עסק ביום | פיצ'ר

"מפברואר אני בבית, ללא עבודה. מבחינת המדינה אני לא זכאית לשום דבר"

דפנה שחף, בעלת עסק להפקת אירועים וטיולים בארץ בחו"ל • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

דפנה שחף, בעלת עסק להפקת אירועים וטיולים בארץ ובחו"ל / צילום: תמונה פרטית
דפנה שחף, בעלת עסק להפקת אירועים וטיולים בארץ ובחו"ל / צילום: תמונה פרטית

לפני 32 שנה, נכנסה דפנה שחף לעולם ההפקות והאירועים. לאורך השנים היא הפיקה פסטיבלים ואירועי תרבות, ולבסוף התמחתה בהפקת אירועים וטיולים בארץ בחו"ל עבור חברות ענק. רגע לפני שהמשק נכנס למערבולת הקורונה, שחף בדיוק סיימה להפיק אירוע להנהלת נייק העולמית.

"בקורונה, הכול נעצר. חברות לא עושות אירועים, אף אחד לא נוסע לחו"ל. הטיולים, האירועים בחו"ל, הכול נעצר, וזו זירת פעילות מרכזית שלי. מפברואר אני בבית, ללא עבודה", היא מספרת. "מבחינת המדינה, אני לא זכאית כמעט לשום דבר. אני לא עומדת בקריטריונים, אפילו לא בקריטריון של ה-750 שקל שכל אזרח במדינה קיבל. הדבר היחיד שקיבלתי זה השתתפות בהוצאות, שלוש פעמים. כשפורסים את זה על כל השנה, זה כ-2,000 שקל בחודש. לא משהו שאפשר לחיות איתו. לקחתי בתחילת הקורונה הלוואה בערבות מדינה, כדי שזה יעזור לכמה חודשים".

איך התא המשפחתי שלך מתמודד עם התקופה הזו?
"השנה הזו מבחינתי היא רבע מהשכר הרגיל, ואני מצטמצמת כמו כולם. אני מאוד מחושבת. יש לי שלושה ילדים, שניים מהם גרים בבית, בני 17, והם יצאו לעבוד בתקופה הזו. כשכולנו היינו בבית, כל אחד מהם עזר במה שהיה אפשר. קצת בקניות, לא ביקשו כסף. זה עשה טוב במובן מסוים גם לתא המשפחתי שלנו, בגלל הקרבה והזמן שבילינו כולנו יחד בבית. כולם נותנים יד כדי לעבור את התקופה הזו, יש יותר הבנה וסובלנות. אנחנו לא מאלו שהשתגעו בבית".

שחף החליטה לא להפיק אירועים בזום. היא לא מתחברת לפלטפורמה ולטכנולוגיה, ולא רצתה לעשות את מה שעושים כולם. "בשלושת החודשים הראשונים, הייתי בבית כמו זומבית, התדר שלי היה על אפס. הייתי פשוט בהדממה", היא מספרת, אלא שאז חלה תפנית. לקוח ביקש ממנה לחזור לעבודה, ולאחר שהפרויקט הסתיים, היא החליטה שמדובר ברגע של דלתות מסתובבות, ובחרה "לא לחזור להדממה".

כך מצאה את עצמה שחף לוקחת קורס בשיווק עסקי, ופונה לאפיק שלא חשבה עליו בעבר: "בעקבות הקורס, הקמתי עמוד פייסבוק בשם 'דפנה יש לך רעיון'. אני נותנת שם המלצות ורעיונות לחופשות במגבלות הנוכחיות. הקמתי עם מישהי שפנתה אליי קהילת נשים, ואנחנו עושות סיורים בארץ. זה עמוד עם מטרה תדמיתית, אבל הוא הביא אליי אנשים ופניות שונות מאלה שאני רגילה. זה מעסיק אותי, זה נחמד לי. בעקבות העמוד, קיבלתי בקשה לארגן כמה סיורים. אלו לא הסכומים שהייתי רגילה אליהם, זו לא ממש משכורת, אבל זה להישאר בעשייה. קשה לי כלכלית כי אני לא מתפרנסת, אבל זה תרם לי להתפתחות האישית, לצאת מהזון שלי, לחשוב על דברים. זה מחזיר לא רק אותי לעשייה, אלא גם מפרגן לעסקים אחרים. הקורונה לא תישאר לי כחוויה רעה. הקורונה פתחה לי אפשרות לעוד דברים". 

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il