נתניהו על החיסון לקורונה של פייזר: "בשורה גדולה מאוד לאנושות"

מליאת הכנסת דנה היום באישור ההסכמים עם בחריין, כאשר לא פחות מ-80 חברי כנסת ביקשו לנאום, ובראשם רה"מ ושר הביטחון • גנץ: "אדוני רה"מ, אנחנו מדברים פה גבוהה-גבוהה על השלום עם מדינות באזורינו, הגיעה העת שנדבר גם על שלום בתוכנו"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

מליאת הכנסת דנה היום (ג') באישור ההסכמים עם בחריין, כאשר לא פחות מ-80 חברי כנסת ביקשו לנאום, ובראשם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ.

נתניהו הקדיש את נאומו לחיסונים הצפויים לקורונה וכן לנשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן, נוכח הביקורת שנמתחה עליו באופוזיציה. "ההודעה של חברת פייזר אתמול על פיתוח החיסון ביעילות של 90% היא בשורה גדולה מאוד לאנושות", אמר ראש הממשלה. "זה ייקח עוד זמן, לא יומיים, לא שבועות, אבל גם לא שנים. אין ספק שיש אור גדול בקצה המנהרה, אני צופה שיהיו עוד חברות שיודיעו על התקדמות משמעותית בפיתוח החיסון. אני פועל עם שר הבריאות יולי אדלשטיין ועם אנשי משרדו להביא חיסונים לאזרחי ישראל, רבים ככל האפשר, מהר ככל האפשר".

במהלך דבריו של נתניהו נשמעו קריאות ביניים של ח"כ סמי אבו שחאדה. נתניהו הגיב לו ואמר כי בקרוב יובאו הסכמים נוספים למליאה. "אני רוצה לפנות לחברי הרשימה המשותפת, אתם הצבעתם נגד ההסכם עם איחוד האמירויות. היום יש לכם הזדמנות לתקן, אבל אם לא היום - ניתן לכם בקרוב עוד הזדמנות לתקן", אמר נתניהו.

במהלך נאומו התייחס נתניהו לביקורת שמתח עליו אתמול יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד על כך שלא השקיע ביחסים עם המפלגה הדמוקרטית בארה"ב, ואמר: "38 שנים אני משקיע מאמצים בלתי פוסקים בחיזוק היחסים שלנו עם ארצות-הברית על כל הספקטרום הפוליטי. עם השיאים, עם הקונגרס והסנאט, עם דעת הקהל, לרבות מאות רבות-רבות של ראיונות בטלוויזיה, ברדיו, בכלי התקשורת מימין ומשמאל. הוא יסביר לי איך לשמר את הקשר? זה אבסורד".

לדברי נתניהו, "בכל פעם שאני מגיע לגבעת הקפיטול, אני פוגש תמיד אבל תמיד את מנהיגי שתי המפלגות. וכשסנאטורים וחברי קונגרס באים לישראל, אני רוצה לפגוש כל אחד ואחד מהם, בזמן שלום ובזמן מלחמה בכל עת, דמוקרטיים ורפובליקנים, אין שום הבדל, כי אני מאמין שחיזוק התמיכה הדו-מפלגתית בישראל הוא נדבך יסוד במדיניות החוץ שלנו. אני מחויב לעמוד על האינטרסים החיוניים לקיומנו ולעתידנו, וכך אמשיך לעשות גם עם הממשל האמריקאי הבא. כך צריך לנהוג ראש ממשלה בישראל, לא בהרכנת ראש ולא בהתרפסות, באומץ לב, בזקיפות קומה של אדם שנאבק למען עמו, למען ארצו ולמען מדינתו".

לעומתו, יו"ר כחול לבן בני גנץ ביקש להקדיש את נאומו למשבר אליו נקלעה הממשלה. "אדוני ראש הממשלה", אמר גנץ, "אנחנו מדברים פה גבוהה-גבוהה על השלום עם מדינות באזורינו, הגיעה העת שנדבר גם על שלום בתוכנו. אזרחי ישראל צופים בנו, הם מבקשים ממשלה שתעשה שלום בבית, ממשלה מתפקדת שתשרת אותם במשבר הקשה ביותר שפקד אותנו בעשורים האחרונים. אתה יודע היטב שהושטתי לך יד, למרות קשיים רבים. עשיתי זאת למען המלחמה בקורונה, ובכדי להימנע מסכנה למלחמת אחים".

גנץ מתח ביקורת על נתניהו שמעכב משיקולים פוליטיים את תקציב 2021 ואמר: "אני חברתי אליך כשותף במאבק למען בריאותם, חייהם ופרנסתם של אזרחי ישראל, ולא כאל שותף לפשע כלכלי וחברתי נגדם. אני ואתה יודעים היטב שבאוצר כבר קיים תקציב כמעט ומוכן לשנת 2021, לא אתן יד למנוע אותו מאזרחי ישראל. שנינו יודעים ששעון החול הולך ואוזל. בידך למנוע את האסון הכלכלי והחברתי, ולעשות את הדבר הנכון למען אזרחי ישראל".

גנץ התייחס בדבריו גם לנושא הפלסטיני ואמר: "הסכמי אברהם יכולים להתרחב למדינות נוספות באזור, אך לא פחות חשוב - עליהם לחלחל גם לשכנינו הקרובים, הפלסטינים. לצערי, ההנהגה הפלסטינית כולה לא השכילה להבין שהגיעה העת לאפסן את התירוצים, לחזור לשולחן המשא-ומתן והתיאום הביטחוני והאזרחי ולעבוד ביחד על מציאת פתרונות. אני קורא לאבו מאזן ולהנהגה הפלסטינית - אם לא עבורכם, עשו זאת עבור ילדיכם".

שר החוץ גבי אשכנזי התייחס להסכם עם בחריין ואמר: "ההסכם הזה פתח חלון הזדמנות אדירה לפיתוח ולקידום שיתופי-פעולה כלכליים ומסחריים בעלי היקף רחב ולתרומה לכלכלה הישראלית. יש כאן פוטנציאל לשינוי עתידנו ללא היכר. עידן חדש לפנינו. זו הזדמנות לקרוא לפלסטינים להצטרף לשיח הזה, לדרך הזאת שאנחנו מתחילים להתוות. זה הזמן לשיח של אחדות ויצירת שלום אמיתי וכן, ללא תנאים מוקדמים".

אשכנזי הודה לממשל האמריקאי והוסיף: "אני בטוח שהשותפות תימשך גם עם הממשל הבאה, ואנחנו מצפים להמשיך ולעבוד יחד עם הממשל האמריקאי למען חיזוק היציבות הביטחון והשלום במזרח התיכון. חייבים להודות גם למלך בחריין, ליורש העצם סלמן בן חמד ולעמיתי שר החוץ שיגיע בקרוב לביקור בישראל".

בתום דיון ממושך בו לקחו חלק קרוב ל-80 דוברים, אישרה מליאת הכנסת את ההודעה המשותפת בדבר כינון קשרי דיפלומטיה, שלום וידידות בין מדינת ישראל וממלכת בחריין ברוב של 62 תומכים מול 14 מתנגדים וללא נמנעים.