בג"ץ דורש מהממשלה לנמק מדוע לרשתות מותר למכור מוצרים לא חיוניים בעת סגר בעוד שלאחרות אסור

ההחלטה התקבלה בעקבות דיון שהתקיים הבוקר בבג"ץ ועסק בעתירה שהגישו רשתות הצעצועים עידן 2000 וכפר השעשועים בטענה לאפליה בוטה ופגיעה קשה בזכויותיהן בשל ההגבלות שהטילה הממשלה, בכך שהיא מאפשרת לרשתות הפארם והמזון להמשיך ולמכור מוצרים לא חיוניים

קניות בסופרמרקט בצל החשש מנגיף הקורונה / צילום: Mark Schiefelbein, Associated Press
קניות בסופרמרקט בצל החשש מנגיף הקורונה / צילום: Mark Schiefelbein, Associated Press

תיאסר מכירת מוצרים לא חיוניים בסגר? בג"ץ הוציא צו על-תנאי המורה לממשלת ישראל להתייצב ולנמק מדוע לא יתוקנו תקנות הקורונה באופן שיתיר לעסקים המקיימים פעילות חיונית (כמו רשתות מזון ופארם) למכור מוצרים שיוגדרו חיוניים, ואלה בלבד, בעת שנאסרת פעילותם של עסקים שאינם מקיימים פעילות חיונית. עוד קבע בג"ץ כי תצהיר התשובה מטעם המדינה יוגש תוך 30 יום.

ההחלטה התקבלה הערב (ב') בעקבות דיון שהתקיים הבוקר ועסק בעתירה שהגישו רשתות הצעצועים עידן 2000 וכפר השעשועים נגד הממשלה, בטענה לאפליה בוטה ופגיעה קשה, בלתי סבירה ובלתי מידתיות בזכויותיהן בשל ההגבלות שהטילה בניסיון לצמצם את התפשטות וירוס הקורונה, בכך שהיא מאפשרת לרשתות הפארם והמזון להמשיך ולמכור גם מוצרים לא חיוניים.

העתירה שהגישו עו"ד גדעון פישר וד"ר מתן גוטמן עוסקת בשאלה האם חנויות שנותרו פתוחות בתקופת הסגר, על-מנת למכור מוצרים חיוניים לציבור, רשאיות למכור גם מוצרים שאינם מוגדרים כחיוניים כגון צעצועים ומוצרי פנאי. בהמשך הצטרפה לעתירה גם להב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל - כידיד בית משפט.

בשבוע שעבר דיווחנו כי בעלי חנויות בצרפת מחו על כך שהסופרמרקטים הגדולים יכולים להמשיך ולמכור ספרים, מוצרי קוסמטיקה ובגדים, בעוד החנויות הקטנות מחויבות לסגור את עסקיהן. על הרקע הזה צרפת הודיעה כי תגדיר מהם מוצרים חיוניים, וכי הסופרמרקטים יצטרכו לכסות או להסיר מהמדפים מוצרים שלא יהיו כלולים בהגדרה הזו. גם במדינות נוספות, דוגמת שווייץ, ניתן היה לראות כבר בסגר הראשון מדפים מכוסים שמגבילים רכישה של מוצרים שאינם "חיוניים".