רציו פטרוליום קורסת בצל תוצאות ראשונות מאכזבות לקידוח הנפט שמול חופי גיאנה

בקידוח טנג'ר-1 בבלוק Kaieteur, הממוקם מול חופי מדינת גיאנה באמריקה הדרומית, אומנם התגלו כמויות נפט משמעותיות, אולם לא בהיקף כזה שיאפשר את פיתוח המאגר כמאגר עצמאי ופיתוח עתידי • יחידת ההשתתפות של רציו פטרוליום נחתכת ביותר מחצי

יגאל לנדאו / צילום: איל יצהר, גלובס
יגאל לנדאו / צילום: איל יצהר, גלובס

יחידות ההשתתפות של רציו פטרוליום  קורסות כעת בכ-57% בעקבות תוצאות ראשונות מאכזבות שפרסמה החברה בנוגע לקידוח הנפט טנג'ר-1 בבלוק Kaieteur, הממוקם מול חופי מדינת גיאנה (Guyana). בקידוח אומנם התגלו כמויות נפט משמעותיות, אולם לא בהיקף כזה שיאפשר את פיתוח המאגר כמאגר עצמאי ופיתוח עתידי.

מדינת גיאנה ממוקמת בקצה הצפוני של יבשת אמריקה הדרומית, בשונה ממדינת גינאה (Guinea) שנמצאת באפריקה. גיאנה ממוקמת בין סורינאם שבמזרחה לבין ונצואלה שבמערבה, כאשר שלוש המדינות ממקומות מצפון למדינה הגדולה ביבשת - ברזיל.

הקידוח התבצע במים בעומק של כ-2,900 מטרים והגיע לעומק סופי של 7,633 מטרים. במסגרת הקידוח, נקדחו כל שכבות המטרה שתוכננו.

לדברי רציו פטרוליום, על פי ניתוח ראשוני של הממצאים שנאספו תוך כדי הקידוח וניתוח בדיקת הלוגים, נמצא כי קיימת שכבה של 16 מטרים נטו של חולות איכותיים המכילים נפט בשכבת המטרה הראשונה (Maastrichtian). עוד ציינה השותפות, כי על-פי המידע הקיים בשלב זה נראה כי המאגר לא יפותח כמאגר עצמאי ופיתוח עתידי שלו יתאפשר רק יחד עם מאגר נוסף.

רציו פטרוליום היא שותפות ישראלית שמחזיקה ברישיונות לחיפושי נפט בגיאנה, סורינאם ובפיליפינים. השותפות נמצאת בשליטתן של משפחת לנדאו (יגאל ויובל) ומשפחת רוטלוי (יאיר וליגד).

קידוח טנג׳ר-1 ממוקם בבלוק קייצ'ר (kaieteur) המשתרע על שטח של 13,535 קמ"ר במים הכלכליים של גיאנה, שבאוקיינוס האטלנטי. רציו פטרוליום מחזיקה ב-25% ממניות הבלוק, כאשר שותפיה בו הם אקסון מוביל (35%) - מפעילת הבלוק ואחת מחברות האנרגיה המובילות בעולם, חברת הס (15%) וקטאליה (25%).

בעקבות ההחלטה שלא להפוך את הקידוח למאגר עצמאי, צפויה עלות קידוח המאגר לגדול לכ-100 מיליון דולר (גבוה מהאומדן המקורי), וזאת בין השאר בשל העלויות הנוספות שינבעו מהצורך לבצע עבודות אטימה ונטישה של הקידוח. אקסון מוביל, מפעילת הבלוק, צפויה בחודשים הקרובים להמשיך לנתח ולהעריך את המידע והממצאים שנאספו במהלך הקידוח על מנת להשלים את התמונה לגבי המאגר שנתגלה וזאת על-מנת לקבוע את מיקומו של הקידוח הבא, כחלק מהמשך פעילות האקספלורציה בשטח הבלוק.

לדברי רציו פטרוליום, תוצאות הקידוח תספקנה מידע גיאולוגי רב שילמד על הפוטנציאל הפרוספקטיבי של כלל הבלוק וישפיע בצורה ישירה על הפרוספקט הבא שצפוי להיקדח בשטח הבלוק.עוד עדכנה רציו פטרוליום כי במהלך הרבעון הראשון של שנת 2021, היא צפויה להמשיך ביישום אסטרטגיית הקידוחים באגן גיאנה סורינאם עם קידוח אקספלורציה שני באגן בפרוספקט GVN-1 בבלוק 47 שבסורינאם.

בינתיים נסחרה היום השותפות לפי שווי של כ-240 מיליון שקל בלבד בעקבות הקריסה החדה במחיר יחידות ההשתתפות שלה. אחת המפסידות מההודעה של היום היא קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה, שמחזיקה ב-17.5% מרציו פטרוליום ומאבדת על הנייר יותר מ-40 מיליון שקל על השקעתה.