הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה שלילית בת"א בהובלת מניות האנרגיה; עליות בבנקים

מדד ת"א 35 נחלש ב-0.3%, מדד ת"א 125 ירד בכ-0.4% ומדד ת"א 90 נסוג ב-0.2% • רציו פטרוליום צנחה ב-58%

בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס
בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:25

יום המסחר בבורסה בתל אביב ננעל בירידות. מדד ת"א 35 נחלש ב-0.3%, מדד ת"א 125 ירד בכ-0.4% ומדד ת"א 90 נסוג ב-0.2%. את הירידות הובילו מניות האנרגיה ובראשן רציו פטרוליום שקרסה ב-58%. מדד נפט וגז ירד ב-4.1%. מדד הבנקים עלה בניגוד למגמה והתחזק ב-0.8%, מניית לאומי עלתה ב-0.8% לאחר הדוחות, הפועלים התחזקה ב-0.7%.

16:40

הירידות בתל אביב מעמיקות לאחר הפתיחה השלילית בניו יורק. מדדי ת"א 35 ות"א 125 מאבדים כ-0.7%. מדד הבנקים נסוג לעלייה קלה של 0.4%.

15:15

המסחר מתנהל במגמה שלילית: מדד ת"א 35 נחלש ב-0.1% ומדד ת"א 125 מאבד 0.2%. מדד נפט וגז יורד ב-3.8%. מדד הבנקים בולט בעלייה של 1.4%.

מטריקס  רוכשת את החברה האמריקאית RightStar בעסקה המוערכת במיליוני דולרים. החברה הנרכשת שהוקמה ב-2003 מספקת שירותי ניהול, תמיכה, ייעוץ והטמעה של פתרונות IT.

13:35

עליות קלות בבורסה. אנרג'יקס  פרסמה היום דוחות והמניה מגיבה בירידה של כ-6%. 

עוד בולטות בירידות חדות מניות דוראל אנרגיה , אנרג'יאן, אודיוקודס והמלט. 

דוניץ  מזנקת במחזור גבוה על רקע הצעת רכש שקיבלה מישראל קנדה ראם פרויקטים, חברה פרטית המוחזקת בידי ישראל קנדה (50%) וא.ר ראשם פרויקטים בחלוקה שווה. 

11:40

רציו פטרוליום  צונחת כעת בכ-57% בעקבות תוצאות ראשונות מאכזבות שפרסמה החברה בנוגע לקידוח הנפט טנג'ר-1 בבלוק Kaieteur, הממוקם מול חופי מדינת גיאנה (Guyana). בקידוח אומנם התגלו כמויות נפט משמעותיות, אולם לא בהיקף כזה שיאפשר את פיתוח המאגר כמאגר עצמאי ופיתוח עתידי.

11:10

עליות קלות בבורסה, המדדים המובילים מטפסים ב-0.2%-0.3%. עליות בולטות רושמות מניות בזן , עזריאלי, אלביט מערכות וגזית גלוב. 

אורמת  יוצאת לגיוס הון גדול, ותנפיק 4.15 מיליון מניות חדשות. לחתמים בהנפקה תינתן אפשרות לרכוש עוד כ-623 אלף מניות במחיר ההנפקה תוך 30 יום. לפי המחיר במסחר המאוחר בוול סטריט, 78 דולר, החברה תוכל לגייס סכום של כ-324 מיליון דולר, או כ-372 מיליון דולר בהנחה שהחתמים יממשו את האופציה לרכוש מניות נוספות. המניות שיונפקו יהוו כ-7.5%-8.5% מהון המניות של החברה לאחר ההנפקה. 

בפעילים ניהול תיקי השקעות מציינים בסקירה השבועית כי "החדשות הטובות לגבי מציאת חיסון נגד הקורונה ע"י חברות פייזר ומודרנה, וההכרעה הברורה בבחירות לנשיאות בארה"ב (למרות שהמצב בסנאט טרם הוכרע) תמכו בעליות חדות במדדי מניות רבים בשבוע האחרון ובתחילת השבוע הנוכחי. גם אם המומנטום החיובי בשווקים התחזק לאחרונה, נדרשת זהירות רבה ע"י המשקיעים, שהרי סיכוני הקורונה בטווח הקצר נותרו גבוהים, המאבק על הרוב בסנאט טרם הוכרע, ונותרה אי-ודאות גדולה לגבי תהליך היציאה של הנשיא טראמפ מהבית הלבן והכניסה של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן". 

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה מעורבת, כשמדד ת"א 35 רושם עלייה של כ-0.1% ומדד ת"א 90 יורד קלות.

עליות נרשמות במניות לאומי, פוקס, ביג , טאואר, פתאל החזקות  ואלקטרה צריכה. 

בשוק המטבעות רושם הבוקר הדולר עלייה קלה לרמה של 3.362 שקלים והאירו מתחזק בכ-0.3% ונסחר סביב 3.985 שקלים.

קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי שוקי, מציין כי "בעקבות ההתקדמות המשמעותית בפיתוח חיסון לוירוס הקורונה, פרסום תוצאות הבחירות לנשיאות ולבית הנבחרים בארה"ב ובמידה מסוימת גם על רקע הותרת דירוג האשראי של ישראל ללא שינוי על ידי חברת S&P - אנו מפחיתים את התחזית לשער החליפין הממוצע של הדולר-שקל עד סוף שנת 2021 לטווח של 3.30-3.40 שקל, זאת לעומת טווח של 3.35-3.45 שקל עד כה. שינוי זה משקף את עוצמת השקל וצפי להיחלשות מסוימת של הדולר בעולם . בנוסף, נתוני החשבונאות הלאומית שפורסמו אתמול - אומדן ראשון לרבעון השלישי - חזקים מהצפוי במידה ניכרת. בנתונים בולטת התרומה החיובית מאוד של סחר חוץ נטו לצמיחה (יצוא שגדל ויבוא שירד) ומכיוון שכך גם לעודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים שלי ישראל. מדובר בגורם בסיסי ומשמעותי הצפוי גם הוא לתמוך בהמשך התחזקות השקל ביחס לסל המטבעות".

עוד הוא מציין כי "מגמת ההתחזקות של השקל מול הדולר צפויה להיות הדרגתית. בטווח הקצר, עם זאת, קיימים סיכונים וסיכוי לתנודתיות גבוהה, בעיקר לקראת סוף השנה, על רקע פוטנציאל לסגרים נוספים טרם הפצת החיסון באוכלוסיה הרחבה, התמשכות גל התחלואה השני באירופה, אי ודאות לגבי תוצאות המו"מ בין אירופה לבריטניה על הסכם הסחר ועוד".

09:35

חברת גב ים  דיווחה הבוקר כי חברת הבת שלה, מת"ם, חתמה על הסכם שכירות עם חברת הייטק בינלאומית לשכירות שטח של 28 אלף מ"ר עילי וכ-620 מקומות חניה תת-קרקעיים, בפארק מתם, חיפה. על-פי הסכם השכירות, החברה תשכור את כלל שטחי השלב הראשון בפרויקט החדש המוקם בימים אלו בפארק מתם - מגדלי מתם מזרח - לתקופה בת 7 שנים (עם אופציות להארכה), בתמורה לסך כולל של כ-30 מיליון שקל לשנה. תקופת השכירות תחל לאחר השלמת הקמתו של השלב הראשון בפרויקט, הצפויה להתרחש במהלך הרבעון השלישי של שנת 2022.

08:58

בנק לאומי  מצליח לעבור את משבר הקורונה בצורה טובה יחסית. הבנק, אותו מוביל המנכ"ל חנן פרידמן, פרסם הבוקר את הדוחות שלו והציג רווח נקי של כ-750 מיליון שקל ברבעון השלישי של השנה, ירידה של 2% לעומת הרווח ברבעון המקביל אשתקד. 

ההכנסות מריבית גדלו ב-2.2% לרמה של כ-2.58 מיליארד שקל אולם ההוצאות בגין הפסדי אשראי זינקו פי 3 לרמה של כ-547 מיליון שקל. תהליך התייעלות שעובר הבנק הביא לירידה של 9.7% בהוצאות התפעוליות לרמה של כ-1.75 מיליארד שקל ברבעון זה, לעומת הרבעון המקביל.

07:55

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. בשוק המקומי: צפי לפתיחה מעורבת

יום המסחר השלישי לשבוע זה בבורסה המקומית צפוי להיפתח הבוקר במגמה מעורבת, לאחר שאתמול ננעל המסחר בוול סטריט בעליות בעקבות הודעתה של מודרנה על הצלחה בניסוי בחיסון לקורונה.  מדד הדאו ג'ונס הוביל עם עלייה של כ-1.6% לרמה של 29,950 נקודות, שיא חדש. גם מדד S&P 500 טיפס בסגירה בכ-1.2% לשיא חדש ברמה של 3,627 נקודות. 

החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט נסחרים כעת בירידות קלות ובבורסות אסיה המגמה מעורבת. 

2. מרבית המניות הדואליות צפויות לטפס

מרבית המניות הדואליות המרכזיות חזרו מניו יורק עם פערים חיוביים והן צפויות לעלות הבוקר. נייס  כ-1.6%, נובה 1.5%, מג'יק (שפרסמה אתמול דוחות טובים) כ-1.7%, אורמת  כ-2%, אופקו 2.4% וטאואר  2.2%. מנגד, אודיוקודס עם פער שלילי של כ-3.8% והיא צפויה לאבד גובה. 

3. עונת הדוחות: לאומי יפרסם תוצאות

עונת הדוחות נמשכת והבוקר פרסמה אפי נכסים  תוצאות לרבעון השלישי. בהמשך היום צפוי בנק לאומי  לפרסם את תוצאותיו לרבעון השלישי. עוד יפרסמו היום, בין השאר, החברות אנרג'יקס , אפי נכסים ופנינסולה. בימים הקרובים יפרסמו דוחות שאר הבנקים, שטראוס, ישראכרט, אלוני חץ ועוד חברות. 

שיכון ובינוי  דיווחה בלילה כי פרויקט כביש האגרה SH288 ביוסטון טקסס נפתח לתנועה. בפרויקט מחזיקה החברה בעקיפין 21.6% מהזכויות בחברת הזכיין והמפעיל ו-50% מהזכויות בקבלן ההקמה. ב-30 לנובמבר צפוי הכביש להתחיל את פעילות גביית האגרה ולהניב הכנסות למשך תקופת ההפעלה שתימשך כ-48.5 שנים. קבלת אישור השלמה סופי לפרויקט מהרשות הממונה, מותנה בקיום מספר תנאים מתלים. 

4. מאקרו וסחורות: מכירות קמעונאיות בארה"ב

בתחום המאקרו , בארה"ב יתפרסמו היום נתונים על המכירות הקמעונאיות והייצור התעשייתי באוקטובר.

הנפט ממשיך לטפס וחוזה מסוג ברנט לדצמבר נסחר היום בעלייה של 0.9% לרמה של 44.2 דולר לחבית. הזהב רושם ירידה קלה לרמה של 1,886 דולר לאונקיה.

5. "מגמת עלייה נוספת אפשרית אל תוך סוף השנה"

ולסיום, כלכלני דויטשה בנק מציינים, בסקירתם השבועית, כי "העליות האחרונות בשווקים לאחר תוצאות הבחירות בארצות הברית והחדשות החיוביות בנוגע לחיסון לקורונה מעלות תהייה ושאלות האם האסטרטגיות בנוגע לשווקים צריכות לעבור ניתוח מחדש. מימושים במניות הטכנולוגיה לאחרונה מעלות את הדיון של השקעה במניות צמיחה(הובילו את התשואות בשנת 2020 עד כה) לעומת מניות ערך".

"אנחנו חושבים שיש סכנה בתגובת יתר לחדשות האחרונות בהתחשב באי הוודאות הכלכלית הגדולה וההסתברות שהריבית תישאר ברמתה הנמוכה לזמן רב יותר מאשרת מחדש את האטרקטיביות של מניות הצמיחה וראלי של מניות הערך צפוי להיות קצר. באופן כללי אנחנו חושבים שעליות נוספות בשווקי המניות צפויות להתרחש על בסיס 12 חודשים קדימה. תמחור המניות בארצות הברית גבוה במונחים רבים אך בהשוואה אל מול תשואות אגרות החוב ומבחינת עונתיות היסטורית ייתכן כי בשבועות הקרובים מגמת עלייה נוספת אפשרית אל תוך סוף השנה. שווקים אחרים בעולם צפויים להמשיך להיסחר בהנחה גדולה לעומת ארצות הברית בעיקר בגלל שיעורי רווחיות נמוכים יותר והיעדר חשיפה גבוהה לסקטור הטכנולוגיה אך אסיה עשויה להראות תשואה עודפת בשנת 2021".

בשורה התחתונה, אומרים בדויטשה בנק כי "העליות האחרונות בשווקים לא צריכה להביא לשינוי אסטרטגיה נגד מניות הצמיחה והסיבות להשקעה בהן עדיין קיימת".