אבטלה | בלעדי

תלושי השכר מלמדים: 430 אלף איש שקיבלו משכורת במרץ נותרו ללא תלוש באוקטובר

סכום המשכורות ששולמו לחודש אוקטובר היה נמוך בכ-3.8% לעומת משכורות ספטמבר, וגם השכר הממוצע נטו ירד - כך עפ"י נתוני חברת מס"ב • נתוני האבטלה של הלמ"ס עמדו על 20.3%

בעלי עסקים יושבים מחוץ לעסקיהם הסגורים. המשק רחוק מחזרה לשגרה / צילום: כדיה לוי
בעלי עסקים יושבים מחוץ לעסקיהם הסגורים. המשק רחוק מחזרה לשגרה / צילום: כדיה לוי

מספר מקבלי המשכורות במשק ירד באוקטובר ב-2.2% והשלים חודש שלישי ברציפות של ירידה, כך עולה מנתוני חברת מס"ב המפעילה את המערכת הלאומית המרכזית להעברת תשלומים בישראל. על-פי נתוני החברה, סך המשכורות לחודש אוקטובר ששולמו היה נמוך בכ-3.8% לעומת סך משכורות חודש ספטמבר. גם השכר הממוצע נטו רשם ירידה של 1.6% ועמד על 7,186.79 שקל. עם זאת הירידות שנרשמו באוקטובר על רקע הסגר השני, היו חריפות פחות מהירידות שנרשמה בחודשים אפריל מאי בעיצומו של הסגר הראשון.

נתוני חברת מס"ב הועברו גלובס במקביל לפרסום נתוני סקר כוח האדם של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) לחודש אוקטובר מהם עולה כי שיעור האבטלה הרחב בישראל עומד על 20.3% - שיעור המבטא גידול של 255.6 אלף איש במספר מחוסרי העבודה לעומת חודש ספטמבר. עם זאת מפילוח נתוני הלמ"ס עולה כי במחצית השנייה של אוקטובר חל שיפור משמעותי לעומת המחצית הראשונה של החודש: במחצית הראשונה הגיע מספר מחוסרי העבודה במשק 937.5 אלף איש (22.7%), אך לאחר ההקלות במחצית השנייה ירד מספר מחוסרי העבודה ל-732.5 אלף איש (18%). אמנם שיפור משמעותי, אך עדיין מספרים גבוהים ומדאיגים מאוד.

על-פי נתוני מס"ב, מספר מקבלי המשכורות בישראל באוקטובר היה נמוך בכ-200 אלף לעומת חודש יולי ובכ-430 אלף לעומת מספרם בחודש מרץ, ערב משבר הקורונה. עם זאת, מההשוואה עולה כי הפגיעה בשוק התעסוקה בסגר השני הייתה חריפה פחות מאשר בסגר הראשון: מספר מקבלי המשכורות באוקטובר היה גבוה בכ-30 אלף לעומת הנתונים של משכורת חודש מאי לאחר הסגר הראשון וההגבלות על המשק בעקבות משבר הקורונה.

חברת מס"ב (מרכז סליקה בנקאי), מעבירה כ-90% מסך המשכורות במשק, המשולמות בין ה-20 לחודש הקודם עד ל-10 בחודש העוקב. נתוני החברה מתייחסים לסכומי הנטו המועברים לחשבונות הבנק של השכירים.

מספר מקבלי המשכורת ומספר הגופים המשלמים ירד, הסכומים עלו
 מספר מקבלי המשכורת ומספר הגופים המשלמים ירד, הסכומים עלו

מהשוואת נתוני אוקטובר לנתוני ספטמבר עולה כי מספר המשכורות ששולמו באוקטובר ירד בשיעור של 2.2% לעומת החודש שלפניו. מדובר על כ-70 אלף ישראלים שלא הועברו להם תשלומי שכר בגין ספטמבר לעומת החודש שעבר. בין 20 באוקטובר ל-10 בנובמבר הועברו על ידי תשתית התשלומים של מס"ב כמות של 3.22 מיליון משכורות נטו, לעומת נתון של 3.29 מיליון משכורות שהועברו בגין משכורת חודש אוגוסט. בגין משכורת ינואר, שלפני משבר הקורונה, הועברו משכורות ל-3.64 מיליון ישראלים. בחודש אפריל הועברו משכורות ל-2.98 מיליון ישראלים בלבד. באוקטובר 2019 הועברו תשלומי שכר ל-3.41 מיליון ישראלים.

סך תשלומי השכר בגין חודש אוקטובר ירד בשיעור של 3.8% לעומת החודש שלפניו, ועמד על סכום כולל של 23 מיליארד שקל לעומת סכום כולל של 24 מיליארד שקל ששולמו בגין משכורת ספטמבר. מדובר על ירידה של של למעלה מ-900 מיליון שקל לעומת הסכום שהועבר (בין התאריכים 20 בספטמבר ל-10 באוקטובר) בגין משכורת חודש ספטמבר. בגין משכורת חודש ינואר השנה הועברו תשלומי שכר בהיקף כולל של 26 מיליארד שקל שקל ובגין אפריל היקף תשלומי השכר עמד על 22 מיליארד שקל. באוקטובר 2019 סכום תשלומי השכר הגיע ל-24 מיליארד שקל.

שכר הנטו הממוצע ששולם בגין משכורת אוקטובר ירד בשיעור של 1.6% לעומת השכר הממוצע ששולם בגין משכורת ספטמבר. בחודש אוקטובר עמדה משכורת הנטו הממוצעת על סכום של שקל לעומת סכום ממוצע למשכורת של 7,303 שקל בחודש הקודם. שכר הנטו הממוצע בגין חודש מאי עמד על 7,052 שקל, באפריל היה סכום של 7,287 שקל למשכורת נטו ממוצעת. במשכורת ששולמה בגין חודש פברואר, שהוא החודש האחרון ללא השפעות של משבר הקורונה על המשק הישראלי, עמדה משכורת הנטו הממוצעת על סכום של 7,270 שקל. שכר הנטו הממוצע באוקטובר 2019 עמד על 6,954 שקל.