תוכנית חושפי השחיתות של ממשלת ארה"ב שוברת השנה שיאים

הוועדה האמריקאית לאג"ח ושוק ההון שילמה כ־175 מיליון דולר בפרסים ל־39 אנשים שהביאו לה מידע במהלך שנת הכספים שהסתיימה בספטמבר, וקיבלה מספר שיא של פניות

ג'יי קלייטון, יו"ר רשות ני"ע של ארה"ב / צילום: רויטרס
ג'יי קלייטון, יו"ר רשות ני"ע של ארה"ב / צילום: רויטרס

תוכנית חושפי השחיתויות של הוועדה האמריקאית לאג"ח ושוק ההון קבעה שיא השנה ונתנה לאנשים שהביאו אליה מידע יותר כסף בפרסים מאשר בכל שנה אחרת מאז שהוקמה.

היקף התשלומים הגדול ששילמה הסוכנות המפקחת הוא תוצאה של מאמציה להשלים תשלומי פרסים לחושפי שחיתויות, אחרי שנים בהן צצו תלונות שהסוכנות לא ממהרת לשלם למי שמביא אליה מידע.

"אנו שולחים לאנשים את המסר שאם תביאו לנו טיפ באיכות גבוהה, נבדוק את המידע, נפעל במרץ ואז נשלם לכם פרס של חושף שחיתות במהירות", אמר יושב-ראש הוועדה ג'יי קלייטון בריאיון שנערך שבוע שעבר.

ביום שני הודיע קלייטון כי הוא מתכוון לפרוש בסוף שנה זו.

משרד חושפי השחיתות של הוועדה שילם כ־175 מיליון דולר ל־39 אנשים שונים בשנת הכספים שהסתיימה ב־30 לספטמבר, על-פי הדיווח הרשמי של הוועדה לקונגרס, שפורסם ביום שני. הסכום הכולל בדולרים היה גבוה בארבעה אחוזים מהשיא הקודם - כ־168 מיליון דולר בשנת הכספים 2018 - וכמעט פי שלושה יותר מהסכום ששולם בשנת 2019, אז נתנה הוועדה 60 מיליון דולר לשמונה אנשים שונים.

בשנת הכספים האחרונה, משרד חושפי השחיתות הוציא מספר שיא של 315 של החלטות ראשוניות לגבי פניות, הקובעות אם טיפ שהתקבל אמור להיות מאושר או להידחות. מדובר במספר הגבוה ב־96% מהשיא הקודם, שנקבע בשנת 2014 - אז רוב ההחלטות הראשוניות היו דחיות שנשלחו לאותו אדם, כך לפי הדיווח.

בוועדה החלו לבחון מחדש את תהליך בדיקת הפניות לפני כשנה וחצי, במטרה לייעל אותו, כאשר הסוכנות המפקחת הציעה שינויים בכללי תוכנית חושפי השחיתויות, כך אמר קלייטון.

תיקונים לכללי התוכנית שהתקבלו בספטמבר ואמורים להפוך את כל מנגנון הפרס ליעיל יותר, ייכנסו לתוקפם בחודש הבא.

הסוכנות המפקחת הוסיפה כוח-אדם לתוכנית ומשתמשת במשאבים מכל חטיבת האכיפה של הוועדה, כך אמרה סטפני אבקיאן, מנהלת מחלקת האכיפה האחראית על תוכנית חושפי השחיתויות. כיום יש במשרד 13 עורכי דין ושלושה נוספים העובדים באופן זמני, ובנוסף להם רואה חשבון, משפטנים, אנליסטים ופקידים נוספים, על-פי הדוח. בשנת 2012 היו בתוכנית רק שמונה עורכי דין, שלושה משפטנים וחבר צוות נוסף.

"כמו כל דבר אחר, התוכנית צריכה להתאים עצמה לזמנים המשתנים", אמרה אבקיאן. "היא הביאה דיבידנדים גדולים, ואני מקווה שהם רק יגדלו עוד עם הזמן".

הוועדה קיבלה השנה מספר שיא של 6,900 פניות השנה - יותר מכל שנה מאז החלה התוכנית ב־2011, על-פי הדוח.

עורכי דין המייצגים אנשים המוסרים את הדיווחים סבורים כי אחת הסיבות לגידול במספר הפניות היא מגפת הקורונה. אנשים רבים שהיו מוסרים מידע עובדים כיום בבתיהם, הרחק מעיניהם הבולשות של קולגות ומנהלים, וכך חשים בטוחים יותר לחשוף מקרים של אי־סדר בחברות בהן הם מועסקים.

"כנראה הייתה גם עלייה במספר התחומים עליהם ניתן להתלונן לאור המגפה", אמרה האחראית על מחלקת האכיפה אביקאן. היא הוסיפה כי בוועדה לא יודעים בוודאות מה הביא לעלייה במספר הפניות, וכי יכולות להיות לכך כמה סיבות.

תחת התוכנית, אשר נכנסה לתוקף כחלק מחוק דוד־פרנק שעבר בשנת 2010, חושף שחיתות צפוי לקבל פרס של בין 10% ל־30% מהקנסות הסופיים שתטיל הוועדה בפעולות אכיפה כנגד חברות בגין טיפ שהתקבל מאותו אדם, מתוך הנחה שסכום הקנסות הסופי יעבור את רף מיליון הדולר.

מאז נכנסה תוקף התוכנית ועד יום שני, העניקה הוועדה כ־720 מיליון דולר ל־113 אנשים שונים.