הצעת החוק לביטול עדכון שכר הח"כים אושרה לקריאה ראשונה

ועדת הכנסת אישרה את הצעת החוק פה-אחד • לפי ההצעה, בשנת 2021 לא יעודכן שכרם של חברי הכנסת לפי השינוי בשכר הממוצע כקבוע בחוק • נציג האוצר טען כי בלימת עדכון השכר תחסוך 6 מיליון שקל

צעד ראשון: ועדת הכנסת אישרה פה-אחד לקריאה ראשונה את הצעת חוק לביטול עדכון שכר חברי הכנסת בשנת 2021 כהצעת חוק מטעם ועדת הכנסת. לפי הצעת החוק, שמקדם יו"ר הוועדה ח"כ איתן גינזבורג, נוכח המשבר הכלכלי שהביאה מגפת הקורונה בישראל ורצונם של חברי הכנסת להשתתף בנטל הכלכלי, מוצע כי בשנת 2021 לא יעודכן שכרם לפי השינוי בשכר הממוצע כקבוע בחוק. נציג האוצר בדיון אמר כי העלייה הצפויה בינואר אמורה לעמוד על בין 10% ל-13% ובלימתה תחסוך כ-6 מיליון שקל. 

הצעת החוק קובעת גם כי לצורך חישוב עדכון שכרם של חברי הכנסת ביום כ"ח בטבת התשפ"ב (1 בינואר 2022), יובא בחשבון השכר הממוצע האחרון שפורסם בשנת 2020, במקום השכר הממוצע האחרון שיפורסם בשנת 2021. כך גם העלייה הבאה בשכר חברי הכנסת תהיה מתונה יותר.

במהלך הדיון הביעו כלל חברי הוועדה תמיכה בצורך בקידום החוק, נוכח העובדה כי החוק הכולל לקיצוץ שכר חברי הכנסת והשרים של משרד האוצר תקוע במריבות כחול לבן והליכוד בממשלה. ח"כ שלמה קרעי אמר בדיון כי "אנחנו נצביע בעד, אבל יו"ר הוועדה גינבורג זורה חול בעיני הציבור. ההצעה הזו יחד עם ההצעה שאולי תבוא בוועדת הכספים הן פלסטר שיותירו כאלף בעלי משרות נוספות במגזר הציבורי שצמודים לשכר הממוצע במשק ויקבלו העלאה מטורפת בינואר הקרוב. גינזבורג וכחול לבן, מנסים להגן על אותם בכירים במגזר הציבורי, במקום להעביר את הצעת החוק המקיפה שלי ולקצץ לכולם".

ח"כ אלעזר שטרן ביקש להוסיף הסתייגות ולהוציא מידי חברי הכנסת את ההחלטה על השכר שלהם: "מדובר בהצעת חוק שיש עתיד יוזמת ומקדמת כבר שנים רבות. כדי למנוע דיונים נוספים בנושא, יש להכניס לחוק הסתייגות לפיה הדיון על שכר חברי הכנסת לא ידון בכנסת, אלא בועדה ציבורית חיצונית".

ח"כ ארבל ציין כי שטרן נהנה מפנסיה תקציבית שעליה לא תחול הפחתת השכר, ואילו שטרן אמר לו כי "אני גאה בפנסיה התקציבית שלי". ברשימה המשותפת הציעו שכל חבר כנסת יתרום את שכרו למטרה שהוא מאמין בה במקום הקיצוץ הרוחבי אך לבסוף כל חברי הוועדה כאמור הצביעו בעד.

בשלב הבא ידון יו"ר ועדת הכספים בהקפאת שכר הבכירים השרים והשופטים ובמהלך הזה יצטרף, בברכת יו"ר הכנסת יריב לוין, למהלך שמקודם בוועדת הכנסת ומוביל להקפאת שכר השרים וחברי הכנסת בשנת 2021.