לא רק פייזר ומודרנה: ישראל מנהלת מו"מ לקבלת החיסון לקורונה של חברת אסטרהזנקה

חברת אסטרהזנקה הבריטית נמצאת בניסוי שלב III בבריטניה ובמדינות נוספות, לאחר שהניסוי שלה בארה"ב הופסק בשל חשד לתופעת לוואי אצל אחת המתנדבות • הניסוי צפוי להתחדש בארה"ב בקרוב, במקביל לניסוי של ג'ונסון אנד ג'ונסון שהופסק בנסיבות דומות

יולי אדלשטיין / צילום: תומר אפלבאום - הארץ
יולי אדלשטיין / צילום: תומר אפלבאום - הארץ

המרוץ לחיסון לקורונה בעיצומו. בסוף השבוע הודיעו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יואל (יולי) אדלשטיין על חתימת הסכם עם חברת פייזר, והיא לא היחידה. ל"גלובס" נודע כי מתנהל משא-ומתן גם עם חברת אסטרהזנקה הבריטית, אשר נמצאת בניסוי שלב III בבריטניה ובמדינות נוספות, לאחר שהניסוי שלה בארה"ב הופסק בשל חשד לתופעת לוואי אצל אחת המתנדבות. הניסוי צפוי להתחדש בארה"ב בקרוב, במקביל לניסוי של ג'ונסון אנד ג'ונסון שהופסק בנסיבות דומות.

בנוסף להסכם עם פייזר ולמשא-ומתן עם אסטרהזנקה, שריינה ישראל גם חיסונים מחברת מודרנה, שצפויה לפרסם בשבועות הקרובים, ואולי אף בשבוע הקרוב, את תוצאות היעילות מהניסוי שלב III של החיסון שהיא מפתחת. חברות נוספות שעשויות לפרסם תוצאות בחודשים הקרובים הן Curevac ו-Novavax.

במסגרת המרוץ הישראלי לחיסון, הוקם צוות מצומצם שבוחן את התקדמות כל החברות שעוסקות בפיתוח חיסונים לקורונה ברחבי העולם ומדווח על כך לשר הבריאות אדלשטיין ולראש הממשלה נתניהו. הגישה שמוביל נתניהו היא לחתור להסכם מול כל חברה שתציג התקדמות לקראת יצירת חיסון, במטרה לרכוש במקביל מספיק חיסונים לכלל האוכלוסייה. בהתאם להמלצות הצוות, הדרג המדיני מנחה לפתוח במגעים מול כל חברה.

ההבדלים בין החיסונים השונים

אסטרהזנקה וג'ונסון אנד ג'ונסון מפתחות חיסון לקורונה בטכנולוגיה אחרת מאשר זו של פייזר ומודרנה, אשר גם היא חדשה יחסית לעולם החיסונים. בגישה זו מהנדסים גנטית וירוס שגורם לצינון בשימפנזות, אך לא בבני אדם, כך שלא יהיה פעיל ביצירת מחלה ומצד שני יציג את ה"ספייק" שהייחודי של וירוס הקורונה. כיוון שהטכנולוגיות שונות זו מזו, ההצלחה פייזר משליכה פחות על אסטרהזנקה וג'ונסון אנד ג'ונסון מאשר על מודרנה, אולם כן יש עילה לאופטימיות לגבי כל החיסונים, שכן הנתונים של פייזר מראים לכאורה כי המחלה בעיקרון מגיבה היטב לחיסון.

אסטרהזנקה מחויבת קודם כל לשוק הבריטי, וכבר חתמה על הסכמים מול האיחוד האירופי ומול ארה"ב, וכן נתנה אישור יצור לחברה הודית, אשר אמורה לספק את החיסון לשוק ההודי. החברה אמרה בעבר כי היא נערכת לספק כ-3 מיליארד מנות של החיסון (לא נאמר תוך כמה זמן) אם הוא אכן יימצא כיעיל ובטוח.