הון סיכון | פיצ'ר

קרן חדשה לפרגרין: תתחיל להשקיע גם בחברות בשלבים מאוחרים

קרן הצמיחה ביצעה סגירה ראשונה של 101 מיליון דולר, מתוך 300 מיליון דולר מתוכננים

מנהלי פרגרין מימין לשמאל: ליאור שחורי, דודי אלדר, איל ליפשיץ, תמיר טל, בועז ליפשיץ, טל קרסו / צילום: Peregrine Ventures
מנהלי פרגרין מימין לשמאל: ליאור שחורי, דודי אלדר, איל ליפשיץ, תמיר טל, בועז ליפשיץ, טל קרסו / צילום: Peregrine Ventures

קרן הון הסיכון הישראלית פרגרין ונצ'רס (Peregrine Ventures), המוכרת כמשקיעה בחברות מדעי החיים משלב הסיד ועד שלבי הביניים, הודיעה על הקמת קרן צמיחה בשם Peregrine Growth , שתשקיע בשלבים מאוחרים יותר. הקרן הודיעה על סגירה ראשונה של 101 מיליון דולר, מתוך 300 מיליון דולר מתוכננים.

פרגרין אינה חושפת מיהם המשקיעים שלה, אולם לדברי איל ליפשיץ, שותף בקרן, מדובר במוסדיים ישראליים ואמריקאיים, משקיעים פרטיים עשירים וגם קרנות גדולות. ההון לקרן הצמיחה גויס תחילה מהמשקיעים קיימים, ובהמשך הצטרפו ומתוכננים להצטרף משקיעים חדשים.

קרן הצמיחה תשקיע כ-20-30 מיליון דולר בכל גיוס, בחברות שלהערכתה נמצאות על סף הנפקה, רכישה ומיזוג. בחברות תרופות מדובר יהיה בדרך כלל בחברות בשלבים מתקדמים של הניסויים, ובחברות מכשור רפואי ודיגיטל - כאלה שכבר יש להן הכנסות לא זניחות.

"הקורונה היא כרטיס צהוב"

חלק מן ההשקעות יהיו כאמור בחברות פורטפוליו קיימות של הקרנות האחרות של פרגרין, אבל לא כולן. "אנחנו משוחחים בתדירות של פעם בכמה חודשים עם כל חברות המכשור הרפואי המובילות", אומר ליפשיץ. "ולכן אנחנו יודעים מה הצרכים שלהן, ויכולים להשתמש במידע זה כדי לבצע השקעה, אפילו השקעה משותפת יחד עם אותם תאגידים. אנחנו מעריכים כי התאגידים הללו יהיו הנהנים העיקריים מכך שכל העולם רואה היום שמערכת הבריאות היא בתת תקצוב. רבים מבינים שהקורונה היא 'כרטיס צהוב' מבחינת הנזק שהיא עושה ואחריה יכול לבוא 'כרטיס אדום', בדמות מגפה קטלנית או משתקת יותר.

"כתוצאה מכך להערכתנו יזרום תקציב למערכות הבריאות ברחבי העולם. בתי החולים יקנו יותר ציוד רפואי, והחברות הגדולות יהיו צריכות לקנות יותר חדשנות, כלומר חברות קטנות. אפשר כבר לראות את המגמה הזו בהנפקות מדהימות של חברות ביומד צעירות בוול סטריט".

מנגד ישנו הלחץ הצפוי של הנשיא הנבחר ביידן על מחירי התרופות.
ליפשיץ: "אנחנו בעד, ובלבד שהממשלה לוקחת על עצמה יותר סיכון בשלב הפיתוח, באמצעות מימון מחקרים באקדמיה ובחברות צעירות".

ליפשיץ מפרגן לרשות החדשנות, שלדבריו הצליחה לשריין תקציבים לתמיכה בחדשנות גם בימים הכי קשים של היעדר ממשלה וכעת היעדר תקציב. "הם הצליחו לשכנע את מי שצריך להקצות להם את התקציבים בכל המסלולים".

קרן הצמיחה כבר נמצאת במו"מ עם שלוש חברות: חברה אחת מהפורטפוליו הקיים של פרגרין ועוד שתיים, ישראלית ואמריקאית. בין חברות הפורטפוליו הבולטות בקרן היום נמצאות ממיק, שפיתחה רובוט זול וגמיש יותר מזה ששולט בשוק לניתוחים בחלל הבטן; קורדיו, שפיתחה שיטה לניבוי התקף של אי ספיקת לב באמצעות ניתוח הקול בטלפון סלולרי; מגנטו, שמאפשרת לבצע צנתור מוח להוצאת קרישי דם גם מכלי דם קטנים; אאוטסנס, שמבצעת בדיקות רפואיות לצואה בתוך האסלה הביתית; אלף, אחת החברות המובילות בתחום הבשר המתורבת; וסינוסייף - לניקוי סינוסים בלי פגיעה ברקמות מסביב.

קרן הצמיחה היא החמישית של פרגרין ונצ'רס. קרן פרגרין 4 השלימה גיוס של 115 מיליון דולר בשנה שעברה, והיא כעת הגורם בקבוצה שמשקיע בחברות בשלבים מוקדמים. פרגרין היא גם הזכיינית של חממת אינסנטיב בתמיכת רשות החדשנות. לדברי ליפשיץ, הקרן הייתה שותפה עד היום לכ-10 אקזיטים בסכום מצטבר של יותר מ-2 מיליארד דולר, ביניהם של החברות Valtech ו-Neovasc. 

פרגרין

הוקמה ב-2001 ● פועלת בתחום ההשקעות בחברות מדעי חיים ● נוסדה על ידי איל ובועז ליפשיץ ● עד היום גייסה 232 מיליון דולר לקרנות הון סיכון ו-101 לקרן הצמיחה