לראשונה בישראל: מדד אקלים ירוק בבורסת תל אביב, נקי מדלקים פוסיליים

הבורסה משיקה גרסה ירוקה למדד ת"א 125, בניכוי מניות תאגידים המעורבים בתעשיית הדלקים המאובנים • מהמדד יוחרגו בין היתר אנרג'יאן, בזן, דלק, ישראמקו, פז נפט, רציו, אקויטל והחברה לישראל • המדד צפוי לכלול 112 מניות בשווי שוק של כ-545 מיליארד שקל

בתי הזיקוק בחיפה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
בתי הזיקוק בחיפה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

לראשונה בישראל, הבורסה לניירות ערך בתל אביב תשיק גרסה ירוקה למדד ת"א 125 - נקייה לחלוטין מדלקים מאובנים. מהמדד יוחרגו מניות של תאגידים המעורבים בשרשרת הייצור של דלקים מאובנים ובהן אנרג'יאן, בזן, דלק, ישראמקו, פז נפט, רציו, אקויטל, חברה לישראל, סופרגז ועוד. קרי, מדד נקי מתאגידים העוסקים בחיפוש, הפקה, הולכה, אחסון וזיקוק של גז טבעי, פחם, נפט, פצלי שמן ונגזרותיהם.

לפי הבורסה, המדד החדש צפוי לכלול 112 מניות בשווי שוק של כ-545 מיליארד שקל, ושווי החזקות הציבור עומד על כ-376 מיליארד שקל. על פי סימולציה, תיקי מניות "מדד אקלים נקי מדלקים מאובנים", רשמו תשואה עודפת לעומת תיקי מניות על מדד ת"א-125, על פני שנה, שלוש שנים וחמש שנים. זאת בהלימה עם התשואה העודפת של מדד S&P 500 Fossil Fuel Free Index, לעומת מדד S&P 500. מדד ת"א-125 אקלים נקי מדלקים מאובנים יעודכן פעם בשנה, בעדכון החצי שנתי של מדדי המניות באוגוסט. תקרת המשקל של מניה במדד תהיה זהה לת"א-125, דהיינו 5%.

השקת המדד, בהמשך למגמה עולמית של ביקוש גובר להשקעות סביבתיות, נעשית בשיתוף עם "פורום כסף נקי", קואליציה של ארגוני סביבה וחברה העוסקים בהיבטים הפיננסיים של ההתמודדות עם משבר האקלים. בשיתוף עם הפורום, הבורסה תקבע את רשימת התאגידים שיישארו מחוץ למדד עד יום חמישי, והמדד יושק ב-6 בדצמבר.

האנרגיה-המתחדשת-בעלייה,-הדלקים-המאובנים-בירידה
 האנרגיה-המתחדשת-בעלייה,-הדלקים-המאובנים-בירידה

המדד החדש יצטרף למדד ירוק אחר שהשיקה הבורסה ביום ראשון, מדד ת"א קלינטק - הכולל 12 חברות בתחום האנרגיה המתחדשת. לפי הבורסה, מדובר בביטוי של מגמה עולמית של השקעות בתחומים סביבתיים לצד בשלות החברות הנסחרות בבורסה. מנכ"ל הבורסה איתי בן זאב התייחס להחלטה לייסד את שני המדדים ואמר, כי "שוק ההון יכול וצריך להיות טריגר גם לשינויים סביבתיים וחברתיים שיש להם השפעה על החיים של כולנו ועל הדורות הבאים. הבורסה מצטרפת לבורסות המובילות בעולם המאפשרות לציבור המשקיעים ולפעילי השוק לעשות בחירה ערכית הנוגעת להשקעות שלהם".

לפי ד"ר דייבי דישטניק חבר סגל בכיר בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב ובעלים של קרן השקעות, ההחלטה עומדת בהלימה לנעשה בעולם ולכיוון שאליו דוחפים השווקים. לדבריו, זה מהלך טוב מכמה סיבות: "גם לבורסה בארץ מגיע סוף כל סוף הנושא הסביבתי, והשקעות שנועדו לסייע לכדור הארץ. יש הרבה מאוד גופים שהשיקו מדדים דומים, ומנגד חברות שהחליטו להסיט השקעות מגופים מזהמים. זה טוב לבורסה שלנו, מפני שזה מאפשר גם כניסה של עוד משקיעים זרים. זה תחום שמייצר תשואות, ואין ספק שכשאנחנו מדברים על השקעות לטווח ארוך - העולם הולך לכיוון הזה. כלומר, הצעד הזה הוא לתפוס עכשיו את מי שמתפתח וצומח ויהיה חזק בעוד כמה שנים. זה לא טרנד תיאורטי. אם נסתכל על השנה האחרונה, בתוך כל הקורונה, אחד הסקטורים שעשה הכי טוב מבחינת תשואות, זה סקטור האנרגיה הירוקה. גם בארץ, גם בעולם. זה רק מחזק את המגמה הזו".

על רקע הקורונה, האנרגיה המתחדשת משגשגת

ואכן, מניות האנרגיה המתחדשת זינקו לאחר מפולת הקורונה, בהתאם למגמות של הגדלת ההספק המותקן בתחום בעולם, ותוכניות להרחבת השימוש באנרגיה מתחדשת על פני דלקים מזהמים, בהתאם להתחייבויות הסכם פריז. במקביל, מחירי האנרגיה המתחדשת ירדו בחדות והפכו נגישים וזולים יותר משימוש בדלקים מזהמים.

ומה קרה בבורסה המקומית בתחום האנרגיה הנקייה? נכון להיום, חברות האנרגיה המתחדשת שוות 36 מיליארד שקל, לעומת 25 מיליארד שקל בחודש יוני. בין הדוגמאות הבולטות, מניית אנרג'יקס שצמחה בכ-40% מתחילת השנה, אנלייט בכ-56% ואלומיי ב- 88%. דוראל, שהונפקה השנה, עלתה ב-93% מאז הנפקתה. אוגווינד, חברת אנרגיית הרוח ואגירת האנרגיה, טסה מתחילת השנה ב-974%. מנגד, חברות העוסקות בדלקים מאובנים, לא רוו נחת השנה נחת: בזן למשל, ירדה ב-66%, דלק ב-88%, וישראמקו איבדה ב-35%.

פעילי סביבה ברחבי העולם וגם בישראל, מנהלים זה מכבר מאבקים שונים להסטת השקעות מדלקים מזהמים, ודורשים לקבל חלק בהחלטות הנוגעות לכספם ולעתידם. זאת, במקביל לדוחות דוגמת דוח הממשל הפדרלי בארה"ב מהעת האחרונה, המצביעים על כך שגופים פיננסיים נדרשים להעריך סיכוני אקלים בעת השקעות, נוכח הצפי לגידול הולך ועולה באירועי אקלים קיצוניים בשל התחממות כדור הארץ, ודחיפת גזי חממה לאטמוספירה כתוצאה משימוש בני האדם בדלקים מאובנים.

לאורך השנים האחרונות, גופים רבים התחייבו להסיט השקעות מאפיקים מזהמים. עד שנת 2018, הוסטו 14.5 טריליון דולר על ידי 1,247 מוסדות פיננסיים ברחבי העולם. מאז, גבר הטרנד, בהתאם ללחץ הציבורי ולמודעות העולה לסכנות הפיננסיות אותן מייצר משבר האקלים. בנקים רבים התחייבו להפסיק בעשור הקרוב הלוואות לסקטור הדלקים המזהמים. כך למשל, בנק ההשקעות האירופי יפסיק לממן פרויקטים של נפט, גז ופחם בסוף שנת 2021. נכון לשנת 2019, בנקים המנהלים נכסים של יותר מ-47 טריליון דולר ומהווים שליש מהתעשייה העולמית, אימצו עקרונות של בנקאות אחראית כדי להילחם בשינויי האקלים, והצהירו שיסיטו הלוואות מסקטור הדלקים המאובנים.

רק לאחרונה, קרן גידור נורדית בשווי 90 מיליארד דולר, מכרה את כל החזקותיה בחברות מאובנים דוגמת שברון ואקסון מובייל, לאחר שהצהירה כי "לובי החברות בולם כל פתרון אקלימי". סאנקורפ, חברת ביטוח אוסטרלית, הצהירה כי תוציא את כל כספה מתעשיות הנפט והגז עד 2025, לאחר שאסרה תמיכה בפרויקטי פחם. חברת הפנסיה הגדולה באנגליה, "נשיונשל אמפלוימנט סייבינגס טראסט", החליטה להעביר השקעות מפחם, פרקינג וקידוחים ארקטיים.

רוחות של שינוי בארץ ובעולם

ההחלטה של הבורסה לייסד שני מדדים נקיים מהשקעות בחברות מזהמות, מתרחשת בשבוע שבו נבחר נשיא חדש בארה"ב, המסמן קו חדש בנושא משבר האקלים, ואולי אף מגביר את האמון והמוטיבציה של המשקיעים הגדולים לתמוך בפתרונות נקיים. ג'ו ביידן, הנשיא הנבחר, הצהיר לאורך הקמפיין שלו וגם בימים האחרונים כי יחזיר את ארה"ב להסכם פריז, ויממש תוכנית כלכלית ירוקה. מנהיגים מרחבי העולם, בירכו את ביידן על ניצחונו, ובאותה ברכה כללו גם את הצורך הדחוף לפעול בנושא משבר האקלים. כך עשו ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו, נשיאת יוון קתרינה סאקלרופולו, ראשת העיר פריז אן הידלגו, ועוד.

מנגד, מומחים באוסטליה טענו השבוע שבמדינתם קיים חשש כי הנשיא הנבחר עלול להוביל לבידודה וללחץ בינלאומי עליה וכי לשדרג ולעמוד בהתחייבויות הנוגעות לצמצום הפליטות, בזמן שהיא משקיעה ביתר שאת בדלקים מאובנים. זאת, בזמן שהשווקים הגדולים ביותר ליצוא הדלקים המאובנים מאוסטרליה - יפן ודרום קוריאה, הפולטות החמישית והשביעית בגודלן בעולם, בהתאמה, וכן סין - הציבו בשבוע שעבר יעדים לניטרליות פחמן עד שנת 2050.

הנשיא הנבחר הכריז על שינויי האקלים כ"נושא מספר 1 העומד בפני האנושות" ואמר ש"ישתמש בכל כלי של מדיניות החוץ האמריקאית כדי לדחוף את שאר העולם "להגביר את שאיפתם להילחם בבעיה". לפי ניתוח של עיתון האינדיפנדנט, תוכנית האקלים של ביידן יכולה לבדה, אם תתממש, לחתוך מעלה אחת בהתחממות הגלובלית עד שנת 2100. אך אמנם, אין די בכך ללא מאמץ בינלאומי ורתימה של כלל המדינות והמגזרים הפיננסיים לתהליך.

בישראל, הנושא איננו נמצא בראש סדר העדיפויות הלאומי. לאורך השנים האחרונות, ניסו פעילי סביבה לדחוף קרנות פנסיה ובתי השקעות לאפשר לחוסכים להימנע מהשקעות מזהמות, אך עד כה, המאמצים לא נשאו פרי. כעת, עולה התקווה שהמהלך של הבורסה לצד השינויים בעולם, יוביל את המגזר הפיננסי להתמקד בסיכונים האקלימיים, באפשרויות להשקעה נקייה ובמשיכת השקעות מחברות הדלקים המאובנים. 

"מדד תל אביב 125 - אקלים נקי מדלקים פוסיליים - היא בשורה מהפכנית למשקיעים ולשוק ההון הישראלי, והיא יריית הפתיחה של קואליציית ארגוני האקלים בישראל", אמרו היום ב"פורום כסף נקי", המאגד הארגונים העוסקים בתחום, שגם מסמנים את המטרות הבאות: "יחד נמשיך להיאבק בתעשייות המזהמות, ובבתי ההשקעות ששופכים שמן למדורת משבר האקלים. מיליארדים של שקלים מושקעים כל שנה בדלקים מאובנים המאיצים את מסבר האקלים, מכספינו אנו, בידי חברות הפנסיה. אנחנו קוראים לחברות ההשקעה והפנסיה להצטרף למגמה העולמית ולהשקיע בעתיד טוב, בריא ונקי יותר לכולנו".

רועי מימרן, יו"ר פורום החוסכים לפנסיה בישראל שיתמנה לאחד החברים בוועדת המדד החדש של הבורסה, קורא לגופי הפנסיה לא להישאר אדישים למהלכים המתרחשים בעולם, ולאפשר לחוסכים להפקיד את כספם באפיקים נקיים. עוד הוסיף מימרן כי "רשות שוק ההון חייבת להתגייס לנושא. בחלק מהשיחות שלנו עם הגופים המוסדיים, אנחנו מגלים שהם קיבלו מרשות שוק ההון קיבלו תשובה שלילית כשביקשו להקים מסלול להשקעות אחראיות. יש לא מעט חסמים מצד המדינה בנושא. משבר האקלים יהיה הבעיה הגדולה ביותר של האנושות ושל העולם במאה ה-21 .פגיעתו בחיי אדם ובכלכלה תהיה בסופו של דבר גדולה בהרבה מזה של משבר הקורונה. המגזר הפיננסי חייב להתגייס ולקחת חלק פעיל בפתרונות למשבר האקלים".

ת"א-125 "מדד אקלים נקי מדלקים פוסיליים"

112 חברות צפויות להיכלל במדד

545 מיליון שקל - שווי השוק הכולל

376 מילארד שקל - שווי החזקות הציבור