המכרז שהסתיים אתמול. מדובר במוטי בן משה בעל השליטה בחברת דור אלון, אריה פרידנזון בעל השליטה בחברת שלדות, ורמי לוי בעל השליטה בחברת בי.ג'י.איי השקעות.

ל"גלובס" נודע כי פגישות עבודה בין הצדדים תתקיימנה עוד השבוע. אשר לשתי ההצעות האחרות של חברת גלובל כנפיים ליסינג ושל משפחת נקש, הנאמן ממתין לשיפור משמעותי. דירקטוריון אי.די.בי תיירות, שבאמצעותה מחזיקה אי.די.בי בישראייר, תומך בקביעת הנאמן מטעם בית המשפט.

הבוקר דיווחנו ב"גלובס" כי חברת דור אלון, שנמצאת בשליטת מוטי בן משה, היא המועמדת המובילה לרכישתה של חברת התעופה והתיירות ישראייר בתום השלב הראשון במכרז למכירתה. תמונת המצב הזאת עלתה מבדיקת כל ההצעות שהוגשו עד ליום ראשון לנאמן של אי.די.בי, עו"ד אופיר נאור.

על פי ההצעות שפרסם הנאמן ביום שני בבוקר, הציעה דור אלון לרכוש את הבעלות המלאה על ישראייר בתמורה לסכום של 90 מיליון שקל. נוסף על כך, הציעה דור אלון כי במסגרת העסקה תוותר ישראייר על חוב של אי.די.בי כלפיה בסך של 5 מיליון דולר (17 מיליון שקל). לפיכך, בסך הכל מדובר בעסקה בשווי של 107 מיליון שקל.

דור אלון נסחרה ביום שני בבוקר בבורסת תל אביב לפי שווי של 1.15 מיליארד שקל ומציגה הון עצמי של כ-1.1 מיליארד שקל. החברה עוסקת בהפעלת תחנות דלק וחנויות נוחות, ואף מחזיקה בנדל"ן ובנתח מתחנת הכוח שליד קריית גת. החלטתו של בעל השליטה בן משה להגיש את הצעתו באמצעות דור אלון מאותתת על אפשרות להמשך הרחבת פעילותה של החברה ולהפיכתה לחברת החזקות.

התמורה-המוצעת-לנושי-אי
 התמורה-המוצעת-לנושי-אי


הנאמן ינהל משא-ומתן עם המציעים הנבחרים

חברת התעופה ישראייר נמצאת בבעלותה המלאה של חברת אי.די.בי פתוח, שנקלעה לחדלות פירעון בשל חוב של כ-2 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה. בסוף ספטמבר החליט בית המשפט המחוזי בתל אביב על פירוקה של אי.די.בי, ומינה את עו"ד נאור לנאמן החברה, כאשר בין תפקידיו גם מכירת נכסיה לצורך פירעון החובות לנושים. במסגרת תפקידו, העמיד עו"ד נאור את ישראייר למכירה במכרז בן חודש שהסתיים ביום ראשון.

בעקבות תוצאות המכרז צפוי הנאמן לבחור שתיים-שלוש הצעות מובילות מבין החמש שהוגשו לרכישת ישראייר, ולנהל משא-ומתן עם המציעים הנבחרים על אפשרות לשיפור הצעותיהם, לפני שיבחר את ההצעה המועדפת עליו ויבקש את אישורו של בית המשפט לביצועה.

ישראייר פועלת כיום בלב משבר חסר תקדים בענף התעופה העולמי, שנגרם בשל התפשטות מגפת הקורונה, אבל היא החברה היחידה בישראל שהמשיכה לפעול באופן שותף במהלך כל השנה הנוכחית. לאורך כל חודשי המשבר המשיכה החברה להפעיל טיסות יומיות בקו נתב"ג-אילת, ובמקביל ניצלה הזדמנויות להשבת נוסעים ישראליים לישראל, ובהמשך להטסת נוסעים למדינות "ירוקות".

ישראייר, תחת הנהגתו של המנכ"ל אורי סירקיס, גם ידעה לנצל את המשבר הפיננסי של חברת אל על לצורך הטסת מטענים לישראל וממנה בימי הסגר הראשון. ישראייר נמצאת על המדף זמן רב, אבל עד כה לא נמצא רוכש שיסכים לשלם את הסכומים שדרשה קבוצת אי.די.בי, שנשלטה לפני מינוי המפרק בידי אדוארדו אלשטיין. אלה הסתכמו לפני משבר הקורונה ב-200 מיליון שקל ויותר.

כעת עומדת ישראייר למכירה במכרז קצוב בזמן, המנוהל בידי נאמן, ועניין זה מושך אליו מתעניינים מהעולם העסקי, שזכו לראות חברת תעופה ותיירות המתמודדת טוב יותר מחברות אחרות עם אתגרי משבר הקורונה ואינה נמצאת תחת איום קיומי בשל עודף חוב. עם זאת, לאור המצב הקשה בענף התעופה, משקפות ההצעות הנוכחיות סכומים הנמוכים בעשרות אחוזים מאלה שציפתה אי.די.בי לקבל, כאשר העמידה את ישראייר על המדף לפני כשנתיים.

בעלי ארקיע מציעים עסקת מיזוג

אחרי דור אלון נמצאות ברשימת המציעות עוד ארבע חברות, ובהן הצעתם של חברת שלדות ואמנון סלע, שהציעו במשותף 80 מיליון שקל תמורת הבעלות המלאה על ישראייר. חברת בי.ג'י.איי השקעות, שנמצאת בשליטת רמי לוי וחברת טעמן, הציעה עבור הבעלות המלאה על ישראייר תמורה בהיקף דומה, הכוללת 70 מיליון שקל במזומן ועוד 8.9 מיליון מניות בי.ג'י.איי בשווי של כ-11.5 מיליון שקל.

ההצעה בעלת תמורת המזומן הנמוכה ביותר היא של חברת גלובל כנפיים ליסינג, שנמצאת בשליטת תמי מוזס בורוביץ'. בתמורה לבעלות מלאה בישראייר מציעה גלובל 58 מיליון שקל, מתוכם 31.6 מיליון שקל במזומן והיתרה באג"ח של גלובל לפירעון ב-2025.

ההצעה החמישית היא השונה מכולן, ולכן קשה, לפי שעה, לדעת כיצד יתייחס אליה הנאמן עו"ד נאור. מדובר בהצעתה של המתחרה הגדולה של ישראייר, חברת ארקיע ובעלי השליטה בה משפחת נקש, למזג את שתי החברות בעסקת מניות. על פי ההצעה, ימוזגו ישראייר וארקיע יחד לחברת מטרה (שלד בורסאי) שתיסחר בבורסה. מההצעה עולה כי למחזיקי אג"ח ט' של אי.די.בי (באמצעות נאמן החברה) יוקצו מניות של השלד הבורסאי בשווי של 130 מיליון שקל (לפי מחיר המניה של השלד במועד ההשלמה), ואילו לבעלי מניות ארקיע יוקצו מניות של השלד על פי הערכת שווי, ובכל מקרה, בשווי של לפחות 90 מיליון שקל.

להצעה צורפה חוות דעת משפטית של משרד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס עמית גרוס ושות', העוסקת בהיתכנות הרגולטורית לאישור מיזוגן של שתי המתחרות, שהן המפעילות היחידות של טיסות פנים-ארציות בקו נתב"ג-אילת. בסיכום חוות הדעת כותבים עורכי הדין כי "בהתחשב במשבר הנוכחי שבו מצוי ענף התעופה, והאתגרים שהעתיד טומן בחובו בעולם בכלל ובענף התעופה בפרט, ולאור העובדה כי בכוח המיזוג להשיב למעגל העבודה מאות עובים בזמנים קשים אלה, אנו מעריכים כי יתקבל אישור רשות התחרות למיזוג בלוחות הזמנים שמפורטים בהצעה".

בנוגע לפגיעה האפשרית בתחרות בהפעלת הטיסות הפנים-ארציות, כותבים עוה"ד כי ככל שהממונה על התחרות תמצא כי קיים חשש סביר לפגיע מאין זו, "ייתכן שהמיזוג, אם יאושר, יותנה בתנאים שתכליתם להפיג את החשש לפגיעה בתחרות בנוגע להפעלת קווי תעופה פנים-ארציים". עוד עולה מההצעה כי קבוצת נקש כבר העבירה לקבוצת החזקות תעופה, שנמצאת בבעלותה המלאה, סכום של 15 מיליון שקל שישמש לרכישת השלד הבורסאי.

לישראייר יש צי של שבעה מטוסים והיא מעסיקה 413 עובדים, מחציתם עדיין בחל"ת.    החברה, שכמו כל ענף התעופה סובלת קשות ממשבר הקורונה, סיכמה את הרבעון השני של 2020 עם ירידה של 80% במחזור המכירות והפסד של 10 מיליון דולר, לעומת הפסד של כ-2 מיליון דולר ברבעון השני של 2019.  

במכתב ששלח המנכ"ל סירקיס לעובדיו בשבוע שעבר, הוא כתב כי מחזור ההכנסות של ישראייר מתחילת השנה חצה את קו 80 מיליון הדולר. "הוצאות ההפעלה היו מעט מעל ל-70 מיליון דולר, כך שיצרנו תזרים חיובי מפעילות שוטפת של כ-9 מיליון דולר. יחד עם עוד 18 מיליון דולר הלוואה בערבות מדינה מבנק מזרחי, יצרנו מקורות של כ-27 מיליון דולר. מכירתה של חברת תיירות ותעופה בשיאו של משבר היא מאתגרת במיוחד. היא תימכר סביב רמת מחיר של 100 מיליון שקל, ואני סבור כי מחיר זה מגלם את מחצית משווייה בימי פוסט-קורונה. תהליך המכירה טוב לישראייר. אין ארוחות חינם, והמשקיעים יבקשו להאיץ את פיתוח החברה במטרה להשביחה ולהשיב את כספם". 

חשש בהסתדרות

בהסתדרות חוששים מפני השלכות של מיזוג אפשרי בין ישראייר וארקיע. הסיבה: המיזוג במידה ויבשיל יגרור פיטורים של מאות עובדים משתי החברות. במכתב ששלחה עוה"ד קרנית שפר לידור, מנהלת חטיבה אווירית בהסתדרות לאורי סירקיס מנכ"ל ישראייר היא מציינת "מדובר בצעד בעל השלכות מרחיקות לכת על עובדי חברת ישראייר בכלל ועל טייסי החברה בפרט שפי הפרסומים אמורים להיקלט בחברה חדשה מבלי שידעו מה צופן עתידם המקצועי בחברה הקולטת והאם תוכל החברה החדשה לשמור על ביטחונם הכלכלי והתעסוקתי. אנו קוראים לכם להימנע מחתימה על עסקה בטרם תסדירו את מלוא זכויות העובדים לרבות ובמיוחד יצירת רשת ביטחון כלכלית ותעסוקתית מוסכמת ולקבוע מיידית משא-ומתן לשם הסדרת ההשלכות על העובדים". עוה"ד שפר לידור מציינת כי אם הפנייה לא תיענה "לא תוותר לנו ברירה אלא לפעול בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותנו לרבות הכרזה על סכסוך עבודה".