שוב חשש שהדיונים על הסדרת האחריות על מתווה ימי הבידוד יסתיימו בפיצוץ

עדיין אין הסכמות בין יו"ר הוועדה חיים כץ למשרד האוצר לגבי הצעת החוק להסדרת האחריות על מתווה ימי הבידוד • לפני כשבועיים סירב יו"ר הוועדה ח"כ חיים כץ לאשר את הסדר האחריות על ימי הבידוד שהציעה המדינה, שכן לדבריו ההסדר המוצע היה פוגעני לעובדים ולעסקים קטנים

חיים כץ בועדת העבודה, הבריאות והרווחה / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת
חיים כץ בועדת העבודה, הבריאות והרווחה / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

ועדת העבודה והרווחה תתכנס הבוקר כדי לאשר את הצעת החוק להסדרת האחריות על מתווה ימי הבידוד, אולם מאחורי הקלעים עדיין אין הסכמות בין יו"ר הוועדה חיים כץ למשרד האוצר. החשש של הגורמים המעורבים בנושא הוא ששוב, גם היום כמו לפני שבועיים, הדיון יסתיים בפיצוץ, החוק לא יעבור והמעסיקים ימשיכו לשאת בנטל התשלומים על ימי הבידוד עד להודעה חדשה.

כץ הציע במהלך הדיון שבמקום המוצע במתווה הממשלתי שהעובד ישלם על חשבונו שני ימי עבודה מתוך ימי הבידוד, העובד ישלם יום מחלה אחד ואם הוא יבחר הוא יוכל לשלם ביום חופשה כדי לא לאבד זכויות פנסיוניות. כמו כן, בשונה מהמתווה הממשלתי, בשישי ושבת לא יורידו ימי מחלה. במגזר הציבורי, הסכם מטיב יגבר על החוק. כך לדוגמא אם יש לעובד אפשרות ליום מחלה מהיום הראשון, העובד לא יישא כלל בעלויות. במגזר הפרטי, למעסיק תינתן אפשרות לתת עדיפות להסכם מטיב כנ"ל.

כץ נסוג בו מהדרישה להגדיר עסק קטן עד 23 עובדים, ויורד ל-18, שם המדינה תשלם 75% מעלות ימי הבידוד. כעת ההחלטה נמצאת בידיים של האוצר - אם יקבלו את דרישות כץ, הצעת החוק תאושר בוועדה.

לפני כשבועיים סירב יו"ר הוועדה ח"כ חיים כץ לאשר את הסדר האחריות על ימי הבידוד שהציעה המדינה, שכן לדבריו ההסדר המוצע היה פוגעני לעובדים ולעסקים קטנים. כמו כן, בשבוע שעבר ביטל ח"כ כץ ברגע האחרון את הדיון על המענקים בדרישה שההסדר יכלול מענה גם לחיילים בעלי משפחות ולמתנדבי שירות לאומי בעלי היתר עבודה שאיבדו את עבודתם בשל משבר הקורונה ואינם זכאים לדמי אבטלה.

כץ למעשה דורש מהאוצר שיישאו באחריות התשלום על ימי הבידוד בעסקים קטנים אותם הוא מגדיר על פי סך מועסקים של עד 23 עובדים וכן מתווה פיצויים גם לחיילים ומתנדבי שירות לאומי - שני הדברים האלה לא היו לכתחילה בחוק. באוצר מתנגדים גם לדרישתו של כץ לפיה ימי בידוד לא יירדו מסך ימי המחלה של עובדים בעסקים קטנים.