היעד: נסיעה ברכבת מת"א לבאר שבע תארך 35 דקות

הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה שלב ראשון בפיתוח מיטוב החיבור בין ארבעת המרכזים העירוניים – ירושלים, באר שבע, חיפה ותל אביב, באמצעות רשת מסילות מהירות, שהרכבות שינועו עליהן יגיעו למהירות של עד 250 קמ"ש

רכבת ישראל / צילום: דוברות רכבת ישראל
רכבת ישראל / צילום: דוברות רכבת ישראל

תשובה הולמת למירי רגב? הוועדה לתשתיות לאומיות, בראשות מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן, אישרה שלב ראשון בפיתוח מיטוב החיבור בין ארבעת המרכזים העירוניים - ירושלים, באר שבע, חיפה ותל אביב, באמצעות רשת מסילות מהירות, שהרכבות שינועו עליהן יגיעו למהירות של עד 250 קמ"ש.

כיום נסיעה ברכבת בין אוניברסיטת הנגב לתחנת ההגנה אורכת למעלה מ-45 דקות במסלול שעובר דרך אופקים, נתיבות ואשקלון, ולמעלה משעה במסלול שנע צפונה, דרך קריית מלאכי, לוד ורמלה. הרכבות מוגבלות מאוד במהירות הנסיעה שלהן ומגיעות לעד 140 קמ"ש.

על-פי התוכנית, יוכפלו מספר הנסיעות השנתיות בישראל פי 5 בתוך 20 שנה ויגיעו לכ-300 מיליון נסיעות בשנת 2040. בניגוד למצב היום, התוכנית תפריד את תנועת רכבות המטענים מתנועת רכבות הנוסעים, ואת תנועת הנוסעים הבין-עירונית מהתנועה הפרברית. בצורה כזו יפונו המסילות לתדירות רכבות מהירה יותר מהקיים כיום.

בסופו של דבר הרשת המסילתית תורכב מ-3 מרכיבים: הראשון - מסילות לרכבות מהירות במהירות של עד 250 קמ"ש, שיקשרו את מרכזי 4 המרכזים העירוניים בתדירות של 5-10 דקות בשעות השיא. המסילה המהירה המחושמלת מתל אביב לבאר שבע תהווה חלק ממנה.

הרכיב השני יהיה רשת מסילות פרבריות במהירות תכן של 160 קמ"ש, שתחבר את יישובי המטרופולין לעיר הראשה בכל מטרופולין, בתדירות של 15-20 דקות בשעת שיא. היעד ל-2040 הוא שכ-70% מאוכלוסיית המדינה יוכלו להגיע למרכז המטרופולין בתוך 45 דקות.

ואילו הרכיב השלישי הוא שדרה מזרחית להובלת המטענים, ביעד של כ-40 מיליון טון לשנת 2040.

שר הפנים אריה דרעי הכריז כי "מחברים את המרכז לפריפריה. תושבי מטרופולין באר שבע והעיר באר שבע בפרט ייהנו מקפיצת מדרגה כבירה עם מימושן של המסילות המהירות וחיבורן למטרופולין גוש דן. באופן דומה, ההזדמנויות הרבות שנמצאות בבאר שבע תוכלנה להיות נגישות גם בפני תושבי גוש דן בזכות צמצום זמני ההגעה המשמעותיים. התוכנית תוכננה בראייה סביבתית, וחלופות התוואי שנבחרו נצמדות לתשתיות קיימות ונמנעות מפגיעה בשטחים הפתוחים".

מתכננת הוועדה, נאוה אלינסקי-רדאעי, מסרה כי "התוכנית מהווה נדבך חשוב ביצירת מערכת למסילות מהירות של 250 קמ"ש, אשר תקל על גודש התחבורה ותאפשר חיבור מהיר בין מטרופולין באר שבע עם שלושת המטרופולינים - תל אביב, ירושלים וחיפה, ותהווה תשתית תחבורתית מודרנית ומהירה להמשך שיפור וייעול השירות לנוסעים ולעידוד השימוש בתחבורה הציבורית".