חברת התעופה אמירטס מנהלת משא ומתן על הפצת החיסונים לקורונה בעולם

נשיא החברה אמר כי אמירטס מנהלת מגעים מתקדמים עם מספר חברות, ובראשן חברת פייזר, כדי להפיץ בעולם את החיסון לאחר שיאושר לשימוש • החיסון של פייזר צריך להיות מוחזק בטמפרטורה של מינוס 70 מעלות ולכן דורש טיפול מיוחד

צי מטוסים של חברת אמירטס / צילום:  Karol Ciesluk, שאטרסטוק
צי מטוסים של חברת אמירטס / צילום: Karol Ciesluk, שאטרסטוק

חברת התעופה "אמירטס" תהיה ככל הנראה אחד מהמובילים העיקריים של חיסוני הקורונה לעולם, והיא מכינה את צי המטוסים שלה למבצע החלוקה. בראיון לרשת CNBC אמר נשיא החברה טים קלארק כי היא מנהלת מגעים מתקדמים עם מספר מחברות התרופות המובילות במירוץ להשגת החיסון, ובראשן חברת פייזר שכבר הודיעה על הצלחה בניסוי החיסון בבני אדם.

החיסון של פייזר מוחזק בטמפרטורה של מינוס 70 מעלות, ולכן, השינוע שלו לרחבי העולם מורכב. לדברי קלארק, המטרה היא להתמקד בחלקי העולם הזקוקים לחיסון במיוחד, תוך התמודדות עם האתגר של התנאים המיוחדים שבהם צריך לשמר את החיסונים.

הוא גילה כי בחברה מתכננים ביחד עם חברת פייזר, מכלי אחסון מיוחדים לחיסונים שמותאמים הן לחללי המטען של המטוסים, והן לתאי הנוסעים. משמע הכוונה היא להשתמש גם במטוסי נוסעים לשינוע החיסונים לרחבי העולם. "יש לנו את כל הנדרש לשם כך לרבות המקררים המתאימים לחיסוני פייזר ולחיסונים האחרים, וברגע הנדרש נהיה מוכנים להפצה העולמית, לכל היעדים"

לפי הדיווחים והודעות החברה, פייזר תייצר השנה כ-50 מיליון מנות, ובמהלך 2021 עוד מיליארד ושלוש מאות מיליון.

קרוב אליה במירוץ לחיסון נמצאות החברות מודרנה, אסטראזנקה וג'ונסון אנד ג'ונסון. גם חיסונים אלה צריך ככל הידוע להחזיק בטמפרטורות נמוכות במיוחד ולדברי קלארק "אמירטס" הכינה תשתית רחבה שיכולה להתאים לכל החיסונים.

הוא העריך כי מציאת החיסונים והפצתם תביא להתאוששות הכלכלה בעולם ולהחזרת הביקוש המלא לחברות התעופה במהלך הרבע האחרון של השנה הבאה.

אמירטס הייתה אמורה להתחיל את קו הטיסות לישראל משלושה בדצמבר, אך בשל מגבלות הקורונה והעיכוב בהחלת הפטור ההדדי מאשרות כניסה, דחתה את התחלת הטיסות הקבועות למועד לא ידוע.

לפי הפרסומים, ההסכם של ישראל עם פייזר מבטיח אספקה של מאות אלפי מנות חיסון בחודשים הראשונים של השנה הבאה, ואם וכאשר יתקבלו האישורים המלאים לחיסון, המדינה תצטרך למצוא את הדרך להבאתם, אולי אפילו בטיסות מטען מיוחדות של אמירטס, אם החברות הישראליות לא יהיו מוכנות בזמן לשם כך.