בגלל הפרת ההיתר: עיצום כספי בגובה 3.78 מיליון שקל על שברון

המשרד להגנת הסביבה הטיל את הקנס על נובל אנרג'י-שברון לאחר שהפרה את תנאי היתר ההזרמה לים של אסדת הגז לוויתן

אסדת גז לוויתן / צילום: אלבטרוס
אסדת גז לוויתן / צילום: אלבטרוס

המשרד להגנת הסביבה הטיל עיצום כספי בסך 3.78 מיליון שקל על חברת נובל אנרג'י-שברון, לאחר שהפרה את תנאי היתר ההזרמה לים של אסדת הגז לוויתן. מהמשרד נמסר כי הטלת העיצום הכספי בוצעה לאחר הליכי אכיפה, לרבות שימוע שנערך למנהלי החברה ביחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה.

משברון נמסר בתגובה כי היא קיבלה הודעה מהמשרד להגנת הסביבה ותגיב לאחר שתלמד את הנושא לעומק. עוד נמסר כי "שברון מחויבת לעמוד בכל דין לרבות בדרישות כל ההיתרים השונים שהוענקו לה על ידי המשרד להגנת הסביבה".

מנגד, במשרד להגנת הסביבה נמסר כי מבדיקה שערכו אנשי היחידה הימית עולה כבר בחודשי ההפעלה הראשונים של אסדת לוויתן, שהחלה לפעול חלקית בדצמבר 2019, הפרה נובל אנרג'י (עוד בטרם נרכשה על ידי ענקית האנגריה שברון) מספר תנאים בהיתר ההזרמה לים שניתן לה ונרשמו שורה של חריגות מההיתר. בין היתר, נרשמו הפרות בחובות הדיווח למפקחי הגנת הסביבה הימית וכן חריגות באמות המידה הקבועות בו להזרמה לים. מי שקיבל את ממצאי הבדיקה והחליט על הטלת העיצום הכספי הוא יצחק בן דוד, סמנכ"ל בכיר לפיקוח ואכיפה במשרד להגנת הסביבה.

השרה גילה גמליאל מסרה כי "שברון צריכה להפיק את הלקחים מההפרה הבוטה של נובל אנרג'י. לא נאפשר לחברות הענק לסכן את הציבור. המדיניות ברורה - המזהם משלם".