עוד טכנולוגיה בדרך לבורסה בת"א: חברת פתרונות האנרגיה הירוקה של אביב צידון

חברת פינרג'י מעוניינת לגייס כמה עשרות מיליוני דולרים, לפי שווי חברה של כ-800 מיליון שקל "לפני הכסף" • חברת האנרגיה דוראל במו"מ להשקיע עד 10 מיליון שקל תמורת הקצאת מניות

אביב צידון  / צילום: אילן ספירא
אביב צידון / צילום: אילן ספירא

שטף הנפקות המניות הראשוניות (IPO) של חברות הטכנולוגיה בבורסה בתל אביב נמשך. הפעם על הפרק ניצבת חברת פינרג'י, מפתחת פתרונות אנרגיה ירוקה, שככל הידוע מעוניינת לגייס כמה עשרות מיליוני דולרים, לפי שווי חברה של כ-800 מיליון שקל "לפני הכסף".

פינרג'י (Phinergy) שבבעלות היזם אביב צידון עוסקת בפיתוח פתרונות אנרגיה ירוקה "באמצעות שימוש בטכנולוגיית 'אלומיניום-אוויר' ו'אבץ-אוויר' לצורכי ייצור, הובלה ואגירה של אנרגיה".

החברה מפתחת סוללות ייחודיות על בסיס הטכנולוגיה המוזכרת, ואלה מהן הנמצאות כבר בשימוש בשלבי חדירה לשוק, מבוססות אלומיניום-אוויר, מיועדות לצורכי גיבוי אספקת אנרגיה ירוקה לתשתיות שונות, דוגמת תחנות תקשורת, בניינים גדולים וכן לתעשיית הרכב החשמלי.

עד כה, לפי החברה, היא גייסה יותר מ-60 מיליון דולר, "לפיתוח הטכנולוגיות שלה ולמאמצי השיווק הראשונים".

לקראת מהלך הנפקתה של פינרג'י, חברת האנרגיה הירוקה הבורסאית דוראל, עדכנה כי היא מנהלת מולה מו"מ להשקעה של עד 10 מיליון שקל תמורת הקצאת מניות, בהיקף שטרם נקבע, וזאת "במסגרת הקצאת מניות שתבוצע על-ידי פינרג'י כחלק משלב טרום הנפקה".

נוסף על כך, שתי החברות מתכננות להתחיל בשיתוף פעולה במחקר ופיתוח "של טכנולוגיית אגירה 'אבץ-אוויר'".

דוראל הונפקה לפי שווי של 575 מיליון שקל

דוראל עצמה, העוסקת בהקמה, החזקה ותפעול מערכות אנרגיה מתחדשת בישראל ובארה"ב, ביצעה הנפקת מניות ראשונית בחודש יוני האחרון, שבמסגרתה הבטיחה גיוס של כ-125 מיליון שקל, לפי שווי חברה של 575 מיליון שקל "לפני הכסף".

מאז ההנפקה מנייתה יותר מהכפילה את ערכה, כחלק מהכיוון החיובי שממנו נהנות מרבית חברות האנרגיה הירוקה בבורסה המקומית כבר תקופה ארוכה, והיא משקפת לדוראל שווי שוק נוכחי של יותר מ-2 מיליארד שקל.

צידון, בעליה של פינרג'י וטייס קרב בעברו, הוא יזם ותיק, ובשנה שעברה מכר 70% ממניות חברת הסטראט-אפ אוויאיישן (Eviation) לחברה סינגפורית, ועל פי ההערכות המכירה נעשתה לפי שווי חברה של כ-110 מיליון דולר.

כמה שנים לפני כן מכר צידון את פעילות חברת הטכנולוגיה BVR, שעסקה בפיתוח סימולטורים ומערכות לאימון, תחקור והדרכה, לחברת אלביט מערכות, תמורת 34 מיליון דולר.

הגיוס העומד על הפרק של פינרג'י מצטרף לרצף גיוסי הון בטווח של 45-75 מיליון דולר לכל אחת מבין כמה חברות טכנולוגיה, שנסגרו בשבועות האחרונים בין חתמי ההנפקה לבין המשקיעים המוסדיים, בדרך כלל עוד טרם פרסום טיוטת תשקיף ציבורית ראשונה.

האחרונה שבהן היא מפתחת מכשירי הניתוח החדשניים יומן אקסטנשנס (Human xtentions), שהבטיחה גיוס של כ-45-50 מיליון דולר, וסכום דומה הבטיחה לעצמה מפתחת מכונות הדפוס המתקדמות הייקון (Highcon).

נוסף עליהן, מפתחת טכנולוגיית האנרגיה הירוקה ג'נסל (GenCell) ומפתחת המנועים החסכוניים אקווריוס הבטיחו סכום של כ-60 מיליון דולר כל אחת, בעוד שחברת אקופיה, יצרנית הרובוטים לניקוי פאנלים סולאריים, הבטיחה סכום של כ-75 מיליון דולר.

עוד הבטיחה לעצמה גיוס בהיקף של כמה עשרות מיליוני שקלים חברת תחליפי הבשר סבוריט, שפרסמה בשבוע שעבר טיוטת תשקיף ציבורית ראשונה.

כל הגיוסים האלה מתבצעים בדרך של הצעה לא-אחידה (Book Building) - שיטת הנפקה חדשה יחסית בבורסה המקומית, שהדומיננטיות שלה בהנפקות האקוויטי הראשוניות גוברת והולכת.

חברות הטכנולוגיה הנוהרות לבורסה בתל אביב בחודשים האחרונים מגיעות משלל תחומי פעילות, ועד כה בסך הכול פחות מ-15 חברות מהענף הבטיחו בתוך חודשים ספורים גיוס מצרפי ראשוני של כ-1.5 מיליארד שקל.

מלבדן, חברות נוספות שאינן מתחום הטכנולוגיה, נהנות גם הן מהביקושים הגבוהים לסחורה חדשה. האחרונה מהן היא חברת התעשייה פולירם, שבשבוע שעבר הבטיחה גיוס בסכום של 300-350 מיליון שקל מכמה גופים מוסדיים בהנפקת מניות ראשונית, באמצעות הצעת מכר שביצעה בעלת השליטה בה, קרן פימי, יחד עם שותפתה, חברת רם און.