יהלומים | פיצ'ר

צעירים כבר לא מתלהבים מיהלומים. ותודה לליאונרדו דיקפריו ומייגן מרקל

המילניאלז כבר לא מתלהבים מיהלומים: זה יקר, לא אקולוגי ולא תמיד ברור מאין הגיעו וכיצד נכרו • הפתרון הזול והמוסרי: יהלומי מעבדה • כך נאלצה תעשיית היהלומים להשתנות מהיסוד - ותודה לליאונרדו די קפריו ומייגן מרקל

יהלום מעבדה / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
יהלום מעבדה / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

כשקאמיל מרטין-תומסן התחילה לחפש טבעת אירוסין עם מי שעתיד היה להפוך לבעלה, היא גילתה שהתהליך אינו פשוט כפי שקיוותה. עבור מרטין-תומס בת ה-45, אדריכלית ועוזרת דיקאן, העיצוב היה חשוב, אבל גם העניין המוסרי שמאחורי הטבעת. "הייתי ממש מתוסכלת מהערפול של תהליך קניית יהלום", היא אומרת. "לא יכולתי לחיות עם הידיעה שכדי שיהיה לי חפץ יפה, אני עלולה לפגוע באנשים או בכדור הארץ".

בני הזוג, שמתגוררים לסירוגין בברוקלין ובקופנהגן, ראו טבעות בחנויות יוקרה בארה"ב ובדנמרק, ובהמשך החלו לחפש יהלומי מעבדה. הם למדו שיהלומים שמיוצרים במעבדה זהים מבחינה כימית ליהלומים שנכרים מהאדמה: לשניהם יש כימיה פחמנית ומבנה קריסטל (והם גם מקבלים את אותם הדירוגים של קראט, חיתוך, בהירות וצבע). כשהשניים ראו שמחיר יהלומי המעבדה זול משמעותית מיהלומי הטבע, הבחירה הפכה פשוטה עבורם.

טבעות עם יהלומי מעבדה ברשת פרנק דרלינג הניו יורקית מתחילות ב-690 דולר, ובעיצוב מותאם אישית מחירן מתחיל בכ-1,500 דולר. בני הזוג כל-כך אהבו את מה שראו שם עד שקנו בה שתי טבעות אירוסין.

לאחרונה צץ זן חדש של מותגי יהלומים מקוונים שמציעים טבעות אירוסין עם יהלומי מעבדה - עניין שמאתגר את התפיסה המסורתית שהתכשיטים הנחשקים ביותר צריכים להיות מבוססים על יהלומים מהאדמה. ולא מדובר רק ביהלומי מעבדה, יש גם מותגים שמשתמשים ביהלומים ממוחזרים, ביהלומים עתיקים וגם בכאלה שנחתכים לצורות מודרניות. אומנם, שלא כמו יהלומי מעבדה, כאן העלויות דומות לאלה של יהלומים רגילים, אך הלקוחות אוהבים אותם בגלל שהם מזיקים פחות לסביבה.

מלבד "פרנק דרלינג" שהוזכרה, מותגים בולטים אחרים בשוק כוללים את C1V1L בניו יורק, סרמוני בלוס אנג'לס ו-Kimaï הלונדונית, שמיגן מרקל, רעייתו של הנסיך הארי, היא לקוחה שלו. חברות השקעות פרטיות מהמרות גם הן על הטרנד הזה, וכך גם כמה ידוענים. ביניהם, ליאונרדו דיקפריו שהשקיע ב-Diamond Foundry מסן פרנסיסקו, כשזו גייסה מעל 100 מיליון דולר ב-2015.

תהליך ההפקה במעבדה מתחיל ביהלום זעיר שנקרא גרעין יהלום (שלעיתים הוא ממכרה ולעיתים מופק בעצמו במעבדה). יש שתי טכניקות ליצירת יהלום חדש, שתיהן - שימוש בטמפרטורה גבוהה בלחץ או ציפוי באידוי כימי - מחקות את התנאים שיוצרים יהלומים במעבה האדמה, רק בקצב מהיר בהרבה. יצירת יהלום של קראט אחד (חמישית גרם או 200 מיליגרם) במעבדה נמשכת שבעה עד עשרה ימים. יהלום של שלושה קראט מצריך כחודש עבודה. אחר כך הם נחתכים לצורות המסורתיות.

כדי להרגיע את החששות האתיים מכך שיהלומים שנכרו מהאדמה עלולים לממן טרור ואלימות של ארגוני מורדים, רוב חברות הכרייה מעניקות כיום ליהלומים שלהן אישור שנקרא "תהליך קימברלי", שמקורו בהחלטה של עצרת האו"ם משנת 2000 שיצרה סטנדרט בינלאומי שאמור להבטיח שהם לא מגיעים מאזורי עימות.

מבקרי האישור הזה טוענים שההתמקדות ב"יהלומי דמים" משכיחה צורות אחרות של ניצול עובדים, כולל עבודת ילדים ושכר לא הוגן, ושהמעקב אחרי התהליך נפסק אחרי החיתוך והליטוש של היהלום. יש חברות תכשיטים שהוסיפו סטנדרטים משלהן מעבר ל"תהליך קימברלי", כמו קבוצת דה בירס, שיצרה סטנדרט שכולל הקפדה נוספת על זכויות אדם ועל חוקי עבודה. בנוסף, החברה משתמשת בתוכנית מעקב עצמאית אחרי היהלומים עד שהם מגיעים לחנויות.

טסלה של יהלומי היוקרה

בלייקלי תורנטון, 34, השיק את חברת התכשיטים שלו שנקראת C1V1L ב-2019 והיא התמקדה בשרשראות וצמידים מתערובת של זהב וכסף. כדי להתרחב לטבעות אירוסין ועוד תכשיטי יוקרה הוא החל לשתף פעולה עם ספק יהלומי מעבדה, ומעיד שהכול משתנה "ברגע שהלקוחות מבינים שיהלומי מעבדה אינם דמויי יהלום. אני רואה ביהלומי מעבדה את טסלה של יהלומי היוקרה", הוא אומר, "אנשים שאולי חשבו לקנות מרצדס אבל אומרים לעצמם: ‘אני לא רוצה לקנות מנוע 12 בוכנות שיזהם את הסביבה של הילדים שלי'".

יחד עם זאת, ההשלכה הסביבתית המדויקת של ייצור יהלומי מעבדה בהשוואה לכריית יהלומים טבעיים אינה ברורה לגמרי. דוח "עתיד כדור הארץ" של ה-BBC ניסה בתחילת השנה להעריך אם תהליכי הייצור במעבדה נקיים יותר מכרייה, ולא הגיע למסקנה חותכת. הטענה הייתה שהעדר שקיפות מקשה על קבלת נתונים מדויקים בכל הנוגע לפליטת הפחמן בתהליך. אבל ניתוח מ-2014 של חברת הייעוץ פרוסט אנד סליבאן, לדוגמה, כן מצא שהפקת יהלומים טבעיים דורשת יותר מפי 2 אנרגיה בהשוואה לייצור במעבדה.

אי הוודאות הזו היא חלק מהסיבה לכך שג'ס האנה, 29, וצ'לסי ניקולסון, 31, הקימו את חברת הטבעות שלהן, Ceremony, שמשתמשת רק ביהלומים וזהב ממוחזרים (הן לא משתמשות במונח "טבעת אירוסין" כי מבחינת חלק מהלקוחות שלהן זו תפיסה מיושנת). העיצובים שלהן נקיים ומודרניים ורבים מהם מיועדים לשני המינים. "כל יהלום שאנחנו משתמשות בו הוא כבר בשרשרת האספקה", אומרת ניקולסון, "ולכן זה משהו שיש לנו שליטה עליו".

לשבת בבית ולבחור טבעת

יהלומים הפכו לשם נרדף לטבעות אירוסין מאז שנות ה-30, אז השיקה חברת היהלומים דה בירס קמפיין שיווקי מוצלח. היא העניקה יהלומים לכוכבי קולנוע עבור הצעות הנישואים שלהם, ואפילו הביאה מרצים לתיכונים להרצאות על יהלומים. בשנות ה-40 היא השיקה את קמפיין "יהלומים לנצח" שהפך למפורסם.

דה בירס משקיעה בטכנולוגיית יהלומי מעבדה בעיקר מפני שהיא רוצה להפוך אותם לרכיבים של תכשיטים לשימוש יומיומי, שלא בהכרח נחשבים להשקעה. קבוצת הייצור שלה, אלמנט סיקס, מתמקדת ביהלומי מעבדה כבר מסוף שנות ה-50, והחברה לצרכנים, לייטבוקס ג'ולרי, הושקה ב-2018 ומוכרת תכשיטים עם יהלומי מעבדה כחולים ו-ורודים בנוסף ללבנים. סגן נשיא קבוצת דה בירס, סטפן לוסייה, אומר שהקבוצה חששה ששיווק יהלומי מעבדה יבלבל את הצרכנים שרגילים ליהלומים טבעיים, ולכן היא הקימה את לייטבוקס (כחברה נפרדת).

יהלומי המעבדה זולים בהרבה מהמקור
 יהלומי המעבדה זולים בהרבה מהמקור

ג'סיקה וורץ', 27, ודיסני ניוהאוס, 27, גדלו במשפחות יהלומנים בתעשיית היהלומים באנטוורפן. ב-2018 הן השיקו את חברת יהלומי המעבדה שלהן, Kimaï, עם תכשיטי אופנה: עגילים, מחרוזות ועגילים מטפסים, שאחד מהם ענדה כאמור מיגן מרקל בשנה שעברה.

אך יותר ויותר לקוחות מגיעים אליהן בגלל טבעות האירוסין. "לדור שלנו חשוב יותר המקור של הדברים הללו, מהיכן אנחנו קונים אותם", כתבו המייסדות באי-מייל. "הן רוצות אפשרות מעקב, אריזות מתכלות ולדעת שהאנשים שמעורבים בהכנת התכשיטים שלהן זוכים לשכר ותנאי עבודה הוגנים".

יש גם קונות צעירות שאינן מעוניינות במה שכרוך בדרך כלל בקניית טבעת אירוסין. עבורן התהליך הזה הוא מפחיד ולא מותאם אישית. האתר של פרנק דרלינג - המותג שבו מצאה האדריכלית מרטין-תומסן את הטבעת שלה - כולל אלמנטים של אמנות משעשעת ופונטים כחולים, שהופכים את רכישת הטבעת לאירוע פחות מונומנטלי.

הלקוחות בוחרות במחשב את העיצוב שלהן, את החומרים - 18 קראט צהוב, לבן, ורוד או פלטינה - את גודל הטבעת ואם הן מעדיפות יהלום מעבדה או ממוחזר. אם הן בוחרות לקנות טבעת אחידה, הן יכולות לחפש אפשרויות במאגר היהלומים הממוחשב.

הלקוחות יכולות גם לבחור טבעת מותאמת, ולשחק בערכת התנסות בבית שכוללת ארבעה סגנונות של טבעות חיקוי. "זו אופציה שבה רוב האנשים מעולם לא קנו בעבר, וכניסה לחנות תכשיטים היא דבר מפחיד", אומרת המייסדת המשותפת והמנכ"ל קיגן פישר, שהשיקה את החברה עם בעלה ג'ף סמית ב-2019. "בבית שלך, היכן שנוח לך, אף אחד לא מסתכל עליך ואתה יכול לעשות כמה צילומים שאתה רוצה. ככה יש הרבה פחות לחץ".

עבור דור המילניום, שידוע בהעדפת חוויות על פני חפצים, תג המחיר עשוי להיות הנקודה המשכנעת ביותר. "אתה יכול להוציא סכום כפול תמורת יהלום שנכרה מהאדמה, או לא לעשות את זה, ולצאת לירח דבש יפה יותר", אומרת פישר.