הכנסות קופיקס ברבעון השלישי צמחו ב-4%; ההפסד שילש את עצמו

במגזר בתי הקפה מציגה קופיקס ירידה ניכרת של 55% בהכנסות ברבעון השלישי לסך של 7.6 מיליון שקל, בין היתר בשל סגירת הפעילות בשל מגבלות הקורונה בסוף חודש ספטמבר, לצד סגירת סניפים נרחבת שביצעה

סניף סופרמרקט של קופיקס / צילום: בר אל, גלובס
סניף סופרמרקט של קופיקס / צילום: בר אל, גלובס

בצל משבר הקורונה, קבוצת קופיקס שבשליטת רמי לוי מפרסמת את תוצאותיה לרבעון השלישי של 2020 עם שיפור של 4% לעומת הרבעון המקביל בשורת ההכנסות לסך של 74 מיליון שקל, אך ההפסד הנקי שילש את עצמו לסך של 921 אלף שקל.

בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2020 מציגה קופיקס שיפור בהכנסות של 4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד לסך של 217 מיליון שקל. ההפסד הנקי הצטמצם ב-44% לעומת התקופה המקבילה לסך של כ-6 מיליון שקל.

את הגידול בהכנסות בשתי התקופות מייחסת קופיקס לרכישת ארבע החנויות של שוויצריה הקטנה שלא פעלו ברבעון המקביל אשתקד, וכן לסניפי סופר קופיקס שהוסבו למרכולי "רמי לוי בשכונה", שקיזזו את הירידה בפעילות בתי הקפה עקב סגר הקורונה.

עד כמה התמהיל של הסופרמרקטים הופך להיות משמעותי ביחס לפעילות בתי הקפה מאז שרמי לוי השתלט על החברה? קופיקס מציינת כי בתשעת החודשים הראשונים של 2020 פעילות המרכולים עברה להוות 89% מסך הכנסות החברה (בין היתר על רקע הסגר על בתי הקפה), זאת בהשוואה לכ-77% מסך ההכנסות שלה ב-2019.

במגזר בתי הקפה מציגה קופיקס ירידה ניכרת של 55% בהכנסות ברבעון השלישי לסך של 7.6 מיליון שקל, בין היתר בשל סגירת הפעילות בשל מגבלות הקורונה בסוף חודש ספטמבר, לצד סגירת סניפים נרחבת שביצעה. על אף השחיקה הזו, ההפסד התפעולי של פעילות בתי הקפה הצטמצם ב-79% לסך של 1.1 מיליון שקל.

במגזר המרכולים החברה הצליחה להזניק את ההכנסות ברבעון ה-3 ב-29% לעומת הרבעון המקביל אשתקד לסך של 66.5 מיליון שקל. המגזר עבר מהפסד תפעולי של 52 אלף שקל לרווח תפעולי של 1.8 מיליון שקל. זאת בין היתר הודות לרכישה של ארבעת סניפי שוויצריה הקטנה.

בנוגע להשפעות משבר הקורונה, קבוצת קופיקס מעדכנת כי בתי הקפה שלה נסגרו ב-18 בספטמבר לתקופה של כחודש בשל מגבלות הממשלה בניסיון לצמצם את התפשטות וירוס הקורונה בישראל, זאת "למעט הפעלה של סניפים אשר הוגדרו בתי עסק חיוניים". זו מצטרפת לסגר הראשון שהוטל בישראל במהלך חודשי האביב.

בנוגע לסופרים מציינת קופיקס כי למעט סניפים בקניונים שנסגרו, הסניפים המשיכו לפעול לצד ההגבלות. עוד מעדכנת קופיקס כי נכון למועד הדוח כל סניפי הסופרים ובתי הקפה, למעט הסניפים הממוקמים בקניונים, פועלים בכפוף למגבלות.

קופיקס מציינת כי יצרה הפרשה בגין חובות מסופקים של כ-400 אלף שקל, הכירה בירידת ערך עקב סגירת בתי קפה בהפעלה עצמית בכ-1.7 מיליון שקל, וביצעי הפרשה של הפחתת מלאי בסך של כ-508 אלף שקל בגין סגירת סניפי בתי קפה ומוצרים שפג תוקפם בתקופת הפסקת הפעילות.

קופיקס מציינת גם כי בגין סניפי בתי הקפה שנסגרו במהלך תקופת הדוח בוצעה "גריעה של נכס זכות שימוש, השקעה נטו בחכירה והתחייבות בגין חכירה", אשר הסתכמו לרווח של כ-460 אלף שקל.

קופיקס גרופ  מחזיקה בשתי פעילויות מרכזיות: בתי קפה באמצעות החברה-הבת אורבן קופיקס המפעילה 75 סניפים (מתוך 73 בזכיינות) - זאת לאחר שמתחילת השנה החברה סגרה 29 סניפים.

הפעילות השנייה היא רשת המרכולים שמופעלת באמצעות חברת סופר קופיקס. הרשת כוללת 35 סניפים, לאחר שהשלימה רכישה של 4 מרכולים מרשת שוויצריה הקטנה שממשיכים להיות מופעלים תחת השם הזה. במהלך השנה האחרונה הסבה הרשת מרכולים למותג "רמי לוי בשכונה", כך שכיום 17 מתוך הסניפים שלה ממותגים תחת השם הזה.

ומה בנוגע למענקים בשל השפעות משבר הקורונה? קופיקס מציינת כי חברת בתי הקפה, אורבן קופיקס, קיבלה הלוואה בערבות המדינה של 2 מיליון שקל, וכי היא קיבלה מענקי החזר הוצאות קבועות בגין החודשים מאי עד אוגוסט בסך כולל של כמיליון שקל. לצד זאת, קופיקס מציינת כי תספק הקלות וסיוע לזכיינים.

כיצד נערכת הקבוצה לעתיד תחת מגבלות הקורונה? בתחום בתי הקפה מפרטת קופיקס כי במהלך שנת 2020 אורבן קופיקס החלה במהלכי הבראה, במסגרתם בוצעה בחינה של סגירת מרב סניפי הפעלה עצמית. מתחילת השנה למועד הדוח נסגרו 13 סניפים בהפעלה עצמית. החברה מגלה גם כי ברבעון הרביעי של 2020 היא מתכננת להשיק את סניף הדגל תחת הפורמט החדש שלה, אשר כפי שדווח לראשונה ב"גלובס", יהיה במתכונת של Grab & Go, בהשראת רשתות בינלאומיות כמו סטארבקס ו-Pret a Manger. 

בנוסף מציינת קופיקס לגבי פעילות בתי הקפה כי תפעל לשיפור תנאי הסחר ועל העברת המודל לרשת שפועלת במודל של זיכיונות. קופיקס מציינת כי לאור השפעת נגיף הקורונה מפעל המזון שלה טרם עבר לרווחיות תפעולית, אך היא צופה כי עד סוף 2020 המפעל יציג רווחיות תפעולית מאוזנת.

כמו כן, קופיקס מציינת כי היא ממשיכה בפיתוח הפעילות הבינלאומית של בתי הקפה שלה, אשר על-פי הערכותיה תהווה מנוע צמיחה בשנים הבאות. במסגרת זו, אורבן קופיקס, יחד עם שותפיה העסקיים בחו"ל, מתעתדת להמשיך ולהחדיר בשנים הקרובות את פעילות בתי הקפה למדינות נוספות באמצעות חברת החזקות המוחזקת על-ידם וכן להמשיך ולפתוח סניפים ברוסיה, בבלרוס, בברזיל, בפולין, בקזחסטן ובמדינות נוספות.

בהסתכלות קדימה על פעילות הסופרים, קופיקס מציינת כי בכוונתה להמשיך ולפתוח סניפים חדשים תחת המותג "רמי לוי בשכונה", שיפוץ ונראות הסניפים ומקסום שטחי המכירה, בין היתר באמצעות הוספת מדפים, במות, ניצול שטחים מתים וקו קופה והגדלת המגוון, זאת בנוסף להמשך שיפור תנאי הסחר וביצוע פעולות להגדלת הסל הממוצע בסניפים שעברו הסבה לפורמט "רמי לוי בשכונה".