גואטה בביקורת על התנהלות ברקת בכלל ביטוח: "יוצר תת שווי שקשה יהיה לתקן אותו באמצעות השוק"

הממונה על רשות שוק ההון ד"ר משה ברקת ויו"רית רשות ניירות ערך ענת גואטה השתתפו בפורום שווי הוגן של המרכז הבינתחומי והתייחסו לניסיון של בעלי מניות בכלל ביטוח להשפיע על התנהלותה, שמחסם על ידי ברקת • גואטה: "להשאיר מקום לפעולה של בעלי המניות" • ברקת: "המטרה בכלל ביטוח היא שהחברה תצליח ותיתן ערך לבעלי המניות ולמי שמבוטח בה"

יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה  / צילום: ענבל מרמרי
יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה / צילום: ענבל מרמרי

ההתנהלות התקיפה והחריגה של הממונה על רשות שוק ההון משה ברקת בחודשים האחרונים בכלל ביטוח ובמגדל, תוך שמנע מבעלי מניות בחברות הללו לקדם שינויים בחברה שבהם חפצו, מעוררים ביקורת מצד יו"רית רשות ניירות ערך ענת גואטה. במסגרת מפגש מקוון של פורום שווי הוגן של המכרז הבינתחומי הבהירה גואטה כי לתפיסתה יש לאפשר לבעלי המניות להשפיע על התנהלות החברות בהן הם מחזיקים, וזאת משום שלמניעת השימוש בכוחם של בעלי המניות יש השפעה שלילית על שווי החברות הללו ועל שוק ההון.

"גם מגדל וגם כלל ביטוח, שתיים מחברות הביטוח הגדולות בישראל, נסחרות בדיסקאונט ניכר על ההון העצמי שלהן ביחס לבנקים הגדולים ולחברות ביטוח גדולות אחרות, וזה מסכם את המציאות במידה רבה", אמרה גואטה. "האירועים בכלל ביטוח ובמגדל שונים זה מזה באפיים ובמבנה השליטה בהן  - אבל השאלה הנשאלת היא מה הסיכוי שבעלי המניות בחברות הביטוח שבעין הסערה כעת, יצליחו לשקם את ערך ההחזקה שלהם כתוצאה משימוש בכח ההשפעה על הממשל התאגידי בחברות האלה", אמרה.

לדברי גואטה, "בעלי המניות משקללים בשווי האחזקה בנוסף ליתר הסיכונים גם את חוסר הוודאות הרגולטורית וכן את כשלונם להשפיע על ניהול החברה דרך הממשל התאגידי שלה", ולכן נוצר פה "נזק כפול - למשקיעים וכן לחברה שלא יכולה לגייס הון בשווי נמוך כל כך". היא הוסיפה בהקשר זה כי "כדי שחברות הביטוח יבטיחו את יציבותן הנגישות שלהן למקורות הון צריכה להיות זמינה וכלכלית. המצב הזה שנוצר בחברות שנסחרות בדיסקאונט כה עמוק לא מאפשר להן לגייס הון בתנאים כלכליים עבורן".

לדברי גואטה "פגיעה בזכות הקניינית של בעלי המניות אינה הפתרון" ו"הרתעת בעלי המניות מהציבור אינה פתרון" ו"לכן צריך בעיני לשקול בכובד ראש את דרך ההתערבות ואת מחיר ההתערבות מבחינת משקיעים ואת יכולת השיקום של החברה". עוד אמרה כי ההתנהלות הרגולטורית הדומיננטית בענף הביטוח השנה אינה מוכרת בענפים אחרים, שם "אין מניעה לבעלי מניות להשפיע לפי כוחם על התנהלות החברות בהן הם משקיעים", וזה מביא לכך ש"היכולת של בעלי מניות לתקן את תת השווי דרך הממשל התאגידי אינה ברורה ואינה ודאית ובחלק מהמקרים גם נחסמה" ו"זה יוצר תת שווי שקשה יהיה לתקן אותו באמצעות השוק".

המאבק בכלל שמפלג את הרגולטורים

במה מדובר? בתחילת חודש מאי השנה ניסה יו"ר כלל ביטוח הקודם, דני נוה, להדיח את מנכ"ל הקבוצה יורם נוה, כשכמה בעלי מניות בחברה תמכו בכך ורצו בהזזת המנכ"ל, הגם שהחברה הפכה בשלהי 2019 לחברת הביטוח הראשונה שאין בה גרעין שליטה. המנכ"ל טען אז כי המהלך אינו ראוי ונובע ממניעים שגויים, ואז התערב הממונה על רשות שוק ההון בהליך, הקפיא כל מהלך להזזת המנכ"ל והביא למינוי בודק חיצוני. בסופו של יום דווקא היו"ר עזב את כלל ביטוח כשהממונה והבודק החיצוני השופט העליון בדימוס פרופ' יורם דנציגר אף שלחו חצים לכיוון בעלי מניות בכלל ביטוח. בד בבד ברקת מנהל בחודשים האחרונים מאבק איתנים נגד בעל השליטה בקבוצת הביטוח מגדל, שלמה אליהו, שרצה להדיח את יו"ר מגדל חברה לביטוח ולפי שעה נאלץ לזוז מתפקיד כדירקטור בחברת הביטוח מגדל בהתאם לדרישת הרגולטור.

ברקת הבהיר כי מבחינתו "המטרה בכלל ביטוח היא שהחברה תצליח ותיתן ערך לבעלי המניות ולמי שמבוטח בה. העניין שלי הוא לא מי יהיה דירקטור זה או אחר. אם אנו מגיעים לתוצאה הכלכלית שהחברה משרתת את כל בעלי העניין טוב יותר - זה האינטרס שאליו אני מכוון ושאליו אני רוצה להגיע".

ואולם, כאמור, מבחינת גואטה - שלא אחת נמצאת בדעה מנוגדת לזו של ברקת, "צריך להשאיר מקום לפעולה של בעלי המניות, בעלי המניות הם אלה שהשקיעו מההון הפרטי שלהם בחברה ולא ניתן להחליף את יכולת ההשפעה החיובית שיכולה להיות להם על החברה והממשל התאגידי שלה. כמובן שתפקידו הרגולטור לקבוע גבולות גזרה וכללי התנהגות ברורים".

ברקת אמר בנוסף כי "למוסדיים יש השפעה יותר רחבה על העולם ללא גרעיני שליטה דרך ההשקעות". על כן, הוא מגלה, התערבה הרשות בהליכי ההצבעה של המוסדיים בכמה מהחברות הבולטות שללא גרעיני שליטה, למשל בבקשת מידע לגבי הצבעתם בשופרסל. "אנו מגיעים למצב כמו בשופרסל למשל שבו, כפי שאנו מבינים ולא יודעים אם זה נכון או לא נכון, שההשפעה על זהות היו"ר הייתה דרמטית מאוד מצד המנכ"ל. ואם קיים דבר כזה אז כנראה שיש פה איזושהי בעיה".

ברקת הוסיף ואמר כי "אנו רק רצינו להבין מדוע בשופרסל  בחרו ב-2016 בחרו יו"ר באסיפה כללית ולמה עכשיו בחרו ללא אסיפה כללית". עוד אמר ברקת כי "חלק מהאחריות של המוסדיים זה להשגיח על ההתנהלות של החברות" והיא הוא לא יאפשר למוסדיים "לנהל את המשק דרך השקעות הנוסטרו".

ברקת וגואטה התייחסו לבעיה אחרת שנוגעת למבנה הכפול בענף הביטוח, שבו יש חברת החזקה ציבורית שאוחזת בחברת ביטוח פרטית, והביעו תמיכה בשינוי המצב הקיים.

בין שאר הדוברים בדיון השתתף גם אהרון פוגל, לשעבר, בין היתר, מנכ"ל האוצר ויו"ר מגדל וכיום יו"ר קבוצת איילון, שאמר כי "היום אני ממליץ לא להיות חברה ציבורית". פוגל הוסיף כי מבחינתו חברה חדשה שבאה לשוק ההון יש להוריד 20% מהשווי שלה כי הניהול ייפגע בשל הסיכון לבעלי התפקידים. את המפגש יזם פורום שווי הוגן, שבראשו עומדים רו"ח שלומי שוב ופרופ' אמיר ברנע.