משבר הדיור מעמיק באזורים שהוכו משריפות בקליפורניה

חברות הביטוח סירבו בשנה שעברה לחדש 235 אלף פוליסות לביטוח מבנה, עלייה של 31% לעומת שנה קודמת

אדם על גג ביתו בקליפורניה בשבוע שעבר / צילום: Jae C. Hong, Associated Press
אדם על גג ביתו בקליפורניה בשבוע שעבר / צילום: Jae C. Hong, Associated Press

חברות הביטוח חדלו למכור פוליסות ביטוח לבתים באזורים שהוכו בשריפות בקליפורניה ב-2019, כך מעידים נתונים חדשים שפרסמה המדינה. כעת, לבעלי הבתים באזור יהיה קשה יותר ויקר יותר להגן על הבתים שלהם.

הזמינות של ביטוח דירה סטנדרטי באזורים המועדים לשריפות עלולה להצטמק עוד יותר נוכח סבב נוסף של שריפות יער שהיכה במדינה. שריפות שאירעו בדרום קליפורניה הביאו בשבוע שעבר לפינוים של אלפי בני אדם מביתם.

בו בזמן, מגפת הקורונה הביאה לכך שרבים מאלה שעבדו בערים, ניצלו את האפשרות לעבוד מהבית ולעבור לאזורים מרוחקים וזולים יותר של קליפורניה, אומרים מתווכי נדל"ן. הגל החדש של הביקוש דחף מעלה את מחירי הבתים במדינה. הצירוף של שני הגורמים הללו (השריפות והקורונה) מקשה עוד יותר לקנות בתים באזורים שונים במדינה, בעיקר בסיירה נבאדה, אומרים מתווכים.

עבור רוכשי בתים ראשונים, "זה כאילו אתה חוטף מכות מכל כיוון", אומר אריק סגרסטרום, נשיא לשכת המתווכים של מחוז Tuolumne באזור סיירה נבאדה. "הם צריכים לשלם יותר כסף על הביטוח מאשר על ההלוואה שלהם, ויש פחות אופציות (של בתים לקנות) בהישג יד עבורם".

חברות הביטוח סירבו לחדש 235 אלף פוליסות ב-2019, עלייה של 31% לעומת שנה קודמת, כך אמר הרגולטור של הביטוח במדינה. אם בודקים רק אזורים שמצויים בסיכון גבוה, שיעור הסירובים לחידוש עולה ל-61%. זו עלייה של 203% בעשרת המחוזות הנמצאים בסיכון לשריפות.

לאחר שחברות הביטוח המסורתיות עזבו את האזורים האלה, יותר תושבי קליפורניה, כמוצא אחרון, רוכשים ביטוח מהמבטח של המדינה, תוכנית California FAIR.
מספר הפוליסות בתוכנית עלה ב-36% ברחבי המדינה ב-2019, לכ-190 אלף. באזורים שבהם הסיכון לשריפות גבוה, מספר הפוליסות של FAIR יותר מהוכפל, דיווחה המדינה.
פוליסות של FAIR Plan הן לרוב יותר יקרות מאשר הביטוח הרגיל, ולא כוללות כיסויים סטנדרטיים כמו ביטוח אחריות חוקית.

חברות הביטוח הקטינו את החשיפה שלהן לבתים באזורי שריפות לאחר ששילמו ב-2017-2018 יותר מ-24 מיליארד דולר עבור הפסדים שנגרמו בגלל השריפות בקליפורניה.

השריפות שאירעו השנה בצפון קליפורניה גרמו נזק של 3-5 מיליארד דולר בעלויות ביטוח נכון ל-20 בספטמבר, כך לפי RMS, חברה להערכת סיכונים.

התאחדות המתווכים בקליפורניה מצאה בסקר שערכה בין חבריה כי בשנה שעברה, 27% מהם נתקלו בבעיות עם ביטוח שריפות, בעצמם או באמצעות לקוחותיהם.

"הסירוב של החברות לחדש פוליסות ביטוח בעקבות השריפות רק מוסיף ללחץ שתושבי קליפורניה חווים גם כך", אומר ריקרדו לארה, נציב הביטוח של המדינה, בשימוע שנערך ב-19 באוקטובר.

מאז 2012, המחיר החציוני של בתים באזורים מסוימים בקליפורניה, באורגון ובוושינגטון, שבהם יש סיכון נמוך לשריפות, עלה ב-101%. לעומת זאת, המחיר החציוני של בתים באזורים עם סיכון גבוה לשריפות עלה ב-88%, כך לפי ניתוח של חברת התיווך Redfin.
העלייה המהירה יותר באזורים פחות מסוכנים דחפה יותר אנשים לאזורי השריפות, טרנד שהואץ בחודשים האחרונים, אומרת דריל פיירוותר, הכלכלנית הראשית של Redfin.

"יותר ויותר אנשים מהגרים לאזורים המסוכנים הללו", אומרת פיירוותר. "עלויות הביטוח הופכות את זה לפחות כדאי. אנשים מבינים שהמגורים באזורים המסוכנים לא יותר זולים אם מביאים בחשבון את הביטוח".

תעשיית הביטוח קוראת לשינויים בתהליך הרגולטורי בקליפורניה לאישור מחירי ביטוח. "אנחנו רוצים שהמחיר של הביטוח ישקף את הסיכון של הרכוש שאנחנו מבטחים", אומר מארק סקטנן, סגן נשיא לענייני המדינה בהתאחדות סוכני ביטוח הרכוש האמריקאית.