ישראלי שני בדרך לחלל - הפעם בטיסה פרטית

טייס הקרב לשעבר ומשקיע האימפקט איתן סטיבה נבחר למשימה • ההמראה צפויה כבר ב-2021, לתחנת החלל הבינלאומית

איתן סטיבה / צילום: יוסי זליגר, ויקיפדיה
איתן סטיבה / צילום: יוסי זליגר, ויקיפדיה

נשיא המדינה רובי ריבלין, קרן אילן רמון ומשרד המדע, הכריזו היום על שותפות להבאת הישראלי השני לחלל. מדובר באיתן סטיבה, טייס קרב לשעבר והיום משקיע בתחום קרנות האימפקט. סטיבה יצטרף למסע של חברת החלל הפרטית Axiom Space לצד שני אסטרונאוטים פרטיים נוספים.

המסע יצא לדרך כבר בסוף שנת 2021, וסטיבה ישהה בתחנת החלל קצת מעל לשבוע. לפני כן הוא יעבור שלושה חודשים של הכשרה בארה"ב, גרמניה ורוסיה.

למרות שהיציאה שלו לחלל תהיה באמצעות טיסה פרטית, מטרת הנסיעה אינה תיירותית בלבד אלא הוטל על סטיבה לבצע מספר ניסויים מדעיים בחלל, עבוד חברות וחוקרים ישראלים. כמו כן הוא צפוי לקיים פעילות הנגשה לעולם החלל לילדים ישראלים.

סטיבה מוכר אולי לקוראי "גלובס" מפעילותו בקרן השקעות האימפקט Vital, ולפני כן משותפותו (שכבר הסתיימה) בחברת LR, שפועלת בעיקר בתחום פרוייקטי התשתית באפריקה. כמו כן היה מבעלי חברת מיטרלי, שעסקה בתחומים דומים ל-LR. סטיבה מתכנן להקדיש את זמנו בחלל לעריכת הניסויים ויתרום את זמנו ואת כל עלויות הנסיעה, לרבות שיגור הציוד הנדרש לניסויים ואחסונם. תרומתו לקרן רמון הופכת את המסע להזדמנות יוצאת דופן לקידום משמעותי של תעשיית החלל והמדע בישראל.

בשבועות הקרובים, קרן רמון בשיתוף משרד המדע והטכנולוגיה עתידות לפרסם 'קול קורא' למדענים, חוקרים ויזמים שיוזמנו לשלוח את הצעותיהם לניסויים. הניסויים המוצעים ייבחרו על ידי ועדה מדעית בלתי תלויה, המורכבת מנציגי מוסדות אקדמיים, מכוני מחקר מובילים בישראל וגופי המרכז והפיתוח הממשלתיים. בראשות הוועדה עומדת ענבל קרייס, בכירה בתעשיית החלל בישראל ומנהלת החדשנות בחטיבת מערכות וחלל בתעשייה האווירית.

הקול הקורא לביצוע הניסויים בתחנת החלל הבינלאומית יפנה לקבוצות מדענים ויזמים ממגוון תחומים: תהליכי ניצול אנרגיה מהחלל, תהליכי הפקה ומחזור של חומרים, תהליכי ייצור בחלל, לימוד תהליכים ביולוגיים ורפואיים בתנאי סביבת החלל ועוד. הועדה המדעית תפעל למתן תנופה ליזמות ולחדשנות ישראלית בחלל באמצעות שיתופי פעולה נרחבים ותפעל לביסוס ולחיזוק הקדמה הטכנולוגית הישראלית בקרב הקהילה הבינלאומית.

מפקד המשימה מטעם Axiom Space הוא האסטרונאוט האמריקני הוותיק וסגן נשיא Axiom Space, מייקל לופז אלגריה. לופז טס לחלל עד היום ארבע פעמים ופיקד על המשימה ה-14 לתחנת החלל הבינלאומית. עד היום נסעו לחלל רק כמה עשרות אנשים בטיסות חלל פרטיות. משימה זו תהיה המשימה הראשונה לתחנת החלל הבינלאומית (בכפוף לאישורה של נאס"א) שתאויש כולה על ידי אסטרונאוטים פרטיים.

קרן רמון תוביל את המשימה הישראלית על כל גזרותיה - המדעית והחינוכית - בשיתוף עם משרד המדע והטכנולוגיה וסוכנות החלל הישראלית שיובילו את שותפות משרדי הממשלה בפרויקט. בראש המשימה יעמוד מנכ"ל קרן רמון, רן לבנה.

סטיבה: "תקוותי שמסענו המשותף לחלל יפתח ערוצים חדשים לשיתוף פעולה"

סטיבה, בן 62, נולד בחיפה, לאם עובדת סוציאלית ואב שהיה חוקר קרקע ומין במכון ולקני ברחובות. הוא בילה כמה שנים בארה"ב בילדותו, ובשנות התיכון התגורר ברמת גן, ולמד בביתה ספר בליך. הוא השתתף במגוון חוגים אתלטיים וזכה פעמיים באליפות ישראל לילדים בג'ודו, בנוסף לפעילות בתנועת הצופים, במסגרתה גם נשלח להדרכה בארה"ב. בשירותו הצבאי היה כאמור טייס, על מטוסי פנטום ו-F16. במלחמת שלום הגליל הפיל חמישה מטוסים סורים, מהם ארבעה באותה הגיחה.

לאחר שחרורו מצה"ל בשנת 1984 הצטרף סטיבה לצוות יועצים של התעשייה האווירית שעבד על פיתוח מערכות מטוס הלביא . בשנת 1985 היה ממקימי LR, אשר עסקה כאמור בפרויקטים ובהקמת תשתיות ב מדינות מתפתחות . עיקר עיסוקו של סטיבה בחברה היה בפיתוח מערך המימון לפרויקטים בינלאומיים, בשיתוף פעולה עם בנקים ומוסדות לפיתוח בינלאומי. בשנת 2011 בתפרקה השותפות. בשנת 2012 רכש 35% מחברת מיטרלי, שעסקה בתחומים דומים לחברת LR, ובשנת 2018 עזב את החברה ומכר את כל חלקו בה .בשנת 2010 ייסד את קרן Vital Capital, שעסקה בהשקעות אימפקט באפריקה, והוא שותף בפרוייקטי אימפקט נוספים. סטיבה נשוי לאורה משנת 1985. לזוג שלושה ילדים, בת ושני בנים, וארבעה נכדים.

סטיבה אמר היום כי: "בעוד שנה תהיה לי ההזדמנות להשתתף במסע לתחנת החלל הבינלאומית - מסע מרתק אל המדע, החינוך וחקר רוח האדם. תחנת החלל הבינלאומית היא אחד ממוקדי שיתוף הפעולה הגדולים בעולם, בה אסטרונאוטים ממדינות רבות חיים, עובדים ולומדים יחד - אחווה שכל כך נחוצה לנו, במיוחד בימים מאתגרים אלה של התמודדות עם משבר הקורונה. לאחר האבדן הכואב של אילן ואסף הקמנו יחד עם רונה את קרן רמון וראינו כיצד חקר החלל מגרה את כל החושים, מעורר את הסקרנות ואפילו מאתגר את הדמיון הפרוע ביותר. תקוותי שמסענו המשותף לחלל יפתח ערוצים חדשים לשיתוף פעולה, לשלום ולאמונה ביכולתנו לשמור על הכוכב היפה שלנו, לטובת הדורות הבאים".

ריבלין: "תהיה נציג של ישראל במאמץ האנושי להבין את המנגנון המופלא שמאפשר את החיים על פני הכדור הזה"

"זהו יום של שמחה לאומית, וגאווה אדירה", אמר ריבלין: "לא בכל יום אנחנו מכריזים על אסטרונאוט ישראלי שיוצא לחלל. בקרוב, תמריא מכדור הארץ מעבורת חלל ובאחד ההגאים שלה יאחוז, שוב, "אחד משלנו". טייס ישראלי שעל כתפו רקום דגל כחול-לבן, שיוכיח פעם נוספת, כמו שאנחנו מוכיחים כאן כבר 72 שנה, שאפילו השמיים אינם גבול".

הנשיא פנה לאיתן ואמר: "איתן יקירי, שם למעלה, מעבר לרקיע השביעי, אתה תבצע שורה של ניסויים בטכנולוגיות ישראליות שחלקן פותחו על ידי נערים ונערות ישראלים. אתה תהיה שליחם של אותם מוחות מבריקים, דורות ההווה והעתיד של המחקר הישראלי המשובח, ותסייע להם להבין איך העולם עובד כשמסתכלים עליו מבחוץ. אתה תהיה נציג של ישראל במאמץ האנושי להבין את המנגנון המופלא שמאפשר את החיים על פני הכדור הזה, ולפצח את רזי היקום".

"את המסע הזה לחלל, בשם המדע, בשם המחקר, בשם החתירה האנושית הבלתי נלאית - לידע, לתגליות, להבנה, אנחנו משיקים בשעה שהאנושות נמצאת באחד האתגרים הגדולים שלה. משבר שלא ידענו כמותו בדורנו. בצל הנגיף, התחוור לנו כמה מושגים גדולים, כמו מדע, רפואה ומחקר, יכולים לטלטל את חיינו מהיסוד. התחוור לנו עד כמה אנחנו לא יודעים - לא רק בַּפלנטות הרחוקות, ובגלקסיות רחבות הידיים, אלא אפילו פה בתוך הכדור הצנוע שלנו. מול הווירוס המיקרוסקופי, הקטנטן, בַּמאמץ למציאת חיסון, אנחנו נדרשים לשלב ידיים, מדענים ממדינות ומעמים שונים. זה כוחו של המדע. הוא מזכיר לנו שאנחנו חלק ממשהו גדול הרבה יותר, ומדבר אל הרוח האנושית שקיימת בכולנו". הנשיא ביקש להזכיר במעמד זה את אילן, רונה ואסף ז"ל והדגיש עד כמה: "היעדרם היום מהדהד בחלל".

יזהר שי אמר כי: "משרד המדע והטכנולוגיה גאה להיות שותף למסעו של האסטרונאוט הישראלי השני, איתן סטיבה, במשימה לאומית שתחבר סביבה את מיטב המוחות של עשרות אלפי ילדים ומבוגרים, גברים ונשים, מדענים ותעשיינים כאחד. מדינת ישראל כבר נחשבת למעצמה עולמית בתחום החלל. המסע של האסטרונאוט הישראלי השני יתרום לצמיחת תעשיית 'החלל החדש', שתיצור בישראל עשרות אלפי מקומות עבודה ותייצר בארץ ענף חדש ומשמעותי בכלכלת החדשנות והיזמות".

מנכ"ל קרן רמון, רן לבנה, אמר כי: "מהות המשימה היא הגשמת החזון של רונה - להנגיש את החלל לילדים ולבני נוער ולקדם החדשנות הישראלית בחלל. משימה הזו מציעה הזדמנות חסרת תקדים לחוקרים וליזמים ישראלים שיוכלו לשלוח לחלל ניסויים והדגמות מדעיות. אנחנו מכוונים לכך שהפיתוחים של החוקרים והחברות שיגיעו לתחנת החלל יובילו לפריצות דרך טכנולוגיות, שיתורגמו בסופו של דבר לצמיחה כלכלית וליצירת הזדמנויות תעסוקתיות בישראל". לבנה הוסיף, כי במהלך המסע לחלל, קרן רמון מתכננת לערוך שידורים מיוחדים מהחלל עבור ילדי ישראל, שצפויים לכלול עשרות הדגמות, ניסויים ושיחות בשידור חי מתחנת החלל עם תלמידים מרחבי הארץ. "אחת מהמטרות המרכזיות שלנו היא לעורר השראה בילדים ובנוער ולקרב אותם לעולמות המדעיים".