גמזו: "כשהרבה מאוד דברים סגורים, האפקט של העוצר הלילי קטן"

פרופ' רוני גמזו קיים היום מסיבת עיתונאים אחרונה בתפקיד פרויקטור הקורונה • גמזו התייחס לסוגיית היקף הקנסות והאכיפה: "היו כאן שיקולים פוליטיים לא נכונים" • לגבי סמכויות התפקיד אמר: "העובדה שלא הייתה לי היררכיה וסמכות ברורה, נתנה לי שקט"

פרופ' רוני גמזו צילום: איל יצהר
פרופ' רוני גמזו צילום: איל יצהר

פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, נפרד במסיבת עיתונאים אחרונה מתפקידו. לדבריו, טרם כניסתו לתפקיד, "משבר הקורונה לא נוהל עד הסוף. החשיבות הגדולה ביותר הייתה לנהל - הקמת מטה מסודר, מטה המאבק בקורונה. לא משרד הבריאות, לא הצבא, לא הממשלה, לא משהו מבוזר אלא מטה. מי שחושב שאפשר לנהל את המגפה הזו מלמעלה, ברמה הלאומית, לא מבין קורונה".

לפי גמזו, בעניין הקנסות והאכיפה, הוא רושם "הצלחה חלקית". לדבריו, "הגדלת קנסות נדרשת להגדלת ההרתעה. אין הרתעה מקיום חתונות. היו כאן שיקולים פוליטיים לא נכונים, ואני עדיין מנסה בכוחותיי האחרונים למצוא פתרון כדי לאפשר את זה. אפשר למצוא לזה פתרון".

כשהתייחס לכך שנכנס לתפקידו בלא סמכויות ברורות, ענה גמזו: "העובדה שלא הייתה לי היררכיה וסמכות ברורה, נתנה לי שקט. ככה אפשר וצריך לעבוד. אנשי מקצוע יכולים למצוא את עצמם ואת הדרך שלהם באמצעות מנהיגות ולפעמים סמכות טבעית".

גמזו הציג לראשונה את תוכניתו בפני הממשלה ב-28 ביולי, אז סימן את מטרותיו לניהול האירוע. לדבריו, החשיבות הגדולה היא העברת הסמכויות לגוף אחד שבכוחו לתכלל את התחלואה, בשילוב הרמזור - תוכנית הדגל של גמזו, שלא יצאה לפועל עד היום, וקובעת כלים דיפרנציאלים לניהול התחלואה ברמה העירונית. באשר להחלטה להיכנס לסגר, אמר גמזו: "אמרתי שאני אעשה הכל כדי לא להיכנס לסגר, אני לא חושב שסגר זו אסטרטגיה, אבל אני גם לא טמבל. ברגע שראיתי שהתחלואה ממריאה, ידעתי לקבל את ההחלטה ולהמליץ על הגבלות".

על הצוותים שהקים ועל הכניסה לסגר, אמר גמזו: "אנחנו בכל הערכת מצב יודעים מאוד מה קורה בגנים ובבתי הספר. זו חשיבות ועוצמה שהיינו צריכים לבנות. יש לנו דסק שאומר לנו מה קורה במדינות אחרות, דסק לוגיסטיקה ומכלולים. צוות הברומטר הוא קריטי. הבנתי שיכול להיות מצב שנצטרך להרים דגל במערכת הבריאות. כשצוות הברומטר הרים את הדגל, כל המדינה הבינה שזה אותנטי".

גמזו אמר כי לאורך החודשים שבהם כיהן כפרויקטור שיקולים פוליטיים גברו "פה ושם" על השיקול המקצועי, אך הוסיף כי "כשיש לך שיקול מקצועי שאתה מאמין בו, אתה צריך לצייר קו אדום. לפעמים יש מצבים שבהם אתה אומר - זה נמצא בגבול, האחריות היא של הממשלה, שהם יקבלו את ההחלטות".

"להרחיב את התקנים בקופות החולים"

בנושא בדיקת הקבינט בנוגע להטלת סגר לילי, אמר גמזו: "יש מדינות שעושות אוצר לילי. במדינות הללו, המערכות פתוחות בבוקר. בתי קפה, מסעדות, ואז בשלב מסוים עוצרים. יש פחות אפקט לעוצר לילי במערכת שבמהלך היום חלק מהאינטראקציות של הפנאי סגורות. ברור שמחפשים מהלכים להפחית את מקדם ההדבקה, למטרות טובות. אבל כשמודדים את האפקט של עוצר לילי, במדינה שהרבה מאוד דברים סגורים, האפקט קטן".

כשנשאל מהם החוסרים במערכת הבריאות נוכח אתגר הקורונה, רגע לפני שהוא חוזר לאיכילוב, אמר גמזו: "בהקשר של הקורונה אין חוסרים במערכת הבריאות. אבל בנוגע לבניית הכוח במערכת הבריאות, המקום הבעייתי העיקרי הוא הצוות הרפואי והרופאים בקהילה - בקופות החולים. שם צריך להרחיב את התקנים ולקצר את זמני ההמתנה לרופאים".

על השאלה האם פניו לקריירה פוליטית, ענה הפרויקטור היוצא: "פניי לאיכילוב. אני לא חושב כרגע על הסוגיה הזאת. אני איש מעורב, איש ציבור שעושה הכל למען העם ורוצה לראות את עצמו משרת ציבור. אני לא יכול לענות על השאלה הזו, אני יודע רק לענות שאני חוזר לבית החולים ושם המיקוד שלי לכל התקופה הקרובה".