הממונה על חוק המכר ביטל קנס של יותר מ-10 מיליון שקל ליזמי MY OFFICE

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון, שוכנע לדבריו כי הטלת הקנס תפגע בנושים ולא בבעלי החברה שנכנסה להליך חדלות פירעון, ובנוסף תפגע בסיכויי השיקום והשלמת הפרויקט

פרויקט My Office - חללי עבודה באשדוד / צילום: יוסי כהן
פרויקט My Office - חללי עבודה באשדוד / צילום: יוסי כהן

הממונה על חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון, עמית גריידי, ביטל קנס של למעלה מ-10 מיליון שקל, אותו החליט להטיל על חברות ק. פסגות ישראל בע"מ וא.ב. קבוצת רילטי אקזקיוטיב בע"מ, שיזמו ושיווקו את פרויקט MY OFFICE באשדוד, וזאת בעקבות פניית הנאמן הזמני על שתי החברות, עו"ד שאול ברגרזון. לטענת גריידי, הוא שוכנע כי הטלת הקנס רק תפגע עוד יותר ברוכשי השטחים המשרדיים, שעלולים להוסיף לשלם עוד מיליוני שקלים כדי להשלים את הפרויקט.

עו"ד ברגרזון הודיע בסוף השבוע לבית המשפט כי קיים שיחה עם גריידי והבהיר כי קיום הליך מינהלי נגד החברות והטלת קנסות עליהן במצב חדלות הפירעון שלהן, עלולים לפגוע ברוכשי השטחים, שכן יגדיל את מצבת החובות שלהן. גריידי אכן שוכנע כי במצב הנוכחי הטלת הקנסות לא תועיל, והודיע כי לפנים משורת הדין ועל-מנת שלא לפגוע ברוכשים, הוא הוריד את הקנס לאפס שקלים, מבלי להפחית מחומרת הפרות החוק של החברות.

ובינתיים הגיבו רוכשי השטחים לדוח הנאמן שהוגש לבית המשפט לפני כשבועיים ולמסרים העיקריים שבו, מהם עלה כי שמעון איזנברג וחזי חיים, שני השותפים בק. פסגות, משכו 18 מיליון שקל מקופת הפרויקט, וכ-12 מיליון שקל נוספים נעלמו, ועדיין לא נמצא להם הסבר.

באמצעות עורכי הדין עופר צור, דניאל לסרי ודניאל כהן ממשרד גורניצקי ושות', מחו הרוכשים על אחת מהמסקנות של דוח הנאמן, לפיה הם יצטרכו להוסיף עוד כספים כדי להשלים את הפרויקט. "בכל הכבוד, הדברים לא מקובלים. לפנות לנעשקים על-מנת שהם יביאו עוד כסף כאילו לא ניזוקו מספיק עד כה, זו חכמה קטנה מאוד", כתבו והוסיפו כי הם מצפים לפעול לתפיסת נכסים וכספים שקיימים שקיימים לבעלי המניות וכן לפעול נגד עורכי הדין הנאמנים והביטוח שלהם.

מטעם עורכי הדין שהיו נאמנים על כספי הפרויקט, לובושיץ-פורת- מחלב-בר און ושות', נכתב כי "המצוקה של הרוכשים מובנת. ברם, לא ניתן להשלים על ההשתלחות של הרוכשים במשיב 5 (משרד עורכי הדין, א"מ)". הנאמנים טוענים כי אם איזנברג וחיים לקחו לכיסם כספים - אין מדובר בכספים שהוחזקו בנאמנות.

הנאמנים טוענים כי כל הכספים שהוצאו מחשבון הנאמנות נועדו לקידום הפרויקט. הם דחו גם את הנאמר בדוח הכלכלי שהוציא משרד בר לב עבור הנאמן הזמני, לפיו בחשבון הנאמנות היו צריכים להיות 17.3 מיליון שקל, בעוד שבפועל נותרו בו 1.9 מיליון שקל בלבד; עוד מסרו כי חלק מהרוכשים לא השלימו את התשלומים על הפרויקט, או ששילמו כספים למשרד עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן, ששימש נאמן לפני כן.  

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "משרד הבינוי והשיכון רואה מול עיניו את טובת הרוכשים. נדגיש כי ההליך המינהלי נפתח מול החברות טרם מינוי הנאמן, ועם סיום ההליך מצא הממונה כי החברות הפרו את חוק המכר. במקביל התברר כי הטלת עיצום כספי על החברה יפגע ברוכשים, ועל כן הוא אופס. במשרד הבינוי והשיכון בוחנים בשלב זה האם וכיצד יש לפעול מול בעלי השליטה".