למה תוצאות החיסון של מודרנה לא הלהיבו את השווקים כמו פייזר?

רון אייכל מקולמקס שוקי הון מתייחס לכך ששוקי ההון לא נסקו בעקבות הודעת מודרנה על החיסון לקורונה מתוצרתה  • "העדכון של מודרנה הוא חדשות טובות לשוק, אבל התרופה שלה דומה לזו של פייזר, עם חוסר הוודאות השורר עדיין סביבה - כמו תופעות לוואי מתמשכות, מידת יעילות התרופה לאחר תקופה ממושכת"

מעבדת המחקר של חברת מודרנה / צילום: רויטרס
מעבדת המחקר של חברת מודרנה / צילום: רויטרס

שלא כמו הודעת חברת התרופות פייזר מהשבוע שעבר אודות תוצאות הניסוי שלה לחיסון בוירוס הקורונה שסחפה את השווקים לעליות חדות, להודעתה של המתחרה מודרנה לגבי תוצאות הניסוי שלה הגיבו המשקיעים באיפוק.

אמנם המסחר בארה"ב נסגר לאחר הודעתה של מודרנה בעליות שערים, ומגמה דומה נרשמה גם בבורסה המקומית, אולם עליות השערים נרשמו כחלק מהכיוון הכללי המאפיין את השווקים בשבועות האחרונים, וזאת כשהמדדים המובילים בשוק האמריקאי נמצאים סביב רמות השיא שלהם.

כמו כן, גם בישראל ההתלהבות הייתה מוגבלת כשמדד ת"א 125 עלה אתמול בכ-0.7% ומדד ת"א 35 טיפס בכ-0.5%, וזאת במחזורי מסחר שאינם חריגים.

רון אייכל מקולמקס שוקי הון מסביר, כי "הודעתה של מודרנה הגדילה למשקיעים את תחושת הביטחון לגבי מה שפייזר הציגה כבר בשבוע שעבר, אבל הודעתה של פייזר הייתה הרבה יותר משמעותית, משום שהיא העבירה את השווקים ממצב של ערפל לסיטואציה חדשה, עם תרופה יעילה וחיסון אפשרי".

לדבריו, "ההודעה של מודרנה היא עוד מאותו דבר. שתי הטכנולוגיות של החברות הן דומות, ובין שתי החברות פייזר הרבה יותר רצינית מבחינת כל התהליכים הטכניים של הנגשת התרופה לצרכן הסופי. מהבחינה הזו החדשות שסיפקה פייזר לשוק הרבה יותר משמעותיות, כי זו חברה שיכולה לייצר כמיליארד חיסונים בשנה".

אייכל מדגיש, כי "העדכון של מודרנה הוא חדשות טובות לשוק, אבל התרופה שלה דומה לזו של פייזר, עם חוסר הוודאות השורר עדיין סביב התרופה של פייזר - כמו תופעות לוואי מתמשכות, מידת יעילות התרופה לאחר תקופה ממושכת ועוד. אלה שאלות שעוד אין להם תשובות, בגלל שהתהליכים שנעשים מתרחשים במהירות האור, בשל המצב".

במבט קדימה, אייכל אומר, כי "אפשר לראות שהשוק לא מסתכל על החורף הקרוב, או על הקשיים בשווקים הקשורים לקורונה, אלא כבר מסתכל מעבר לכך, על היציאה מהמשבר, ויש מקום להתחיל לחשוב על החברות להיות בהן. החברות שמציעות פתרונות למצב הנוכחי, דוגמת אמזון, ימשיכו להתחזק גם כשנצא מהקורונה, ומי שמסתכל על השוק לטווח ארוך, הבנקים הם גם מקום נכון להיות בו".