הסוכנות לעסקים קטנים לרשויות המקומיות: הקפיאו הליכי גביית ארנונה מעסקים

מנהל הסוכנות לעסקים קטנים והבינוניים במשרד הכלכלה, רן קויתי, פנה לראשי הרשויות המקומיות בבקשה להקפיא את הליכי גביית תשלומי הארנונה לעסקים שנפגעו ממשבר הקורונה

חנויות סגורות בקניון דיזנגוף סנטר. סגר סבב ב' / צילום: כדיה לוי, גלובס
חנויות סגורות בקניון דיזנגוף סנטר. סגר סבב ב' / צילום: כדיה לוי, גלובס

מנהל הסוכנות לעסקים קטנים והבינוניים במשרד הכלכלה, רן קויתי, פנה הבוקר (ד') לראשי הרשויות המקומיות בבקשה להקפיא את הליכי גביית תשלומי הארנונה לעסקים שנפגעו ממשבר הקורונה.

הפנייה נעשתה על רקע העובדה כי חלק מהעסקים אינם יכולים עדיין לבקש ולקבל פטור מארנונה לו הם זכאים במסגרת מסלול פטור שאושר על ידי הממשלה, ומיושם על ידי הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים.

בחודש שעבר נפתחה האפשרות לעסקים להגיש בקשות ל"פטור" מארנונה בשל הפגיעה בעקבות משבר הקורונה עבור החודשים יוני עד אוגוסט. עם זאת, נקבע כי ההנחה בארנונה תוענק בשלב הראשון רק לעסקים שנפגעו במעל ל-60% במחזור בתקופה שבה לא היה סגר במשק. בעבור תקופת הסגר נקבע, כי אפשרות לבקשת פטור תיפתח בהמשך לעסקים שנפגעו ב-25% ממחזורם.

במסגרת מסלול הפטור נקבע מנגנון לקבלת הנחה של 95% בתשלום ארנונה עבור בעלי עסקים שזכאים למענק הוצאות קבועות מרשות המסים. ההנחה בארנונה תינתן מדי חודשיים ועד יוני 2021, כשעבור יתרת החודשים הזכאות להנחה תינתן מראש, עבור כל תקופת ארנונה בנפרד, על בסיס החודשיים הקודמים בהן העסק קיבל מענק הוצאות קבועות ועל בסיס שיעור הירידה בהכנסות. כך לדוגמה, בחודש אוקטובר ניתן היה להגיש בקשה להנחה עבור החודשים נובמבר-דצמבר.

בהמשך, בכפוף לאישור הממשלה, עבור החודשים ספטמבר-אוקטובר, חודשים בהם חל איסור על עסקים רבים לפעול עקב הסגר השני שהוטל, צפויה להתקבל הקלה נוספת שתזכה את העסקים בפטור מלא מתשלום ארנונה, בכפוף להצגת ירידה של 25% בלבד בהכנסות.

המנגנון האמור נוצר בכדי לצמצם את הפער בין הזכאות להנחה מארנונה, לבין תקופת החיוב בתשלום הארנונה על ידי הרשויות. בפועל, הרשויות מוציאות חיובי ארנונה בתחילת כל תקופה, וההנחה תלויה באישור רשות המסים, הניתן רק לאחר תחילת התקופה ולעיתים אף מספר שבועות לאחר תחילת התקופה.

בעקבות כך, נוצר מצב שבו, על אף שהעסקים עומדים בקריטריונים, הם עדיין לא יכולים להגיש בקשה להנחה מארנונה, כיון שטרם קיבלו את אישור רשות המסים. כלומר, עסקים אלו נאלצים להמתין עד לקבלת אישור על זכאות להנחה, ובמקביל הרשויות מוציאות חיובים ולעיתים אף מתחילות בתהליכי גביה. העסקים נאלצים למעשה לממן ולגשר על תשלום הארנונה גם אם בסופו של דבר יזוכו על ידי הרשויות, דווקא בתקופה בה הכנסתם נפגעה באופן משמעותי.

בפנייתו לרשויות המקומיות מבקש מנהל הסוכנות לעסקים במשרד הכלכלה והתעשייה, מראשי הרשויות, לפעול להקפאת הליכי גביית הארנונה לעסקים שנפגעו באופן משמעותי, ואשר צפוי כי הם יהיו זכאים להנחה מארנונה לתקופה הרלוונטית, או פטור מלא עבור חודשים נובמבר דצמבר 2020.

"מן הראוי לאפשר לעסקים אשר קיים סיכוי גבוה שיקבלו בעתיד את ההנחה, להשעות את הליכי הגביה ולאפשר לעסקים למצות את זכותם לקבלת ההנחה. צעד זה יקל על העסקים ויאפשר להם ליהנות מההטבה לה הם זכאים בתקופה בה יש להם פגיעה משמעותית בהכנסות", כותב קיוויתי לראשי הרשויות.

עוד מוסיף קיויתי, כי "המדינה יצרה מסלול זכאות להנחה בארנונה לעסקים, הרשויות חייבות להיות חלק מהתהליך ולהתאים את הליך הגביה להליך הזיכוי".

לדברי שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, "הקפאת הליכי הגבייה עד למתן הפטור לעסקים הוא הדבר המתבקש. הרי לא יעלה על הדעת, שמחד, העסקים יהיו זכאים לפטור, ומנגד יוצאו נגדם הוצאות לפועל עד לקבלת הפטור הרשמי. הרשויות חייבות לאפשר לעסקים למצות את זכויותיהם ורק לאחריהן לפעול בהתאם לחוק".

מאבק העצמאים לקבלת פטור: "אין עסקים כרגיל"

מאבק העצמאים לפטור מארנונה החל כבר בסגר הראשון במרץ השנה. העסקים שהיו סגורים בשל הנחיות הממשלה לא נהנו מהשירותים שמספקות הרשויות המקומיות וטענו כי אין בסיס לחיובם בתשלום זה. כמה שבועות אחרי תחילתו של הסגר הכלכלי שכפה משבר הקורונה התבשרו בעלי העסקים על ההחלטה לפטור אותם מארנונה בגין החודשים מרץ-מאי. שר האוצר דאז משה כחלון, שר הפנים אריה דרעי וראש מרכז השלטון המקומי, בסיוע המשרד להגנת הסביבה, הודיעו כי יפעלו למתן הנחה בגובה של 25% בתשלום הארנונה לעסקים בפרישה עד לסוף שנת 2020 - ההנחה משקפת 3 חודשי פטור מתשלום. הפטור מתשלום של כמה אלפי שקלים בחודש סיפק לעסקים מעט אוויר לנשימה, אך זמן קצר לאחר היציאה מהסגר חזרו העיריות לשגרה בכל הקשור לגביית הארנונה. לאחר שלושה חודשי פטור, חזרו העיריות לדרוש מהעסקים ארנונה בשיעור מלא. הטענה הייתה כי מרבית העסקים נפתחו, ואין הצדקה להטבת הפטור מארנונה.

ארגוני העצמאים והמגזר העסקי לא ויתרו ויצאו למאבק המשך בסוגיית הארנונה, בטענה כי מדובר בחיוב מכביד בימים בהם עסקים רבים עדיין סגורים או מקרטעים תחת המגבלות של משבר הארנונה. "אין עסקים כרגיל", טענו העצמאים, ולכן לא יכולה להיות ארנונה כרגיל.

בינתיים הגיע גם הסגר השני שהחריף את מצוקתם הכלכלית של רוב בעלי העסקים בארץ, ותשלום הארנונה העסקית הגבוהה במיוחד הפך לאחד הנטלים המכבידים ביותר עבורם.

על הרקע הזה אישרה הממשלה בספטמבר את התקנות להנחה בתשלומי ארנונה לעסקים שמחזור פעילותם נפגע משמעותית במשבר הקורונה, אשר נכנסו לתוקפן בחודש שעבר.