אפל | ניתוח

הישראלי הבכיר, מהפכת השבבים וקץ הרומן: אפל נותנת לאינטל סיבות רציניות לדאגה

אחרי רומן ממושך אפל נפרדה מאינטל והשיקה שלושה מחשבים עם שבבים בפיתוח עצמי • בחזית המהלך עומד ג'וני סרוג'י, הישראלי הבכיר בחברה, ששמו הוזכר בעבר כמועמד פוטנציאלי לתפקיד מנכ"ל אינטל • מה מנסה אפל להשיג, ממה צריכה אינטל לדאוג ומתי תגיע שעת המבחן האמיתית?

ג‘וני סרוג‘י / צילום: צילום מסך מהאירוע של אפל
ג‘וני סרוג‘י / צילום: צילום מסך מהאירוע של אפל

ב-1985, קצת לאחר שהמייסד סטיב ג'ובס נבעט החוצה מהחברה שייסד, עלתה באפל לראשונה האפשרות להעביר את מחשבי המקינטוש לעבוד על חומרה של אינטל. הרעיון נדון על ידי ההנהלה אך נזנח בסופו של דבר. לבסוף, שנים מאוחר יותר, עברו המחשבים של אפל לפעול על מעבדים המבוססים על טכנולוגיה של IBM.

הרומן בין אינטל לאפל אמנם התעכב מעט אבל הבשיל ב-2005. אז ג'ובס עצמו, שחזר לחברה שייסד, הציג בתערוכה של אפל אבטיפוס של מחשב מק ראשון הפועל עם מעבד של אינטל. אפל עברה להשתמש במעבד של אינטל כיוון שמעבדיה היו חסכניים יותר באנרגיה וייצרו פחות חום, נושאים קריטיים ללפטופים שהפכו למוצר המוביל של אפל. שנה לאחר מכן אפל הציגה את המחשבים הראשונים עם מעבד אינטל והמהפכה הוכתרה כהצלחה גדולה.

14 שנה לאחר מכן, הרומן בין אפל לאינטל עומד לקראת סיום. השבוע הציגה אפל לראשונה מעבד בפיתוח עצמי על בסיס הטכנולוגיה של ARM הבריטית, שיחליף את החומרה של אינטל במחשבי החברה. במקביל השיקה החברה שלושה מחשבים חדשים - המחשב השולחני מק מיני (Mac mini) והלפטופים מקבוק אייר (MacBook Air) ומקבוק פרו (MacBook Pro) עם מסך 13 אינץ' - שימכרו עם השבב החדש של אפל - M1. אפל מתכננת להעביר את כל קולקציית המחשבים שלה לפעול על שבבים בפיתוח עצמי בתוך שנתיים.

מי שהציג בהשקה את השבב החדש הוא ג'וני סרוג'י הישראלי. סרוג'י, בן למשפחה ערבית-נוצרית מחיפה ובוגר תואר שני במדעי המחשב בטכניון, הצטרף לאפל ב-2008 אחרי שעבד באינטל וב-IBM. סרוג'י מכהן כיום בתפקיד סגן נשיא בכיר לטכנולוגיות חומרה, מדווח למנכ"ל טים קוק ואחראי על כל פעילות השבבים של אפל. בשנה שעברה התפרסמו דיווחים כי סרוג’י מועמד לתפקיד מנכ"ל אינטל, אך הוא נשאר באפל ומוביל כעת את המהלך ההיסטורי של התנתקות מאותה אינטל.

סרוג'י אמר בהשקה כי ה-M1 "בנוי על יותר מעשור של עיצוב שבבים של אפל לאייפון, אייפד ואפל ווטש, ופותח עידן חדש עבור המק". לדבריו, "ה-M1 הוא בעל ליבת המעבד המהירה בעולם והשבב הטוב ביותר שייצרנו".

סרוג'י הצטרף לאפל קצת לאחר שג'ובס החליט להעביר את פיתוח השבבים למכשירי האייפון לפיתוח עצמי מהבית. תפקידו הראשון היה לפתח את החומרה הראשונה של אפל שנכנסה לבסוף למכשיר האייפון 4 ולאייפד המקורי. הוא ליווה בהמשך את כל תהליך פיתוח השבבים של אפל לאייפונים, אייפדים, אפל ווטש וכעת גם למחשבי המק. ב-2016 בלומברג הקדיש כתבה גדולה לסרוג'י תחת הכותרת "המנהל החשוב ביותר של אפל שאתם לא מכירים".

סרוג'י נחשב למי שהוביל את אפל להקים מרכז פיתוח בישראל, המרכז הראשון של החברה מחוץ לארה"ב. מי שנבחר למנכ"ל אפל ישראל היה אהרון אהרון, שהיה מרצה של סרוג'י בטכניון. ההערכה היא שמרכז הפיתוח בארץ שותף גם הוא בפיתוח המעבד החדש M1.

טים קוק, באירוע ההשקה / צילום: Reuters
 טים קוק, באירוע ההשקה / צילום: Reuters

שליטה, מהירות, והסבה קלה לאפליקציות

המעבר ההיסטורי של אפל לשבבים בפיתוח עצמי מבוססי ARM טומן בחובו הזדמנויות גדולות לחברה. מעל לכל, המהלך נותן לאפל שליטה רחבה מאוד על טכנולוגיות הליבה שלה, אלו שעומדות בבסיס המכשירים המפורסמים שלה, כשהיא פחות תלויה בחברות אחרות. אפל כבר מפתחת את השבבים למכשירי האייפון והאייפד שלה, על בסיס אותה ארכיטקטורה של ARM, וכעת גם מחשבי המק משלימים את הפאזל.

העובדה שאפל כעת מפתחת הן את התוכנה והן את החומרה, נותנת לחברה יכולות שאין בעצם לאף גורם אחר בשוק המחשבים האישיים. ההערכות הן ששיתוף הפעולה בין מהנדסי החומרה והתוכנה של אפל יאפשר לדחוס למחשבים ביצועים טובים יותר, מאשר אלה שהושגו על ידי שילוב רכיבים חיצוניים.

שיתוף הפעולה הזה בין כל המרכיבים של המוצר צפוי להיות מורגש כבר במחשבים החדשים, שאמורים למשל להידלק מהר יותר ממצב שינה, ממש כמו שקורה בסמארטפונים. בנוסף העובדה שכעת הטלפונים, הטאבלטים והמחשבים של אפל יעבדו כולם על מעבדים מבוססי טכנולוגיית ARM אמורה לאפשר העברה של אפליקציות בקלות ביניהם. אפל כבר הודיעה כי מפתחים שיצרו אפליקציות לאייפונים ואייפדים יוכלו להמיר אותם בקלות לגרסה למחשבים.

השימוש במעבדי אינטל בארכיטקטורת X86 המפורסמת נחשב במשך שנים לתו התקן עבור מחשבים אישיים. אולם מ-2012 החלו יצרניות מחשבים אישיים, בתחילה מיקרוסופט ולאחר מכן סמסונג ולנובו, להשיק מוצרים המבוססים על הטכנולוגיה המתחרה של ARM הבריטית. חברת ARM נרכשה רשמית על ידי אנבידיה בספטמבר בעסקת ענק של 40 מיליארד דולר.

הטכנולוגיה של ARM, שפותחה במקור למכשירי סמארטפון, מצטיינת בתפוקת חשמל נמוכה, תכונה שהובלטה בהשקה של אפל השבוע. מחשב המקבוק אייר החדש אמור למשל לאפשר גלישה של 15 שעות ברשת בטעינה אחת, 30% יותר מאשר בגרסה הקודמת עם מעבד של אינטל. המעבדים מבוססי ARM מאפשרים גם עיצוב קומפקטי יותר למכשירי הקצה ואפל מסרה כי המקבוק אייר החדש יהיה המכשיר הדק, הקל והשקט ביותר שלה, כשהוא יגיע ללא מאווררים בכלל.

עם זאת, עד היום מעבדים מבוססי ARM למחשבים לא הצליחו להוכיח את עצמם כבעלי כוח מחשוב חזק כמו של אינטל. כוח מחשוב גבוה דרוש בעיקר למשימות כמו תכנות, יצירת מוזיקה, עיבוד תמונה ועריכת וידאו. אפל טענה כי הצליחה להתגבר על בעיה זאת ויצרה מחשבים חזקים יותר מאשר אלו המבוססים על אינטל. אפשר יהיה לבחון זאת רק אחרי הגעת המחשבים לשוק בפועל, בשבוע הבא.

אתגר נוסף שכרוך במעבר קשור לאפליקציות שיפעלו על המחשבים החדשים. בגלל שינוי הטכנולוגיה של המעבד, תוכנות שפעלו על גרסאות קודמות של מחשבי אפל לא יוכלו לעבוד אוטומטית על המחשבים החדשים. חלק ממפתחי התוכנות כמו אדובי, כבר החלו להמיר את מוצריהם לפלטפורמה החדשה.

בינתיים מספקת אפל תהליך תרגום בשם "רוזטה 2", שיאפשר להריץ תוכנות ישנות על המחשבים החדשים. זה אמנם אמור להאט את היישומים, אך אפל בונה על כך שהמהירות הגבוהה יותר של המחשבים תחפה על כך. רוזטה הראשונה, דרך אגב, עשתה ב-2006 את התהליך ההפוך - היא איפשרה להמיר תוכנות ותיקות כך שיפעלו במחשבים מבוססי אינטל, כך שמדובר באמת בסגירת מעגל.

הפגיעה באינטל עלולה להיות יותר מתדמיתית

אפל הודיעה כבר ביוני על כוונתה לנטוש את המעבדים של אינטל, כך שהאחרונה בוודאי לא הייתה מופתעת מההתרחשויות. לפי חברת המחקר גרטנר, נכון לרבעון השלישי של 2020 אפל הייתה יצרנית המחשבים האישיים הרביעית בגודלה בעולם אחרי לנובו, HP ודל, עם 7.7% ממשלוחי המחשבים הגלובליים. אולם מעבר להפסד הכספי לאינטל, מדובר על פגיעה תדמיתית כאשר מובילת השוק אפל פונה לטכנולוגיה חלופית. אם יצרני מחשבים אישיים אחרים ילכו אחרי אפל זה כמובן יכול להיות הרסני לאינטל.

אינטל סובלת בשנים האחרונות מבעיות ייצור מפורסמות בכל הנוגע למעבדים מבוססים 10 ננומטר. אינטל דחתה שוב ושוב את הייצור של מעבדים מבוססי 7 ננומטר המתקדמים יותר. המעבר לפיתוח עצמי ייתן לאפל יותר שליטה על התהליך והעלויות, ופחות תלות בבעיות של אינטל. במידה רבה אפל בונה על זה שתוכל לחדש מהר יותר מאשר אינטל גם בגזרת המעבדים.

המעבד החדש של אפל מיוצר במפעלים של TSMC מטייוואן ולכן יכול להשתמש בטכנולוגיה המתקדמת ביותר כיום של 5 ננוטמר. המשמעות היא שהמעבד יכול להכיל יותר טרנזיסטורים, מה שאמור לתרום לכוח המחשוב שלו. השבב החדש של אפל כולל בתוכו 16 מיליון טרנזיסטורים, לעומת 12 מיליארד שיש במעבד של האייפון 12 לשם השוואה. הגדלה זו אמורה לנסות לחפות על הבעיה המסורתית של ARM בכוח מחשוב.

עם זאת, בינתיים אפל העבירה רק את המחשבים "החלשים" יותר מתוך הקולקציה שלה למעבד M1. המבחן הגדול ביותר שלה, כדי להוכיח שהיא מצליחה להתחרות עם הטכנולוגיה של אינטל, יהיה כאשר תעביר את המחשבים החזקים כמו האיימק (iMac) או המקבוק פרו בגרסת 16 אינץ' לשבב החדש. המחשבים האלו, שרבים מהמשתמשים בהם הם מעצבים, זקוקים במיוחד לכוח מחשוב גבוה והעברתם למעבד העצמאי תהיה המבחן האולטימטיבי לאפל.

ג'וני סרוג'י

סגן נשיא אפל לענייני חומרה, בן 57, נולד בחיפה למשפחה ערבית-נוצרית ● עבד במעבדות הפיתוח של IBM בחיפה, אחר כך הצטרף לאינטל וב-1999 נשלח לרילוקיישן במרכז הפיתוח של החברה בטקסס וב-2008 הצטרף כמפתח חומרה למכשירים ניידים באפל ● נחשב למי שהוביל את אפל להקים מרכז פיתוח בישראל ● סרוג'י הוא בעל תואר ראשון ושני במדעי המחשב מהטכניון בחיפה ● בין תחביביו, הרמת משקולות ורכיבה על אופניים

המקים התעוררו לחיים

מכירות המחשבים של אפל ברבעון השלישי

29% - הגידול ביחס לאשתקד
9 מיליארד דולר - סך ההכנסות
14% - השיעור מכלל הכנסות החברה

מקור: דוחות אפל