בג"ץ למדינה: נמקו מדוע לא יבוטל הסדר ראש הממשלה החליפי

בג"ץ קבע דיון נוסף בהרכב מורחב של תשעה שופטים • יו"ר התנועה לאיכות השלטון: "אסור שיתבצע שינוי בשיטת המשטר במדינת ישראל באופן שישרת נאשם עם שלושה כתבי אישום המנסה להימלט מאימת הדין"

בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

בג"ץ קבע היום (ה') כי על הממשלה לנמק מדוע אין לבטל את החוק המאפשר את תפקיד ראש הממשלה החליפי בני גנץ בממשלה הנוכחית. בג"ץ קבע דיון בהרכב מורחב של תשעה שופטים בעתירה.

שופטי בית המשפט העליון, הנשיאה אסתר חיות, סגן הנשיא חנן מלצר וניל הנדל, הוציאו היום צווים על-תנאי בעתירה נגד תפקיד ראש הממשלה החליפי, בהמשך לדיון שנערך לפני כשבועיים.

בהחלטה שניתנה הערב נקבע כי על המדינה לנמק מדוע החוק המאפשר את ראש הממשלה החליפי לא יחול רק מהכנסת ה-24, ומדוע לא יבוטל החוק המצמצם את סמכות הכנסת להביע אי אמון בממשלה.

ההחלטה ניתנה במסגרת עתירה של התנועה לאיכות השלטון, מרצ, עמותת חוזה חדש ועמותת משמר הדמוקרטיה הישראלית, המבקשות לבטל את תפקיד ראש הממשלה החלופי.

לטענת העותרים, המצב הקיים "משתק את הרשות המבצעת בישראל ופוגע בדמוקרטיה הפרלמנטרית שנהוגה בישראל". עוד טוענת התנועה לאיכות השלטון כי "ממשלת החילופים היא בבחינת תיקון שאינו חוקתי, והיא נעשתה תוך שימוש לרעה של הסמכות של הכנסת ובפרוצדורה לא תקינה - שמחייב את ביטולה".

יו"ר התנועה לאיכות השלטון, העותרת המרכזית, מסר: "מברכים על החלטת בית המשפט. אסור שיתבצע שינוי בשיטת המשטר במדינת ישראל באופן שישרת נאשם עם שלושה כתבי אישום המנסה להימלט מאימת הדין.

"על בית המשפט העליון חובה להגן על המבנה הדמוקרטי של מדינת ישראל ולא להתיר פגיעה אנושה בבסיס השיטה הנוהגת במדינת ישראל".