קרוב לקוקפיט: מוטי בן משה מוביל בהתמודדות לרכישת ישראייר

הצעתה של חברת דור אלון, שבשליטת בן משה, היא לפי שעה הגבוהה ביותר עבור חברת התעופה, ומתקבלת בחיוב מצד ההנהלה והטייסים • מתמודדים נוספים שיתבקשו לשפר את הצעותיהם: רמי לוי וקבוצת פרידנזון-סלע

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר / צילום: שלומי יוסף
אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר / צילום: שלומי יוסף

איש העסקים מוטי בן משה מתקרב לרכישת השליטה בחברת התעופה ישראייר. הצעתה של חברת דור אלון, שבשליטת בן משה, לרכישת ישראייר, היא לפי שעה הגבוהה ביותר שהוגשה לנאמן אי.די.בי, ואף מתקבלת בחיוב על-ידי הנהלת ישראייר והטייסים שלה.

אמש (ג') פורסם ב"גלובס" כי נאמן חברת אי.די.בי, עו"ד אופיר נאור, מבקש להאיץ את המו"מ למכירת ישראייר עם בעלי השליטה של שלוש החברות שהגישו את ההצעות הגבוהות ביותר במסגרת המכרז שהסתיים שלשום. מדובר במוטי בן משה, בעל השליטה בחברת דור אלון, אריה פרידנזון בעל השליטה בחברת שלדות, ורמי לוי בעל השליטה בחברת בי.ג'י.איי השקעות.

עוד פורסם, כי עו"ד נאור מעוניין לקיים פגישות עם שלושת המציעים הבכירים עוד השבוע, בניסיון להשיג שיפור בהצעותיהם. אשר לשתי ההצעות האחרות שהוגשו לרכישת ישראייר, האחת של חברת גלובל כנפיים ליסינג והשנייה של משפחת נקש, הרי שהנאמן ממתין לשיפור משמעותי מצדן לפני שיפתח במו"מ איתם.

לפי שעה, הצעתה של דור אלון היא כאמור הגבוהה ביותר לרכישת מלוא הבעלות על ישראייר. דור אלון נקבה במחיר של 90 מיליון שקל במזומן, והוסיפה לכך ויתור על חוב של המוכרת (אי.די.בי) לישראייר בסך של 5 מיליון דולר (17 מיליון שקל), כך שמדובר על סך של 107 מיליון שקל לנושי אי.די.בי.

חברת שלדות שבשליטת אריה פרידנזון הגישה הצעה משותפת עם אמנון סלע, בעלי חברת ההיסעים אמנון מסילות, לרכוש את ישראייר תמורת 80 מיליון שקל במזומן, בעוד שחברת בי.ג'י.איי השקעות, שבשליטת רמי לוי וחברת טעמן, הציעה תמורת הבעלות על ישראייר 70 מיליון שקל במזומן ועוד 8.937 מיליון מניות בי.ג'י.איי בשווי של כ-11 מיליון שקל.

גלובל כנפיים ליסינג, שבשליטת חברת כנפיים של תמי מוזס בורוביץ', הסתפקה בהצעה של 58 מיליון שקל בלבד, מתוכם 31.6 מיליון שקל במזומן והיתרה באג"ח של גלובל לפירעון ב-2025. את ההצעה החמישית הגישה משפחת נקש, בעלת השליטה בחברת התעופה ארקיע, שלפיה ימוזגו שתי החברות לשלד בורסאי, לפי שווי של 130 מיליון שקל לישראייר ולפחות 90 מיליון שקל לארקיע.

הצעה זו משקפת את המגמה שעולם התעופה מתכנס אליה בעידן הקורונה ובכלל, אלא שמבחינת הנאמן היא משקפת את התמורה הנמוכה ביותר עבור החברה. ההסתדרות כבר הביעה הסתייגות מהאופציה הזו, עקב חשש לפיטורים של מאות עובדים לאחר מיזוג בין החברות.

יש לציין כי הצעות לרכישה של חברת תעופה אינן טריוויאליות, בשל המשבר הקשה שממנו סובל הענף כולו מאז התפרצות מגפת הקורונה. מנגד, מדובר בתקופה שבה ניתן לרכוש חברות במחירי "מבצע", שנחתכו בחסות משבר הקורונה. רמת המחירים שמציעים המגישים השונים לרכישת ישראייר נמוכה במחצית ויותר מזו שכיוונה אליה אי.די.בי בעבר, כאשר לפני כשנתיים ביקשה למכור את ישראייר במחיר של כ-70 מיליון דולר.

"תג מחיר זהה להערכת השווי"

הבוקר כתב מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, מכתב לעובדי החברה, ובו כתב כי "בשיאו של משבר הקורונה, באחד החודשים הקשים ביותר ברמה התעופתית, בשעה שאילת ואירופה סגורות עבורנו, בשעה שסופו של המשבר איננו נראה באופק, הגישו חמישה גורמים שונים הצעות לרכישת החברה, בטווחי מחיר משמעותיים. ההצעות המובילות נתנו לישראייר תג מחיר, עוד לפני הליך ההתמחרות, של כ-35 מיליון דולר. תג מחיר זה זהה לחלוטין להערכת השווי שאותה ביצענו עבור הקבוצה, בשלהי יוני, בתום הרבעון הראשון, שבו התמודדנו עם הקורונה".

סירקיס התייחס גם לאמון שמבטאים המציעים אל מול החברה. "ישראייר נתפסת כמי שהגיעה למשבר החמור הפוקד את הענף ללא מחלות רקע, ועם מערכת יחסי עבודה בריאה ומחויבת להצלחת החברה". עוד הוא התייחס להערכות על האסטרטגיה של החברה לפעול, על פני האפשרות להיכנס להדממה, כפי שנעשה בארקיע ובאל על - "האסטרטגיה השונה שאותה אימצה החברה במשבר הקורונה, ושבמסגרתה שמרה על רציפות טיסה ופעילות מסחרית. ההתייעלות והמהלכים שביצענו, תוך כדי המשבר, מעידים על פוטנציאל ההשבחה הטמון בחברה.

"תהליך המכירה מעורר מטבעו חששות ולחצים. תהליך ההתמחרות אף יביא חששות אלו לשיאן. חשוב לי להבהיר בפניכם שתי נקודות: ראשית, הנהלת החברה ואני מחויבים להליך הרכישה, להשלמת העסקה ולליווי הרוכש בשנים הבאות. מחויבות זו איננה חד-צדדית. היא תתקיים כל עוד הצד הרוכש ישמר את ה-DNA של החברה, שהוביל אותה להיות חברה רווחית ויציבה. שנית, נושא המיזוג עם ארקיע בפרט, ואיחוד כוחות בתעופה הישראלית בכלל, הינו הכרחי בימים אלו, של משבר שיא בענף התיירות והתעופה. החברה היא האנשים. המצוינות היא שמביאה את התוצאות. הפרסומים על פיטורי מאות עובדים בשל מיזוג אינם רלוונטיים אלינו".  

הנאמן ייקח בחשבון גם את עמדת העובדים וההנהלה. למעשה הוא נפגש עם ועד הטייסים לאורך התקופה ושמע מהם בעיקר דגשים על אלו קונים עשויים להיות פחות רלוונטיים אל מול המשימה - להוביל את ישראייר לא רק לשרוד את התקופה אלא לשגשג אחריה.

עובדי ישראייר מסורים ומעריכים את אורי סירקיס שעומד בראשה והם היו רוצים קונה שיבטיח את הישארותו. המטרה היא לא רק להבטיח שרידות לאורך זמן אלא גם לוודא שלא מדובר במשקיע ש"בא לעשות סיבוב על החברה" אלא כזה שישקיע בפיתוח שלה.

הצעת המיזוג של ארקיע פחות קורצת לעובדים כשהם חשים שמיזוג במתווה שהציעה קבוצת נקש בעלת ארקיע (70%), עשוי למשוך את ישראייר מטה. ארקיע מעוניינת למזג את שתי החברות לחברה אחת ובישראייר החשש הוא שהחובות של ארקיע יעברו עימה לחברה הממוזגת. יתרה מכך הם מבינים שבעולם של היום מיזוגים בענף התעופה יתרחשו במסגרת מלחמת ההישרדות של חברות התעופה אולו במתווה המוצע הם סבורים שלישראייר יש מה להפסיד. מתווה שבו ארקיע תיבלע בתוך ישראייר עשוי להיות רלוונטי בעתיד.

באשר ההצעה של כנפיים נזכיר כי מדובר בסכום הנמוך משמעותית לעומת ההצעות האחרות. נדמה שההצעה שמרגיזה את העובדים ובעיקר את וועד הטייסים היא זו של אמנון סלע ואריה פרידנזון. בחודש יוני סלע נפגש עם נציגי איי די בי במטרה לרכוש את ישראייר בהתארגנות שיזם יו"ר הוועד לשעבר קובי ברוט יחד עם טייס נוסף. הוועד בשעתו הגיב במכתב חריף לטייסים בו היא הסיר אותם מרשימת התכתובת של העובדים ומידר אותם מפעילויות הוועד לאור חשש לניגוד אינטרסים. לעניין זה ברוט הגיב ל"גלובס" כי הוא אינו מעורב עוד בעסקה.

העובדים אמנם לא תומכים בגלוי באף מועמד אולם נדמה שהם ישאפו להתקדם אל מול רמי לוי ומוטי בן משה, האחרון הוא זה שגם הציע את ההצעה הגבוהה ביותר.