ארז קמיניץ | בלעדי

ניסנקורן והמשותפת מקדמים מהלך להקפאת חוק קמיניץ

החוק שנכנס לתוקף ב-2017 מספק שורה של כלים מינהליים אפקטיביים במאבק בבנייה הבלתי חוקית • ברשימה הערבית נאבקים בחוק מזה זמן, ול"גלובס" נודע כי נציגיהם נפגשו פעמים רבות עם ניסנקורן בנושא לאחרונה

אבי ניסנקורן / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
אבי ניסנקורן / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

שר המשפטים, אבי ניסנקורן, צפוי להציג בקרוב מתווה שיעקוף את "חוק קמיניץ" (תיקון לחוק התכנון והבנייה שנועד לאכיפת בנייה בלתי חוקית). ל"גלובס" נודע כי ניסנקורן קיים לאחרונה 12 פגישות עבודה עם חברי הרשימה המשותפת בנושא, בעיקר מול חברי הכנסת אוסאמה סעדי, אחמד טיבי ויו"ר הרשימה איימן עודה.

בנוסף, במהלך דיון שהתקיים במליאת הכנסת על הצעת חוק של ח"כ ע'דיר כמאל מריח לביטול החוק, חשף ח"כ עודה כי דן השבוע בנושא עם יו"ר כחול לבן, בני גנץ, ואמר כי, "אני מקווה שתוך ימים ספורים תהיה הקפאה של החוק". בכחול לבן אישרו את הפרטים.
חוק קמיניץ מספק שורת כלים מינהליים לאכיפת התחום, ולפי נתונים שהוצגו בכנסת, מאז שנכנס לתוקף ב-2017 הביא לירידה בהתחלות הבנייה הבלתי חוקיות. לפי מתווה ההקפאה לא ינתנו קנסות ולא יבוצעו הריסות של בנייה לא חוקית. בעוד שברשימה המשותפת ביקשו הקפאה לחמש שנים, במשרד המשפטים מתכוונים לאשר מתווה קצר טווח יותר.

אחמד טיבי, וועדת הכלכלה / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
 אחמד טיבי, וועדת הכלכלה / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מאז כניסת החוק לתוקף מנהלים חברי הרשימה המשותפת מאבק לביטולו, בין היתר כשדרשו את ביטול החוק כתנאי לתמיכה בממשלה בראשות כחול לבן. עוד קודם לכן הובטח להם על ידי הליכוד שיימצא מתווה מרוכך לחוק בתמורה לתמיכת המשותפת בפיזור הכנסת לאחר שנתניהו לא הצליח להקים ממשלה בסבב הבחירות הראשון ב-2019. בפועל, בכנסת הניסיונות הללו נתקלו בהתנגדות עיקשת מימין, בעיקר בהובלת ימינה.

מנכ"ל תנועת רגבים, מאיר דויטש, הגיב ליוזמה ואמר כי, "אנו עדים לניסיונות רבים של הרשימה הערבית לבטל את החוק שהוכח כיעיל. כל מי שמגדיר את עצמו כציוני, ועתידה של מדינת ישראל חשוב לו, ימשיך לעמוד על המשמר בכנסת ובממשלה".