שתי חברות טכנולוגיה נוספות מתקרבות לבורסה: אקופיה ויומן אקסטנשנס הגישו תשקיפים

יצרנית המערכות הרובוטיות אקופיה מתכננת לגייס עד כ-280 מיליון שקל לפי שווי חברה מוערך של כ-300 מיליון דולר • חברת המכשור הרפואי יומן אקסטנשנס הבטיחה גיוס של כ-45-50 מיליון דולר מגופים מוסדיים, לפי שווי חברה של כ-160 מיליון דולר "לפני הכסף"

הבורסה בתל אביב. מבול של תשקיפי הנפקה ראשונית / צילום: Baz Ratner , רויטרס
הבורסה בתל אביב. מבול של תשקיפי הנפקה ראשונית / צילום: Baz Ratner , רויטרס

מתקדמת השלמת ההנפקות הראשוניות של חלק מחברות הטכנולוגיה הנערכות להצטרפות לבורסה תל אביב; שתיים מהן - אקופיה ויומן אקסטנשנס - פרסמו טיוטות תשקיף ראשונות לציבור.

טיוטת התשקיף של אקופיה (Ecoppia) חושפת, כי החברה מתכננת לגייס עד כ-280 מיליון שקל (כ-82 מיליון דולר), לפי שווי חברה המוערך בכ-300 מיליון דולר, בשלב הציבורי בהנפקה, העשוי לצאת לפועל כבר בשבוע הבא. זאת אחרי שהבטיחה את עיקר הסכום - כ-75 מיליון דולר, מכמה גופים מוסדיים.

אקופיה, שהוקמה בשנת 2013 על-ידי משה מלר ובנו ערן, עוסקת "בפיתוח, מכירה ותחזוקה של פתרונות טכנולוגיים באמצעות מערכות רובוטיות לניקוי מתקנים סולאריים תשתיתיים הממוקמים באזורים יבשים", ועיקר פעילותה נעשית בהודו ובישראל.

החברה פיתחה שתי מערכות רובוטיות המופעלות מרחוק, על בסיס טכנולוגיית ענן, ואותן מערכות מסייעות לשיפור יעילות הפקת האנרגיה של המתקן הסולארי באמצעות פעולת הניקוי. את הנפקתה מובילה דיסקונט חיתום.

תוצאות החברה מעידות על הפגיעה הקשה של משבר הקורונה בפעילותה, ואחרי שב-2019 הכנסותיה עלו ביותר מ-60% ל-8 מיליון דולר בזכות "גידול בפעילות", בסיכום המחצית הראשונה של השנה הנוכחית הן צנחו כמעט ב-90%, ועמדו על פחות מ-700 אלף דולר, כאמור, בהשפעת משבר הקורונה.

הצלילה בהכנסות גררה להפסד של קרוב ל-5 מיליון דולר בסיכום מחצית השנה, אחרי שהפסדיה בשנתיים הקודמות יחד (2018-2019) הסתכמו בכ-7.5 מיליון דולר.

בעלת המניות הגדולה כיום באקופיה היא השותפות האמריקאית CIM של ריצ'רד רסלר, אבי שמש ושאול קובה, ומלבדה עוד בין בעלי המניות הבולטים נמנים צמד המייסדים - משה וערן מלר - וכן שאול שני, ליאון רקנאטי וחברת הביטוח הראל.

"שלבים התחלתיים של מסחור"

חברת הביומד יומן אקסטנשנס (Human xtensions), פרסמה טיוטת תשקיף ציבורית ראשונה, אחרי שהבטיחה גיוס של כ-45-50 מיליון דולר מכמה גופים מוסדיים, לפי שווי חברה של כ-160 מיליון דולר "לפני הכסף". את הנפקתה מובילה פועלים אי.בי.אי.

יומן אקסטנשנס הוקמה בשנת 2012 על-ידי תמר פרנקל, זיו טמיר ומוטי שולב, והיא עוסקת בפיתוח ושיווק מכשור רפואי.

במסגרת פעילותה החברה "פיתחה מערכת הפעלה מודולרית בחדר ניתוח, הנשלטת על-ידי המנתח, לניתוח זעיר פולשני (לפרוסקופי)". כיום, לפי החברה, היא נמצאת "בשלבים התחלתיים של מסחור המוצרים שאותם היא פיתחה".

לפי הנתונים שהחברה מציגה, היא החלה במכירות בשנה שעברה, ואלה הצטברו לכ-12 מיליון שקל, ובמחצית השנה הראשונה של 2020 כבר הגיעו ל-19.

"פועלת להשגת מקורות מימון נוספים"

לצד זאת, יומן אקסטנשנס מציגה הפסדים כבדים, שהתקרבו אשתקד ל-50 מיליון שקל, בהמשך להפסד של כ-29 מיליון שקל ב-2018, ואילו במחצית הראשונה של 2020 הפסדיה עמדו על כ-11 מיליון שקל, כשהוצאותיה העיקריות באותן תקופות הן בגין מחקר ופיתוח.

רואי החשבון, המציינים כי עד היום הפסדיה של יומן אקסטנשנס התקרבו לכ-150 מיליון שקל, מצמידים לדוחותיה הכספיים הערת "עסק חי", ומציינים כי מקורות המימון שלה מאפשרים את המשך פעילותה עד תחילת שנת 2021, וכי החברה פועלת "להשגת מקורות מימון נוספים".

כיום בעלי מניותיה העיקריים של יומן אקסטנשנס הם המייסדים - פרנקל, טמיר, ושולב, וכן עמיר סולר - ולצדם קבוצת הליסינג שלמה החזקות, והגופים הסיניים Ever Diligent ו-Dinova Capital. עוד השקיעו ביומן אקסטנשנס גם חברת פליינג קרגו של דניאל ואבי רייק.