שוק החלב | בלעדי

חצי שנה חלפה, וחוק החלב תקוע: שר החקלאות יבקש הארכה

על אף שוועדת הכלכלה קבעה כי אישור להארכת התקופה יינתן בכפוף לכך שיושג בסיס להסכם ענפי, טרם נרשמה התקדמות משמעותית לגביו • שר החקלאות: "ניתנה אפשרות הארכה לחצי שנה נוספת באישור ועדת הכלכלה במקרה שלא מספיקים לגבש את ההסכם"

שר החקלאות אלון שוסטר / צילום: עופר חגיאב
שר החקלאות אלון שוסטר / צילום: עופר חגיאב

ההסכם למתווה בענף החלב ממשיך להתעכב. ל"גלובס" נודע כי בימים אלה שר החקלאות אלון שוסטר פונה לקבל את אישור ועדת הכלכלה להאריך בחצי שנה נוספת את הנוהל הקובע את התכנון במשק החלב ואת מחיר החלב הגולמי ("מחיר המטרה"), וזאת על אף שלא נרשמה התקדמות ממשית בקידום המתווה. מדובר בחוק תכנון משק החלב הקובע כיצד יקבע מחיר המטרה של החלב - המחיר אותו משלמות המחלבות לרפתנים לפי חוק תכנון משק החלב.

ביוני האחרון ועדת הכלכלה אישרה את המשך התכנון בענף החלב למשך חצי שנה נוספת שעומדת להסתיים בדצמבר הקרוב. לצד זאת, נקבע כי הוועדה תאפשר הארכה בחצי שנה, בכפוף לקבלת את אישור הוועדה, ולאחר שידווח לה על התקדמות בטיפול בענף. עתה, למרות שלא חלה התקדמות משמעותית, שר החקלאות יבקש הארכה של חצי שנה.

לפי החוק שנוסח טרום הדחייה הזו, עד 6 באוקטובר 2019 היו צריכים שרי החקלאות והאוצר, באישור ועדת הכלכלה, להתקין תקנות בעניין קביעת המחיר המזערי שעל המחלבות לשלם לרפתנים יצרני החלב, אולם בשל תקופת הבחירות התקנות לא הוגשו.

חוק החלב קבע מנגנון לקביעת מחיר המטרה של החלב - המחיר שמשלמות המחלבות לרפתנים. המנגנון נקבע בהוראת שעה ל-8 שנים, שתוקפה פג לאחרונה. ביוני האחרון החלו להתקיים דיונים בין משרד החקלאות למשרד האוצר על מתווה חדש למשק החלב שצפוי להסדיר פתיחת מכסות ליבוא, הורדת מחיר מדורגת, לצד תקציב תמיכה ברפתנים, אולם אלה נשארו תקועים.

מטעמו של שר החקלאות אלון שוסטר נמסר: "מחיר המטרה כלול בתוך הדיונים על הסכם החלב. על-פי החוק שהועבר עם כניסת השר לתפקיד, הוארך תוקף מחיר המטרה בחצי שנה על-מנת לגבש את הסכם החלב, ובחוק ניתנה האפשרות של הארכה לחצי שנה נוספת (באישור ועדת הכלכלה) במקרה שלא מספיקים לגבש את ההסכם.

"בדצמבר תסתיים מחצית שנה הראשונה, וכעת אנחנו מגישים את הבקשה לוועדת הכלכלה לאשר חצי שנה נוספת. מתוך הבנה שתהליכי גיבוש הבנות בענף החלב לוקחים זמן, הוגדר מראש שיהיה ניתן להאריך את מחיר המטרה, כדי לא לייצר כאוס בלתי רצוי בענף החלב, וכדי לא להתנות את קיומו בהבנות כוללות בנוגע לכל שאר הנושאים שנמצאים על השולחן".

ממועצת החלב נמסר בתגובה: "הנושא מצוי במשא ומתן. אנו מקווים שנוכל להביא בהקדם להסכם שייצר ודאות לעוסקים במשק החלב ולציבור בישראל". 

מנכ"ל התאחדות יצרני החלב ליאור שמחה מסר בתגובה: "כמי שמוביל את המשא ומתן מטעם היצרנים, תמונת המצב היא שונה לחלוטין מהמתואר. אנו בעיצומו של משא ומתן אינטנסיבי מול משרדי הממשלה ומאמינים במחויבותם של שרי האוצר והחקלאות לקידום הסכם שיחזק את הכלכלה והחקלאות הישראלית, ויביא להמשך אספקה סדירה של מוצרי חלב זולים ואיכותיים לתשעה מיליון אזרחים".