הממשלה, ההסתדרות וביטוח לאומי סיכמו על הכנת מתווה להקמת רשת ביטחון לעצמאים

במסגרת הדיון סוכם על גיבושה של תכנית סיוע לבעלי עסקים שנמצאים בסכנת סגירה בעקבות משבר הקורונה, ובניית מודל להכשרות מקצועיות והשמה לעצמאיים שעסקיהם נסגרו

הקמת רשת ביטחון לעצמאים נדונה בפגישה שנערכה הערב (ב') בין שר הכלכלה והתעשייה ויו"ר מפלגת העבודה ח"כ עמיר פרץ ושר העבודה והרווחה ח"כ איציק שמולי, לבין יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, יו"ר הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים רן קיויתי, מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר ויו"ר פורום העצמאים בבית ההסתדרות רמי בז'ה.

מנכ"ל הביטוח הלאומי ומנכ"ל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, התבקשו להכין מתווה שיוגש לאישור הממשלה והכנסת - ומטרתו להביא לפתרון הסוגיות הרלוונטיות לעצמאים, לרבות מתן דמי אבטלה והענקת רשת ביטחון.

יו"ר ההסתדרות בר-דוד העלה את נושא רשת הביטחון הסוציאלית לעצמאים, בעת חירום ובעת שגרה, על מנת שעצמאים יזכו לסיוע, "מבלי שיצטרכו להקים מאהלי מחאה לשם כך", אמר יו"ר ההסתדרות.

עוד סוכם על גיבושה של תכנית סיוע לבעלי עסקים שנמצאים בסכנת סגירה בעקבות משבר הקורונה, ובניית מודל להכשרות מקצועיות והשמה לעצמאים שעסקיהם נסגרו.

הבכירים קיבלו סקירה מראשי פורום העצמאים בבית ההסתדרות, על מצבם של העצמאים בישראל. על פי נתוני פורום העצמאים, למעלה מ-80 אלף עסקים ברחבי המדינה צפויים להיסגר עד סוף שנת 2020, רבים מהם יגיעו למצב של חדלות פירעון ופשיטת רגל.

שר הכלכלה ויו"ר מפלגת העבודה, עמיר פרץ, אמר כי "לא די בדמי אבטלה לעצמאים שנחוצים גם לשגרה, דרושה רשת ביטחון לימי הקורונה שתופעל "בלחיצת כפתור" בכל מצב חירום: מלחמה, מגיפה או אסון טבע. בזכויות לא צריך להיות הבדל בין שכיר לעצמאי, והמדינה צריכה להיות לצידם בשעתם הקשה". שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, איציק שמולי, אמר כי "משבר הקורונה חשף עד כמה בוטה האפליה כלפי ציבור העצמאים בישראל. הם שווים בחובות, אבל ממש לא שווים בזכויות. כשר הרווחה וכממונה על הביטוח הלאומי, אני מחויב לתיקון העוול הזה, שיוכל אחת ולתמיד לספק את רשת הביטחון הנדרשת כל כך לציבור העצמאים. בכוונתנו להוביל מאבק משותף עם שר הכלכלה ויו"ר ההסתדרות, עד שהעוול יתוקן".

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד אמר כי "חובתנו המוסרית והאזרחית לדאוג לאוכלוסיית העצמאים. במדינת ישראל אין ילדים חורגים, ואזרחים צריכים להיות שווי זכויות. אני סמוך ובטוח שבשילוב כוחות, נוכל לדאוג לכלל האוכלוסיות, כדי שנצא ממשבר הקורונה ונחזק את המשק".